تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 6:47
کد خبر : 97121

مجموع هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۲.۲۴ تریلیون دلار رسید

مجموع هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۲.۲۴ تریلیون دلار رسید

براساس تازه‌ترین آمار و ارقام، هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۲.۲۴ تریلیون دلار رسید.

به گزارش تیتر داغ؛ براساس اعلام موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم(SIPRI)، هزینه‌کرد نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳.۷ درصدی به ۲.۲۴ تریلیون دلار رسید که قاره اروپا بیشترین افزایش را در ۳۰ سال اخیر به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش، آمریکا، چین و روسیه از حیث هزینه‌کرد نظامی در سه رده نخست قرار داشته و ۵۶درصد کل هزینه‌های نظامی جهان را از آن خود کرده‌اند. شرایط اوکراین و تنش‌ها در شرق آسیا به عمده مولفه‌ها و دلایل رشد هزینه‌های نظامی در این کشورها تبدیل شده و اروپا نیز با ۱۳درصد افزایش هزینه، چشمگیرترین میزان رشد را داشته است.

نان تیان، پژوهشگر ارشد این موسسه در واحد «هزینه نظامی و برنامه تولید سلاح» گفت: افزایش دائم هزینه نظامی در جهان در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به طور فزآینده ناامن است. کشورها در واکنش به شرایط امنیتی روبه‌وخامت، در حال تقویت قوای نظامی خود هستند؛ شرایطی وخیم که هیچ بهبودی در آینده نزدیک برای آن متصور نیستند.

گردآوردندگان این گزارش خاطرنشان کرده‌اند که هزینه نظامی کشورهای مرکز و غرب اروپا به سطوح جنگ سرد بازگشته است. در اروپای مرکزی، این هزینه پارسال ۳۴۵ میلیارد دلار بود که در عمل برای نخستین بار از هزینه‌کرد سال ۱۹۸۹ تجاوز کرد و نسبت به سال ۲۰۱۳، افزایش ۳۰درصدی داشته است. برخی کشورها پیش از این هزینه دفاعی خود را افزایش داده و برخی دیگر نیز از برنامه خود برای این کار در بازه‌ای ۱۰ ساله خبر داده‌اند. بیشترین هزینه نظامی در اروپا با ۳۶درصد به فنلاند اختصاص داشته و لیتوانی، سوئد و لهستان با ۲۷، ۱۲ و ۱۱ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس اعلام کارشناسان این موسسه، شرایط اوکراین روی تصمیمات مرتبط با هزینه‌های نظامی در مرکز و شرق اروپا، تاثیر آنی داشته است.

منبع: گاردین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.