تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 16:33
کد خبر : 115565

لوریج یا اهرم چیست؟ | چگونه می توان در بازار فارکس از لوریج استفاده کرد؟

لوریج یا اهرم چیست؟ | چگونه می توان در بازار فارکس از لوریج استفاده کرد؟

  اهرم‌ها در بازار فارکس از جمله ابزارهای پرطرفدار معامله‌گران است. این ابزار به معامله‌گران امکان می‌دهد تا معاملات خود را با مبلغی بیشتر از سرمایه اولیه خود انجام داده و سهم سود بیشتری از بازار را برداشت کنند. لوریج در اصل مبلغی است که توسط بروکر به معامله‌گر قرض داده شده تا بتواند بازده

 

اهرم‌ها در بازار فارکس از جمله ابزارهای پرطرفدار معامله‌گران است. این ابزار به معامله‌گران امکان می‌دهد تا معاملات خود را با مبلغی بیشتر از سرمایه اولیه خود انجام داده و سهم سود بیشتری از بازار را برداشت کنند. لوریج در اصل مبلغی است که توسط بروکر به معامله‌گر قرض داده شده تا بتواند بازده سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهد.

استقبال معامله‌گران در استفاده از لوریج باعث شده است بروکرها نیز به این ابزار نگاهی ویژه داشته و از آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنند. بروکر آمارکتس از جمله بروکرهایی است که امکان استفاده از لوریج در سطوح مختلفی را برای کاربران خود فراهم کرده است.

استفاده از وجوه استقراضی توسط معامله‌گران این امکان را فراهم می‌کند تا با سرمایه‌ای کم در موقعیت‌های بزرگ در بازار وارد شده و از فرصت‌های سود‌آور بیشترین بهره را، از‌آن خود کنند. در بروکرها رقم‌های متنوعی به‌عنوان اهرم به کاربران پیشنهاد می‌شود که نشان‌دهنده میزان وجه استقراضی ارائه شده است.

استفاده از اهرم‌ها علاوه‌بر تقویت سود، می‌تواند ضرر چندین برابری را نیز به‌همراه داشته باشد. در صورتی که معامله‌ در جهت پیش‌بینی حرکت کند، معامله‌گر از سود قابل توجهی بهره‌مند می‌شود، اما اگر معامله‌ در خلاف روند پیش‌بینی شده حرکت کند، ضرری به معامله‌گر تحمیل می‌کند که ممکن است حتی از مبلغ سرمایه اولیه وی بیشتر باشد.

با توجه به اهمیت آشنایی با لوریج و نحوه استفاده از اهرم‌ها در این مقاله لوریج و روند استفاده از آن را بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از لوریج

همان‌طور که اشاره کردیم، لوریج قدرت مالی معامله‌گر را افزایش داده و این امکان را فراهم می‌کند تا با سرمایه‌ای کم در معاملاتی بزرگ شرکت کند. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از لوریج در بازار فارکس اشاره می‌کنیم.

  • افزایش قدرت معاملاتی: اهرم به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با سرمایه ‌ای پایین، وارد بازار شده و با استفاده از وجوهی که توسط بروکر در قالب اهرم در اختیار معامله‌گر قرار داده می‌شود، موقعیت معاملاتی بزرگتری را ثبت کنند. در این حالت معامله‌گران در مقایسه با معاملات بدون اهرم، امکان کسب سود خود را چندین برابر افزایش دهند. چرا‌که با بکار‌بردن سرمایه ای بیشتر، از حرکات کوچک بازار بازدهی چندین برابر را از‌آن خود کنند.
  • کارایی سرمایه: استفاده از اهرم این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا از سرمایه اولیه خود استفاده بیشتری داشته باشد. معامله‌گر می‌تواند به‌جای استفاده از مقدار زیادی از سرمایه در یک معامله، مبلغ کمتری از سرمایه خود را درگیر کرده و همزمان در فرصت‌های دیگر بازار شرکت کند.
  • تنوع: استفاده از اهرم و تخصیص سرمایه‌ای کمتر به معاملات، موجب می‌شود معامله‌گر بتواند معاملات متنوعی در سایر نمادهای معاملاتی یا ابزارهای مالی داشته و سبد متنوعی برای خود ایجاد کند. این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری را در پرتفوی معاملاتی تقسیم کرده و شانس معاملات سودآور را افزایش می‌دهد.
  • دسترسی به بازارهای بزرگتر: بازار فارکس به حجم معاملات و نقدینگی بالا شناخته شده است. اهرم به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا حتی با سرمایه‌ای کم در این بازار بزرگ شرکت کرده و از نوسانات قیمت در جفت ارزهای مختلف بهره‌مند شوند.

