تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 آبان 1399 - 4:38
کد خبر : 14918

مجلس یازدهم چه کمکی به اقتصاد کرد؟ /قانون گذاری به تنهایی حلّال مشکلات نیست

مجلس یازدهم چه کمکی به اقتصاد کرد؟ /قانون گذاری به تنهایی حلّال مشکلات نیست

مجلس یازدهم با بررسی لوایح باقی مانده از مجلس دهم و طرح‌ها و لوایح جدید، روز‌های پرکاری را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش تیتر داغ؛ پس از کشمکش های لفظی چند هفته اخیر میان دولت و مجلس، بر سر لوایح ارسالی دولت به مجلس با موضوعات اقتصادی، گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی عملکرد مجلس یازدهم از زمان آغاز به کار تا کنون پرداخته است.

پس از اظهار نظرهای رئیس جمهور و سخنگوی دولت درباره این که مجلس باید با بررسی سریعتر لوایح اقتصادی دولت و تصویب قوانین مورد نیاز برای بهبود وضعیت اقتصادی به دولت کمک کند، نمایندگان مردم هم واکنش های جالبی از خود نشان دادند که حاکی از شکاف عمیق میان مجلس و دولت است.

حمله مجلس به دولت در جلسه اصلاح قانون انتخابات

جالب‌ترین واکنش‌های مجلسی‌ها را می‌توان در جلسه علنی ۱۱ آبان ماه ۹۹ که به منظور اصلاح قانون انتخابات برگزار شده بود، یافت.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در این جلسه به اظهار نظرهای رئیس جمهور درباره لوایح اقتصادی این طور پاسخ داد: دولت ۸۸  لایحه باقی مانده از مجلس دهم را به مجلس یازدهم ارسال کرده که همه آن ها به کمیسیون ‌های مربوط ارجاع شده است.

وی در ادامه گفت: دولت چند لایحه را به صورت دو فوریتی به مجلس فرستاده بود و با وجود این که ۲۸ طرح دو فوریتی نمایندگان در نوبت بررسی قرار داشت و اکثراً هم با مشکلات روز مردم مرتبط بود، لوایح دولت را در اولویت بررسی قرار دادیم.

مهندسی افکار اقتصادی مردم، همگام با تمایلات خارجی ها

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران هم در بخش دیگری از این جلسه با بیان این که «دولت برای تأمین کالاهای اساسی ارز کافی در اختیار داشته، اما متأسفانه با بلوکه کردن در حسابی خاص، در چرخه ارزی کشور وارد نکرده است و این گمان ایجاد شده که یک پیوند سیاسی مخفیانه ‌ای بین جریان قدرت و ثروت حاکم بر دولت با جریان ‌های خارجی در حال رقم ‌خوردن است تا معیشت و اقتصاد مردم را به اتفاقات خارجی پیوند بزنند»، واکنش تندی به سخنان رئیس جمهور و سخنگوی دولت نشان داد.

جنگ روانی و لجاجت دولت با مجلس

الیاس نادران، یکی دیگر از نمایندگان مردم تهران هم در نخستین نطق میان دستور این جلسه، سخنگوی دولت را یک استاد جنگ روانی دانست که مجلس را به تمسخر گرفته است و در ادامه دولت را به مناظره دعوت کرد!

موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و دیگر عضو هیئت رئیسه نیز با اعتراض به افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی بدون هیچ مصوبه ای، ضمن بیان این که رئیس جمهور سر لجاجت با نمایندگان و تصمیمات آنها دارد، گفت: آقای روحانی اگر گشایش اقتصادی مدنظرتان برای افراد خاص حاصل شد، لطفاً فکری عاجل برای بازار سرمایه کنید. سرمایه مردم نابود شد، اما در ازای آن برخی از افراد خاص هزاران میلیارد تومان سود کردند.

دولت قوانین قبلی را هم اجرا نکرده است!

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان هم در میان حجم انبوه تذکرات این جلسه به دولت بیان کرده بود: آیین نامه ‌های مالیات بر خودروهای لوکس و خانه ‌های گران قیمت باید پس از سه ماه از سوی هیئت دولت تصویب می ‌شد اما الان ۸ ماه از ابتدای سال گذشته و هنوز آیین‌ نامه‌ای تصویب نشده است؛ رئیس‌جمهور و هیئت وزیران این منبع سرشار را که می‌توانند برای کسری بودجه و حل مسئله معیشت مردم کمک کند، به تصویب برسانند.

اولویت اقتصادی دولت چیزی به جز خواسته های مردم است!

سید کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در گفت ‌و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرده بود: اگر دولت با مردم و مجلس کنار بیاید، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. نمی‌گویم این نهاد کاری نکرده است، اما آنچه مردم دنبالش هستند، دیده نمی ‌شود و ما در مجلس در پی حد کافی خواسته‌ ها هستیم.

پس از این همه کشمکش، گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صحت و سقم ادعای مجلسی ها در بررسی لوایح دولت را بررسی کرد که نتایج این بررسی در جدول زیر قابل مشاهده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.