تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهریور 1399 - 5:11
کد خبر : 12884

قابلیت گناوه برای تبدیل به قطب آبزی‌پروری/ ظرفیت‌ها دیده شوند

قابلیت گناوه برای تبدیل به قطب آبزی‌پروری/ ظرفیت‌ها دیده شوند

شهرستان گناوه با داشتن ساحل و دریاو زیرساخت مناسب برای سرمایه‌گذاری، فرصت‌های مطلوبی را برای توسعه آبزی‌پروری خصوصا پرورش میگو دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ بخش زیادی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و شاهد افزایش سطح زیر کشت میگوی پرورشی در سال جاری و پیش‌بینی افزایش برداشت هستیم.

استان بوشهر قطب تولید میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود و با تولید ۲۱ هزار تن میگو در سال قبل، بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور را تولید کرد.

میگوی پرورشی استان بوشهر کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل بخش کمی از میگوی پرورشی استان در داخل کشور مصرف شده و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می‌شود که ارزآوری بالایی دارد.

شهرستان گناوه به عنوان قطب گردشگری و تجارت دریایی استان بوشهر خصوصاً در زمینه کالاهای وارداتی همراه ملوان شناخته می‌شود ولی اینها تنها ظرفیت‌های گناوه نیستند و ظرفیت‌های مهم دیگری نیز در این شهرستان وجود دارد.

آبزی پروری یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در شهرستان گناوه است که علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته ولی هنوز ظرفیت‌های دست‌نخورده بسیار زیادی در این شهرستان وجود دارد که باید مد نظر باشد.

اراضی ساحلی شهرستان گناوه فرصت ممتازی برای توسعه آبزی پروری و ایجاد زنجیره کامل ارزش آبزی‌پروری هستند که گام‌هایی برای توسعه این زنجیره فراهم شده و باید این راه با قدرت تکمیل شود.

تکمیل زنجیره آبزی‌پروری در گناوه

فرماندار گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در راستای استفاده از ظرفیت‌های شهرستان تلاش گسترده‌ای داشته‌ایم تا ضمن شناسایی این ظرفیت‌ها فرصت را برای توسعه و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها فراهم کنیم.

غلامرضا مهرجو یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در این شهرستان را آبزی‌پروری عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون طرح‌هایی در این شهرستان اجرایی شده است و تلاش داریم تا زمینه تقویت آبزی‌پروری بیش از پیش فراهم شود.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه توسعه آبزی پروری به ویژه پرورش میگو و صنایع مرتبط با آن در شهرستان گناوه در سایت‌های حله، رود شور جنوبی و شمالی و بندر ریگ صورت گرفته است.

فرماندار گناوه ادامه داد: با همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها اجرایی شهرستان آماده همکاری در رفع موانع و مشکلات حوزه آبزی پروری در شهرستان هستیم و همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان تا جای ممکن باید به توسعه طرح‌های اقتصادی و رونق تولید کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: سایت در دست احداث پرورش میگو رودشور شمالی یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی مصوب شده در شهرستان گناوه است که با بهره‌برداری از آن کمک شایانی به اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد منطقه خواهد کرد.

مهرجو تصریح کرد: شهرستان گناوه دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه آبزی پروی است و باید از این ظرفیت‌ها برای بهبود اقتصاد منطقه و فعالیت‌های اقتصادی استفاده بهینه کرد.

وی یادآور شد: فرصت‌های سرمایه گذاری در راستای تکمیل زنجیره پرورش آبزی در شهرستان گناوه به سمت سرمایه گذاری بومی سوق داده شود و استفاده از ظرفیت‌های بومی در اولویت باشد.

تقویت آبزی‌پروری در گناوه

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از برنامه‌ریزی و تلاش برای توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: گناوه یکی از نقاط مستعد برای تقویت آبزی‌پروری است که طرح‌های مهمی در این شهرستان داریم.

علی بازدار از افزایش سطح زیر کشت میگوی پرورشی استان بوشهر از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار در سال قبل به شش هزار و ۱۰۰ هکتار در سال جاری خبر داد و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد تولید ۲۹ هزار تن میگوی پرورشی در استان باشیم.

وی با اشاره به صادرات بخش عمده میگوی استان بوشهر، افزود: صنعت آبزی پروری از صنایع بسیار مهم امروز اقتصادی است و تولیدات این صنعت مانند میگو از مهمترین تولیدات اقتصادی در جهان است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر خاطرنشان کرد: شهرستان گناوه قطب آبزی پروری و صیادی استان بوشهر است و در هر دو حوزه دارای ظرفیت‌های خوبی است.

بازدار یادآور شد: در بخش‌های آبزی پروری و صنایع مرتبط نیز پیگیر هستیم تا با شناسایی سرمایه گذاران در این شهرستان اقدام شود.

تکمیل مراکز پرورشی در گناوه

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از صنایع اشتغال‌زای استان بوشهر، آبزی‌پروری است و به عنوان یکی از مشاغل درآمدزا، ارزآور و اشتغال‌زا نقش مهمی در اقتصاد دارد.

عبدالکریم گراوند با اشاره به افزایش قابل توجه سطح زیرکشت میگوی پرورشی در استان بوشهر بیان کرد: در سال‌های آینده نیز روند توسعه و گسترش اراضی پرورشی در استان بوشهر ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر حمایت از مراکز پرورش میگوی شهرستان گناوه تصریح کرد: باید در سریع‌ترین زمان نسبت به رفع مشکل این مراکز اقدام شود تا در مسیر بهره‌برداری و تولید قرار بگیرند.

گراوند با اشاره به اینکه مردم دارای ظرفیت بسیار بالایی در سرمایه‌گذاری و تولید هستند، افزود: مرکز پرورش میگوی رود شور با وسعت سه هزار و ۶۰۰ هکتار از مراکز بزرگ پرورش میگوی استان است که باید به تکمیل آن کمک کرد.

وی به پیشرفت ۷۵ درصدی کانال‌های مرکز پرورش میگوی رود شور اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم تا اوایل آبان خط موقت و شبکه داخلی آن انجام گیرد و سال آینده این مرکز زیر کشت رود.

استاندار بوشهر با اشاره به نقش مهم آبزی‌پروری در رونق تولید و بهبود وضعیت اشتغال در استان خاطرنشان کرد: رفع مشکلات مراکز پرورش میگوی استان را با جدیت دنبال می‌کنیم و در همین راستا بازدیدی از این مراکز داشته‌ایم.

وی توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر با سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی را بسیار مهم دانست و بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه پرورش ماهی و میگو در استان بوشهر تاکید کرد.

با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیر پرورش میگو در گناوه می‌طلبد که اقدامات لازم برای تکمیل زنجیره آبزی‌پروری در این شهرستان فراهم شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.