تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 تیر 1401 - 4:25
کد خبر : 33631

فواید و مضرات شیربادام/تبعات جایگزینی با شیرگاو

فواید و مضرات شیربادام/تبعات جایگزینی با شیرگاو

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه گفت: شیر بادام نوشیدنی مفیدی است اما به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین شیر گاو کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ سمیرا ربیعی، با اشاره به رواج مصرف شیرهای غیر لبنی در جامعه افزود: اخیراً شیرهای غیر لبنی جای خود را در قفسه سوپرمارکت‌ها باز کرده اند و شیر بادام یکی از محبوب ترین آنها در سال‌های اخیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل آگاهی کم جامعه در خصوص اطلاعات تغذیه‌ای، متأسفانه بسیاری افراد شیر بادام را جایگزین شیر گاو کردند که این موضوع به ویژه در بین گیاهخواران بسیار شایع و نادرست است.

ربیعی در ادامه ضمن مقایسه ارزش غذایی شیرهای لبنی و غیر لبنی به تبیین دلایل نادرستی جایگزینی شیر بادام با شیر گاو پرداخت و خاطرنشان کرد: شیر گاو در هرم غذایی در گروه لبنیات قرار دارد، در حالی که بادام به عنوان یکی از مغز دانه‌ها، در گروه گوشت‌ها و جایگزین‌های آن قرار دارد. پس این دو نوع نوشیدنی، متعلق به دو گروه غذایی مختلف هستند و نمی‌توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه هدف اصلی از مصرف شیر و سایر لبنیات، تأمین کلسیم است، افزود: اگر بخواهیم شیر بادام را جایگزین شیر گاو کنیم، باید مطمئن باشیم که کلسیم این دو نوع نوشیدنی با هم برابر است.

به گفته وی، هر لیوان شیر گاو حدود ۳۱۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که ۳۰ درصد کلسیم روزانه‌موردنیاز بدن انسان را تأمین می‌کند. در حالی که هر عدد بادام، حاوی ۳ میلی گرم کلسیم است. بنابراین، کلسیم حدود ۱۰۰ عدد بادام، معادل کلسیم یک لیوان شیر است.

وی، به وجود لاکتوز (قند شیر)، نسبت مناسب کلسیم به فسفر و محلول بودن کلسیم شیر اشاره کرد و افزود: این موارد موجب افزایش جذب کلسیم شیر گاو می‌شود. در حالی که وجود ترکیباتی مانند فیتات، اگزالات و پُلی‌فنُل‌ها در منابع گیاهی نظیر بادام، از جذب کلسیم ممانعت می‌کند.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن مقایسه میزان پروتئین در شیرهای لبنی و غیر لبنی گفت: میزان پروتئین ۱۰۰ سی سی شیر گاو حدود سه گرم است در حالی که میزان پروتئین ۱۰۰ سی سی شیر بادام حدود یک گرم است.

وی افزود: با توجه به موارد مذکور جایگزین کردن شیر بادام به جای شیر گاو، در صورتی که سایر منابع پروتئین حیوانی نیز به میزان کافی مصرف نشود، بدن را در معرض خطر سوءتغذیه ناشی از کمبود پروتئین قرار می‌دهد.این موضوع به‌خصوص برای گیاهخواران حائز اهمیت است.

فواید شیر بادام

ربیعی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مفید شیر بادام ، اظهار داشت: شیر بادام به دلیل اینکه یک نوشیدنی گیاهی است، طبیعتاً عاری از کلسترول، سرشار از اسیدهای چرب ضروری و حاوی میزان بالایی ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان است.

به گفته وی، انواع خانگی شیر بادام، فاقد شکر افزوده بوده و مناسب بیماران مبتلا به دیابت است.

ربیعی افزود: شیر بادام به دلیل پایین بودن میزان فسفر و پتاسیم، می‌تواند نوشیدنی مناسبی برای بیماران کلیوی باشد که البته مقدار مصرف آن باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی، شیر بادام نوشیدنی مفیدی است که بر حسب ذائقه، می‌تواند در حد اعتدال، مورد استفاده قرار گیرد ولی به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین شیر گاو دانست.

موارد احتیاط در مصرف شیر بادام

ربیعی با اشاره به موارد احتیاط در مصرف شیر بادام، افزود: مصرف شیر بادام در برخی افراد احتمال دارد که باعث بروز آلرژی ناشی از پروتئین شود.

به گفته وی، تشدید میگرن به دلیل میزان بالای اسیدآمینه تیروزین، تشدید مشکلات گوارشی از جمله سندروم روده تحریک پذیر، احتمال تشدید بیش فعالی کودکان و ایجاد اضافه وزن به دلیل وجود شیرین کننده‌های مصنوعی و طبیعی در انواع تجاری شیر بادام، از دیگر موارد احتیاط در مصرف این محصول است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.