مراحل استفاده از لوریج

به‌منظور استفاده از اهرم‌های معاملاتی باید مراحلی را به شرح زیر طی کنید:

  • انتخاب بروکر: مرحله اول برای استفاده از لوریج، انتخاب بروکری است که اهرم معاملاتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. بروکرهای فارکس برای جذب مشتریان بیشتر طرح‌های پیشنهادی خود از جمله اهرم معاملاتی را به کاربران معرفی کرده و شرایط استفاده از آن را مطرح می‌کنند. با بررسی دقیق شرایط برخورداری از لوریج، نسبت به انتخاب بروکر اقدام کنید.
  • آشنایی با نسبت‌های اهرمی: مهم است قبل از استفاده از اهرم‌های ارائه شده توسط بروکر، با نسبت‌های اهرمی نیز آشنایی داشته باشید. معمولاً اهرم‌ها به صورت نسبت بیان می‌شوند مانند ۱:۵۰، ۱:۱۰۰، ۱:۵۰۰. هر نسبت نشان‌دهنده میزان اهرم ارائه شده توسط بروکر است. مثلاً نسبت اهرمی ۱:۱۰۰ به این معنی است که می‌توانید در موقعیت معاملاتی ۱۰۰ برابر بزرگتر از موجودی حساب خود وارد شوید.
  • تعیین میزان ریسک پذیری: تا چه میزان ریسک برای شما قابل تحمل است، خود را ارزیابی کنید تا بتوانید نسبتی متناسب با سطح ریسک‌پذیری خود انتخاب کنید. به‌خاطر داشته باشید که اهرم‌ها همان‌طورکه می‌توانند در افزایش سود موثر باشند، ضررهای احتمالی را نیز می‌توانند چندین برابر کنند. به‌همین دلیل مهم است تعادل مناسبی بین سود احتمالی و ریسک قابل قبول خود ایجاد کنید.
  • محاسبه اندازه موقعیت معاملاتی: قبل از ورود به معامله، اندازه موقعیت مناسب را بر اساس نسبت اهرم و استراتژی مدیریت ریسک خود محاسبه کنید. برای تعیین اندازه مناسب موقعیت معاملاتی، عواملی مانند اندازه حساب معاملاتی خود، جفت ارز مورد معامله‌ و حد ضرر خود را در نظر بگیرید.
  • نظارت: استفاده از اهرم نیازمند رعایت یک حاشیه مشخص برای حفظ معاملات است. مارجین مقدار وجه مورد نیاز برای حفظ موقعیت‌های باز معاملاتی را نشان می‌دهد. با نوسانات بازار، سطوح مارجین تغییر می‌کند. مهم است پیوسته سطوح مارجین را تحت کنترل داشته و از رد شدن از سطح لازم و بسته شدن معاملات جلوگیری کنید.
  • مدیریت ریسک: استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک از جمله عملیاتی است که در هر مرحله از فعالیت در بازار فارکس باید مد نظر قرار دهید. تنظیم حد ضرر به منظور محدود کردن ضررهای احتمالی در معاملات، ایجاد پرتفوی متنوع و پرهیز از انتخاب اهرم بیش از اندازه که ضررهای احتمالی غیرقابل جبرانی را در‌پی داشته باشد، از جمله اقداماتی است که برای مدیریت ریسک باید در نظر داشته باشید.

لوریج مبلغی است که معامله‌گر می‌تواند مبلغی بیش از سرمایه خود را با استفاده از وجود استقراضی از بروکر، در معاملات وارد کرده و با افزایش اندازه معاملات یا تعداد معاملات، پتانسیل سودآوری را برای خود افزایش دهد. معامله‌گران با استفاده از لوریج این امکان را دارند تا سرمایه اولیه خود را فرصت‌های معاملاتی متنوع‌تری استفاده کنند. به‌علاوه استفاده از اهرم امکانی را فراهم می‌کند تا معامله‌گرانی که سرمایه اندکی در اختیار دارند نیز بتوانند به بازار بزرگ فارکس وارد شده و از فرصت‌های سود‌آور آن بهره‌مند شوند.

استفاده زیاد معامله‌گران از لوریج باعث شده است تا بروکرها از این امکان برای جذب مخاطبان بیشتر و تشویق آنها به افتتاح حساب در بروکر نیز استفاده کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از لوریج همان‌طور که می‌تواند سودی چندین برابر را برای معامله‌گر ایجاد کند، در صورتی که شرایط برخلاف انتظار پیش رود و معاملات در جهت عکس پیش‌بینی شده حرکت کنند، می‌تواند ضررهای هنگفتی را به معامله‌گر تحمیل کند. به همین دلیل برای استفاده از لوریج در معاملات باید نهایت دقت و بررسی به عمل آید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.