تاریخ انتشار : شنبه 13 اردیبهشت 1399 - 8:43
کد خبر : 9109

ماموریت سازمان فضایی برای رصد پسماندها/افزایش نرخ رشد پسماندهای فضایی بعد از سال ۲۰۰۷

ماموریت سازمان فضایی برای رصد پسماندها/افزایش نرخ رشد پسماندهای فضایی بعد از سال ۲۰۰۷

رییس گروه نجوم سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶ هزار ماهواره در فضا وجود دارد،گفت: از این تعداد تنها ۸۰۰ ماهواره فعال است، گفت: از آنجایی که بازگرداندن ماهواره هایی که ماموریت آنها به پایان رسیده به زمین هزینه‌بر است از این رو به عنوان پسماند در فضا باقی می‌مانند و ما دائما در حال پایش و رصد این پسماندها هستیم.

به گزارش تیتر داغ ؛کورش رکنی در نشست تخصصی نجوم ژئودزی با اشاره به اهمیت پسماندهای فضایی افزود: پسماندهای فضایی، به بازمانده های موشک های حامل ماهواره‌ها، یا ماهواره هایی که عمر ماموریت آنها به پایان رسیده است و یا ابزارهای رها شده از سوی فضانوردان؛ گفته می شود.

وی ادامه داد: برخورد این پسماندها به ماهواره ها موجب آسیب ماهواره ها می‌شود و تعمیر ماهواره‌های آسیب دیده هزینه های زیادی به دولت ها تحمیل می‌کند.

رکنی با اشاره به مدارهای قرارگیری ماهواره ها در فضا یادآور شد: مدار ۲۵۰ کیلومتری از جمله مدارهایی است که اغلب ماهواره های ایران در آن قرار می گیرند.

وی مدار ۳۶ هزار کیلومتری را از دیگر مدارات زمین نام برد و گفت: ماهواره های مخابراتی در این مدار قرار می گیرند و سرویس های لازم را ارائه می دهند.

رییس گروه نجوم سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۶ هزار ماهواره در فضا وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد تنها ۸۰۰ ماهواره فعال است و عمر ما بقی آنها به پایان رسیده است و بازگرداندن این ماهواره ها به زمین هزینه بالایی دارد از این رو تبدیل به پسماند شده و تهدیدی در فضا خواهد بود.

وی، برخورد ماهواره کاسموس روسیه به ماهواره ایریدیم امریکا که در حال ارائه سرویس بوده را از جمله این تهدیدات نام برد و افزود: این برخورد، پسماندهای زیادی را ایجاد کرد از این رو کشورهای صاحب فناوری فضایی باید به طور مداوم موقعیت پسماندهای فضایی را رصد کنند.

رکنی ایران را کشوری صاحب جرخه کامل فضایی توصیف کرد و ادامه داد: بر این اساس در رصدخانه سازمان فضایی ایران با استفاده از روش های اپتیکی اقدام به رصد موقعیت این پسماندها می کنیم.

به گفته وی، برای این منظور دستگاه تصویربرداری به هرتلسکوپ نصب می شود و با کمک موقعیت مکانی ستارگان اقدام به رصد این پسماندها خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این رصد با مشارکت ۸ کشور انجام می شود، اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد که نرخ رشد پسماندهای فضایی بعد از سال ۲۰۰۷ بر اثر دو سانحه برخورد کاسموس و ایریدیم و برخورد موشک کشور چین به ماهواره هواشناسی که از رده خارج شده بود تا قدرت فضایی خود را به نمایش بگذارد، افزایش یافته است.

رکنی با بیان اینکه همه کشورهای دنیا تاکید بر کاهش پسماندها دارند، گفت: از آنجایی که جمع آوری زباله های فضایی هزینه بر است، قوانینی در راستای کاهش تولید پسماند در دنیا وضع شده است و ایران به عنوان یک کشور فضایی ملزم به رعایت این پروتکل ها است.

رییس گروه نجوم سازمان فضایی ایران با بیان اینکه پسماندهای فضایی در همه مدارها پخش شده است ، افزود: دلیل آن غیر یکنواخت بودن گرانش زمین است چون جاذبه در اقیانوس ها کمتر  و در قاره ها بیشتر است و این اختلاف گرانش موجب شده تا مسیر ماهواره‌ها و پسماندها تغییر کند.

رکنی اضافه کرد: از این رو ماموریت ما شناسایی و ردیابی پسماندها است.

منبع ,ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.