تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 - 4:59
کد خبر : 31039

مبنای وزارت ورزش برای «تعیین زمان» انتخابات فدراسیون‌ها

مبنای وزارت ورزش برای «تعیین زمان» انتخابات فدراسیون‌ها

به گفته معاون دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی، تاکید وزارت ورزش برای انتخابات فدراسیون‌های ورزشی در سال جاری، برگزاری آنها همزمان با پایان دوره ریاست قانونی روسای‌شان است.

به گزارش تیتر داغ؛ انتخابات فدراسیون‌های ورزشی در سال جاری از ۴ خردادماه با تشکیل مجمع انتخاباتی فدراسیون تیروکمان آغاز می‌شود. این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که دوره ریاست غلامرضا شعبانی بهار بر تیروکمان ۱۸ اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد.

البته تا هفته گذشته بنا بر برگزاری انتخابات فدراسیون تیروکمان در همین روز بود تا این فدراسیون بدون دست به دست شدن وارد دوره مدیریتی جدید خود شود اما به خاطر انتخابات کمیسیون‌های داخلی و عدم رعایت فاصله زمانی، تصمیم به جابه‌جایی زمان انتخابات گرفته شد.

این در حالی است که فدراسیون‌های دیگری هم در نوبت انتخاباتی قرار دارند یعنی شمشیربازی (۲۵ اردیبهشت ماه)، سوارکاری (۲۳ خردادماه) و بدمینتون (۳ مردادماه) که ثبت نام کاندیداهای‌شان هم انجام شده اما نه پروسه تایید صلاحیت شان به سرانجام رسیده و نه زمان انتخابات شان مشخص شده است.

البته تا زمان پایان دوره ریاست فعلی در هر یک از این فدراسیون‌ها هنوز فرصت باقی است، دیر و زود هم نتیجه تایید صلاحیت متقاضیان ریاست مشخص می‌شود و باید بر اساس آن زمان انتخابات اعلام شود؛ وزارت ورزش تاکید دارد که این زمان با زمان پایان دوره ریاست همزمان باشد.

مهدی مستجاب الدعوه معاون دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها گفت: طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی که ملاک عمل در تدوین دستورالعمل انتخاباتی و برگزاری مجامع است، ۱۲۰ روز پیش از اتمام دوره ریاست باید روال قانونی کار برای نام نویسی از کاندیداها، بررسی پرونده مدیریت کاندیداها و…. آغاز شود. این زمان نسبت به اساسنامه قبلی افزایش داشته تا فرصت بیشتری برای مهیا شدن شرایط انتخابات وجود داشته باشد.

مبنای وزارت ورزش برای «تعیین زمان» انتخابات فدراسیون‌ها

وی تصریح کرد: در واقع وقتی تاکید می‌شود ۱۲۰ روز قبل از پایان دوره ریاست یعنی هدف این است که همزمان با اتمام دوره چهارساله، انتخابات برگزار شود تا وقفه‌ای ایجاد نشود. تاکید و مبنای کار وزارت ورزش هم این است که طبق اساسنامه، روز پایان دوره ریاست فدراسیون‌ها روز برگزاری مجمع انتخاباتی هم باشد.

«البته که این روال در همین ابتدای کار و برای فدراسیون تیروکمان اجرا نخواهد شد»، مستجاب الدعوه در واکنش به این موضوع گفت: انتخابات فدراسیون تیروکمان هم ابتدا برای ۱۸ اردیبهشت ماه که زمان پایان دوره ریاست فدراسیون بود، برنامه ریزی شد اما برخی اهالی تیروکمان نسبت به زمان انتخابات کمیسیون‌ها و اینکه فاصله زمانی ۴۰ روزه آن با انتخابات رعایت نشده، معترض بودند. این موضوع از طرف وزارت ورزش به دبیر مجمع اطلاع رسانی و بر همین اصل تصمیم به تعویق انتخابات گرفته شد.

معاون دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها تاکید کرد: هر فدراسیون برای انتخاباتش، دستورالعمل مجزایی دارد که بعد از تایید هیات رئیسه و مجمع قابلیت اجرا پیدا می‌کند. روال کار برای تشکیل مجمع انتخاباتی هر فدراسیون باید طبق دستورالعمل همان فدراسیون انجام شود.

وی درعین حال خاطرنشان کرد: ۱۹ سال یک اساسنامه ملاک عمل در وزارت ورزش و فدراسیون‌ها بود اما از سال گذشته اساسنامه جدید جایگزین شد. این دو اساسنامه تفاوت‌های دارند مثلاً پیش از این ۷۵ روز پیش از پایان دوره باید ثبت نام کاندیداها انجام می‌شد اما در اساسنامه جدید این زمان ۱۲۰ روز شده است. در اساسنامه قبلی ۱۰ روز پیش از مجمع باید دعوت نامه ارسال می‌شد اما حالا این زمان به ۲۰ روز تغییر کرده است. طبیعی است که در آغاز کار مشکلاتی پیش بیاید اما به مرور حل می‌شود.

مستجاب الدعوه در پاسخ به این پرسش که «با این اوصاف انتخابات سه فدراسیون شمشیربازی، سوارکاری و بدیمینتون که ثبت نام کاندیداهای شان انجام شده است همزمان با پایان دوره ریاست انجام می‌شود؟»، گفت: طبق اساسنامه جدید وزارت ورزش هیچ دخالتی در برگزاری مجمامع انتخاباتی ندارد، همه کارها با دبیر مجمع است اما بر اساس اساسنامه و اینکه ۱۲۰ روز پیش از اتمام دوره ریاست مقدمات تشکیل مجمع آغاز می‌شود، روال کارمان و توصیه مبنا این است که در روز پایان دوره، انتخابات هم برگزار شود.

وی با بیان اینکه اسکواش دیگر فدراسیونی است که دوره ریاست فعلی آن نیمه نخست سال جاری به پایان می‌رسد، گفت: طبق اساسنامه ۱۲۰ روز پیش از زمان اتمام دوره (۲۶ شهریورماه) نام نویسی از متقاضیان ریاست انجام می‌شود تا در برگزاری به موقع انتخابات خللی ایجاد نشود.

به گفته معاون دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها، این روال قانونی در مورد ۱۱ فدراسیون دیگری که در نیمه دوم سال با پایان دوره چهارساله ریاست مواجه می‌شوند نیز اجرا خواهد شد. این فدراسیون‌ها عبارتند از: بولینگ و بیلیارد (۳۰ مهر)، گلف (۲۳ دی)، ورزش کارگری (۵ اسفند)، قایقرانی (۷ اسفند)، انجمن‌های ورزشی (۱۶ اسفند)، هندبال (۲۰ اسفند) هاکی (۲۱ اسفند)، ورزش‌های سه‌گانه (۲۲ اسفند)، کاراته (۲۳ اسفند)، جود و(۲۵ اسفند) و فدراسیون ناشنوایان (۲۶ اسفند).

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.