تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 7:04
کد خبر : 97708

قیمت روغن زیتون در بازار جهانی رکورد ۲۶ ساله را شکست

قیمت روغن زیتون در بازار جهانی رکورد ۲۶ ساله را شکست
وقوع خشکسالی در اسپانیا باعث شده تا قیمت روغن زیتون در بازار جهانی به بالاترین میزان در ۲۶ سال گذشته برسد.

به گزارش تیتر داغ؛ خشکسالی در اسپانیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن زیتون در جهان باعث شده تا قیمت این ماده غذایی در بازار جهانی به بالاترین میزان در ۲۶ سال گذشته برسد.

قیمت روغن زیتون از ماه ژوئن تاکنون ۶۰ درصد افزایش داشته و کارشناسان می‌گویند خریداران این نوع روغن باید خود را برای افزایش بیشتر قیمت آماده کنند.

خشکسالی شدید در اسپانیا که در تابستان سال گذشته شاهد آن بودیم، حالا در حال اثرگذاری بر عرضه روغن زیتون در بازار جهانی است و باعث شده تا قیمت این ماده غذایی رشد سنگینی را تجربه کند.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که قیمت روغن زیتون در جهان به ۵۹۸۹ دلار در هر تن رسیده که بیشترین میزان در ۲۶ سال گذشته به‌شمار می‌رود.

خوآن ویلار، کارشناس حوزه مواد غذایی کشاورزی می‌گوید: ما در شرایط بی‌سابقه‌ای قرار داریم. هرگز شاهد رسیدن قیمت روغن زیتون در اسپانیا به رقمی که اکنون شاهد آن هستیم، نبوده‌ایم.

به گزارش وزارت بوم‌شناسی اسپانیا، شرایط آب و هوایی بد باعث شده تا در فصل برداشت اکتبر تا فوریه شاهد کاهش ۵۰ درصدی بازدهی محصولات باشیم. اسپانیا ۳۶ ماه است که بارش کمتر از متوسط ماهانه خود را تجربه می‌کند.

کایل هلند، کارشناس مؤسسه مینتک، می‌گوید: درحالی‌که به‌طور متوسط سالانه ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون تن روغن زیتون در اسپانیا تولید می‌شد، اما این رقم حالا به ۶۳۰ هزار تن کاهش یافته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.