تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 15:52
کد خبر : 103563

«قاصدک» دغدغه انسانیت دارد/ تئاتری که ۴ سال و نیم زمان برد

«قاصدک» دغدغه انسانیت دارد/ تئاتری که ۴ سال و نیم زمان برد

کارگردان نمایش «قاصدک» که این روزها در تالار محراب روی صحنه است، اظهار کرد ۴ سال و نیم زمان صرف روند تولید این اثر نمایشی که به موضوع انسانیت می‌پردازد، شد.

به گزارش تیتر داغ؛ زهرا اسلام‌پناه کارگردان نمایش «قاصدک» که این روزها در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه است، درباره این اثر نمایشی گفت: «قاصدک» برگرفته از اشعار شعرای معاصر است و بنده فقط یک صحنه از نمایش را نوشته‌ام و باقی صحنه‌ها اشعار شعرای مدنظر است.

وی اظهار کرد: در زمان دانشجویی و بعد از فارغ‌التحصیلی در زمینه فرم و حرکت تجربیاتی داشتم و مایل بودم با تلفیق شعر و نمایش اتفاق جدیدی را رقم بزنم. دوست داشتم مخاطبان این تجربه را ببینند و نظر خود را ارائه بدهند. ادبیات ما پر از تصویر و نقاشی است و بدن و حرکت نیز از این امتیاز برخوردار است.

اسلام‌پناه درباره وجوه اشتراک اشعاری که برای نمایش «قاصدک» انتخاب شده‌اند، توضیح داد: اشعاری که انتخاب شده‌اند تصویر زیادی ارائه می‌دهند و دیگر وجه مشترک آن‌ها بُعد تاریک آدمی است. در هر صحنه یک بُعد یا خوی پلید انسانی نشان داده می‌شود.

کارگردان «قاصدک» درباره دغدغه خود در پرداختن به موضوع انسانیت، یادآور شد: در کل دنیا انسانیت حرف اول را می‌زدند. اگر انسان از خود دور شود به محیط و پیرامون‌اش آسیب می‌زند. سال ۹۷ هم در نمایش «مرا به نام خود بخوان» که در حوزه هنری روی صحنه بردم نیز به موضوع رسیدن انسان به ذات اصلی خود پرداختم. در کل دغدغه اصی من همیشه انسانیت بوده و هست.

وی درباره روند تولید نمایش «قاصدک»، تأکید کرد: تولید این اثر نمایشی ۴ سال و نیم طول کشید. سال ۹۸ کار را شروع و آماده اجرا شدیم ولی به دلیل شرایط آن زمان نتوانستیم کار را روی صحنه ببریم. بعد که مجدداً تمرین کار را برای اجرا شروع کردیم با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم. بعد از پایان دوران شیوع کرونا بار دیگر تمرین کار را شروع کردیم که با اتفاقات نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مواجه شدیم. در طول این ۴ سال و نیم حدود ۸۵ نفر از عوامل نمایش تغییر پیدا کردند.

اسلام‌پناه درباره وضعیت تأمین هزینه‌های تولید طولانی مدت نمایش «قاصدک»، تصریح کرد: ۴ سال و نیم زمان زیادی برای تولید یک اثر نمایشی است و هزینه‌های مورد نیاز سنگین شد. کلیه هزینه‌ها را به صورت شخصی تأمین کردم و از جایی مورد حمایت قرار نگرفتم.

کارگردان نمایش «قاصدک» درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی نیز گفت: در صحنه نمایش فقط چند کنده درخت وجود دارد که چیدمان شده‌اند و نشانه حیات، ریشه و ذات هستند.

وی درباره بازخورد مخاطبان نسبت به اجرای نمایش «قاصدک»، افزود: تا الان بازخورد خوبی داشتیم. بالاخره هر کاری مخاطبانی دارد که اثر را نقد می‌کنند و آن را دوست ندارند ولی اکثریت مخاطبان، نمایش را دوست داشتند.

اسلام‌پناه درباره اینکه آیا اجرای نمایش «قاصدک» در تالار محراب تمدید خواهد شد یا نه و آیا قصد اجرای این اثر نمایشی را در سالن‌های دیگر دارد یا نه، گفت: اگر بتوانیم اجرای نمایش «قاصدک» را تمدید کنیم، ترجیح این است که در تالار محراب کار خود را ادامه دهیم. به دنبال برنامه‌ریزی و رایزنی هستیم تا بعد از پایان ماه صفر و در فصل پاییز هم نمایش را در سالنی دیگر روی صحنه ببریم.

هدی بختیاری، محدثه میرزاآقایی، آرمین امیرزاده، عسل خوران، عارفه نادری بلداجی، سامان ایرانی، نگین زینی‌وند، طه راهنما، حسام صداقت نوریان، زهرا اسلام‌پناه، بازیگران نمایش «قاصدک» هستند که با مدت زمان ۴۵ دقیقه، ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.