تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 5:53
کد خبر : 19800

متناسب سازی حقوق بازنشستگان با فروش اموال محقق شده است/ بهتر بود حقوق کارگران با رقم بالایی افزایش می یافت

متناسب سازی حقوق بازنشستگان با فروش اموال محقق شده است/ بهتر بود حقوق کارگران با رقم بالایی افزایش می یافت

شوکت گفت: درحال حاضر تامین اجتماعی با فروش اموال خود متناسب سازی را اجرا می‌کند و این اتفاق خوبی نیست.

به گزارش تیتر داغ؛ اکبر شوکت عضو هیات امنا سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار کرد: برای نزدیک به ۱۴ میلیون خانوار، بیمه پرداز داریم که با اعضای خانواده ۳۷ میلیون نفر می‌شوند و حدود ۴ میلیون نفر مستمری بگیر داریم که با اعضای خانواده حدود ۷ میلیون نفر هستند، جمعا ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

وی افزود: از این ۱۴ میلیون بیمه شده، ۱۰ میلیون نفر بیمه شده اجباری و ۴ میلیون نفر بیمه شده خاص هستند.

شوکت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بین دو واژه متناسب سازی و همسان سازی، کدام را باید بگوییم؟ گفت: تقریبا برآوردی از هر دو است و توافقاتی کانون بازنشستگان کشور، بابت همسان سازی انجام شده بود. این توافقات مبنی بر این بود که سالیانه ۱۶ هزار میلیارد تومان بابت همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد، حقوق کارگر و بازنشسته به دلیل تورم‌ها خیلی فاصله افتاده است و توافق شد که ۷۵ درصد این عقب افتادگی ها، به تمامی بازنشستگان پرداخت شود.

عضو هیات امنا سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: رقم متناسب سازی امسال به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید و بازنشسته‌ای که ۳۰ سال سابقه دارد و حداقل بگیر است مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق دریافت خواهد کرد. این رقم بعد از اعمال افزایش سالیانه است و میانگین بالای ۲ میلیون تومان به حقوق کل بازنشستگان اضافه خواهد شد.

شوکت ادامه داد: برخی از افراد با ۶۰ سال سن، ۲۰ سال سابقه دارند و جدا از افزایش سالیانه که برای تمام بازنشستگان یکسان است، بر اساس سنوات، خدمت بازنشسته متناسب سازی می‌شود. چراکه دور از عدالت است که مانند بازنشسته‌ای که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده دریافت کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این افزایش با نرخ تورم همخوانی دارد؟ بیان کرد: مشکل اصلی جای دیگر است، در این که باید حقوق بازنشستگان افزایش یابد و اینکه حقوق بازنشستگان کم است. شکی نیست اگر شورای عالی کار حقوق کارگران را بالا تصویب می‌کرد بهتر بود، زیرا در این صورت پایه حقوق کارگران و به دنبال آن بازنشستگان افزایش می‌یافت. چراکه در حال حاضر تامین اجتماعی با فروش اموال خود متناسب سازی را اجرا می‌کند و این اتفاق خوبی نیست، هرسال هم مبلغ متناسب سازی افزایش می‌یابد. مگر تامین اجتماعی چه قدر از دولت طلب دارد؟ طلب ما از دولت هم بالاخره تمام می‌شود.

 

عضو هیات امنا سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: پایه حقوق بازنشستگان سال ۹۹، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. مقداری هم بابت حق مسکن و … بوده است و توقع داشتیم که پایه حقوق بازنشستگان به جای بن و حق مسکن افزایش یابد و در کل سال گذشته در حق جامعه کارگری اجحاف شد.

شوکت با اشاره به اینکه امسال تا حدودی با درخواست کارگران در شورای عالی کار کنار آمدند، گفت: باز هم افزایش حقوق کارگران خیلی رضایت بخش نبود، اما نسبت به سال گذشته بهتر بود و وزیر کار و نمایندگان کارفرمایی به نظرات جامعه کارگری توجه کردند.

وی در خصوص بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، بیان کرد: واقعا باید فکر اساسی در این خصوص شود، فردی که در راس دولت قرار می‌گیرد باید فکر درستی کند، بحث رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی مطرح است. در تمام کشور‌های پیشرفته دنیا شاخصی مطرح است که سازمان تامین اجتماعی یک ملاک رفاه اجتماعی است، اگر پایه حقوق بازنشستگان به درستی افزایش یافته بود لازم به متناسب سازی نبود و این منابعی که از دولت می‌گیریم و برای متناسب سازی هزینه می‌کنیم را سرمایه گذاری می‌کردیم.

عضو هیات امنا سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اجرای متناسب سازی برای بازنشستگان کشوری و لشکری از بیت المال انجام می‌شود، اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند مالتان را می‌دهیم بروید متناسب سازی را اجرا کنید. این روال بازنشستگان کارگری را ناراحت می‌کند، منابع همسان سازی باید درست دیده شود نمی‌خواهم ایجاد ناامیدی کنم، اما باید برای اموال تامین اجتماعی بهتر تصمیم گیری و مدیریت شود هنوز به مرحله بحران شدید نرسیده ایم، اما می‌شود از این بحران عبور کرد، افرادی که تصمیم گیرنده هستند باید به این برسند که حرکت جدی‌ درخصوص سازمان تامین اجتماعی باید انجام دهند، دولت نباید شرکت‌های ورشکسته خود را به عنوان دیون به سازمان تامین اجتماعی دهد، نزدیک به ۲۰ نوع پیشنهاد مختلف که بار مالی زیادی هم برای دولت ندارد بابت رد دیون به دولت پیشنهاد دادیم، برای مثال گفتیم قسمتی از منطقه آزاد مکران را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهید.

شوکت افزود: امسال رقم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رد شد و این رقم‌های واقعی است، هرسال دولت حق بیمه ۴ میلیون نفری که بیمه شده خاص هستند، را به عنوان کارفرما پرداخت کند، ۳ درصد هم حق بیمه تمامی بیمه شدگان است که دولت باید پرداخت کند، هرسال دولت بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی باید پرداخت کند. گاهی دولت اعلام می‌کند که براساس نرخ همان ۲۰ سال پیش بدهیمان را پرداخت می‌کنیم که این حرف درستی نیست که نرخ حق بیمه در آن روز یک مبلغی بوده و درحال حاضر فرق می‌کند، این حرف‌ها باعث ناراحتی جامعه کارگری می‌شود.

شوکت اضافه کرد:‌ ای کاش تدبیری درستی در این زمینه صورت می‌گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی تامین اجتماعی را تصویب و ابلاغ کردند و تاکید داشتند بر روی توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی اقدام شود، به بازنشستگان قول می‌دهیم که بحران‌های صندوق‌های بیمه‌ای طبیعی است و می‌توانیم از این بحران‌ها عبور کنیم. یکی از خواهش‌های ما از کاندید‌های ریاست جمهوری بحث رفاه اجتماعی است از آن‌ها درخواست داریم با نمایندگان جامعه کارگری در این خصوص مشورت کنند، این طور نباشد که هر دولتی می‌آید بار خود را بر دوش دولت دیگر گذارند، یکی از شعار‌های اصلی کاندید‌اها توجه به رفاه عمومی باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.