تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 10:34
کد خبر : 102369

در بیست و نهمین دوره برگزاری؛

فیلمنامه‌نویس اسکاری در جشنواره سارایوو تجلیل می‌شود

فیلمنامه‌نویس اسکاری در جشنواره سارایوو تجلیل می‌شود

چارلی کافمن نویسنده فیلم‌نامه «جان مالکوویچ بودن» و «اقتباس» در جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۲۳ تجلیل می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ چارلی کافمن فیلمنامه‌نویس و کارگردان، جایزه افتخاری «قلب سارایوو» را در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم سارایوو به پاس خدماتی که به هنر فیلم‌سازی کرده است، دریافت می‌کند.

این جشنواره به همین مناسبت «اقتباس» محصول ۲۰۰۲ را که فیلمنامه‌اش توسط کافمن نوشته شده و اسپایک جونز کارگردانش بوده، درفضای باز به نمایش درمی‌آورد.

جووان مریانوویچ مدیر جشنواره، گفت: ما هیجان زده هستیم که پس از ۱۵ سال، از یکی از مهم‌ترین فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان مشهور جهان برای کار و فداکاری‌اش در این جشنواره قدردانی می‌کنیم. هنر فیلمسازی چارلی کافمن خارق‌العاده‌ است و فیلم‌هایش، گرچه دربرگیرنده طنزی گزنده است، اما ما را وادار می‌کند تا به اعماق وجودی تجربه بشری بیندیشیم.

کافمن پیش از این سال ۲۰۰۸ مهمان جشنواره سارایوو بود تا اولین تجربه کارگردانی خود را با عنوان «نیویورک، جزء به کل» ارایه کند. فیلیپ سیمور هافمن، سامانتا مورتون و میشل ویلیامز در این فیلم به ایفای نقش پرداختند و کافمن با داستان و روایت نامتعارف خود به مقولهٔ کشف وجود و معنای زندگی پرداخته بود.

حرفه نویسندگی کافمن با کمدی کلاسیک «کار خودتو بکن» در دهه ۹۰ آغاز شد. او در دهه ۹۰ بیشتر در سریال‌های کمدی و طراحی تلویزیونی کار کرد و سپس وارد سینما شد.

فیلمنامه پیشگامانه کافمن برای «جان مالکوویچ بودن» در سال ۱۹۹۹ نامزدی اسکار و جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد. فیلمنامه «ذات آدمی» او در سال ۲۰۰۱ اولین همکاری او با کارگردان سوررئالیست میشل گوندری بود.

کافمن سپس فیلمنامه‌های «اعترافات یک ذهن خطرناک» را بر اساس زندگی‌نامه چاک باریس و کمدی «اقتباس» را درباره مبارزات خودش با اقتباس از رمان سوزان اورلئان «دزد ارکیده» نوشت. «اقتباس» نامزدی دیگر اسکار را برای او به ارمغان آورد.

دومین همکاری او با گوندری، «درخشش ابدی یک ذهن پاک» محصول ۲۰۰۴، اسکار فیلمنامه غیراقتباسی را برای کافمن به ارمغان آورد.

سال ۲۰۰۹، کافمن برای کارگردانی درام روانشناختی پست مدرن خود« نیویورک جزء به کل» برنده جایزه اسپرایت شد و سال ۲۰۱۵ برای کارگردانی انیمیشن استاپ موشن بزرگسالان «آنومالیسا» نامزدی جوایز اسکار، گلدن گلوب و آنی را کسب کرد.

جدیدترین اثر او تریلر سوررئالیستی «من به پایان دادن به چیزها فکر می‌کنم» در سال ۲۰۲۰ است که بر اساس رمان ایین رید نوشته و کارگردانی شده است. وی در همین سال اولین رمان خود را با نام «آنتکیند» منتشر کرد.

بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم سارایوو از ۱۱ تا ۱۸ آگوست (۲۰ تا ۲۷ مرداد) برگزار می‌شود.

منبع: ورایتی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.