تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 12:23
کد خبر : 94086

محوطه ۱۴۳ سد چم شیر یک استقرار موقت/ شواهد دو فضای مجزا با دیوار‌های سنگ‌چین

محوطه ۱۴۳ سد چم شیر یک استقرار موقت/ شواهد دو فضای مجزا با دیوار‌های سنگ‌چین

در مرکز محوطه، بقایای دیوار سنگی در جهت شرقی غربی قرار گرفته است، بنابرین به منظور روشن شدن وضعیت این سازه یک ترانشه به ابعاد ۳×۱۴ متر بر روی این سازه ایجاد شد.

تیتر داغ: بر اساس نوع ساختار و کم بودن ارتفاع سازه‌ها و همچین تعداد کم قطعات سفال می‌توان احتمال داد در محوطه ۱۴۳ سد چم شیر با یک استقرار موقت روبرو هستیم.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، لیلا گرگری سرپرست هیئت باستان‌شناسی ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: محوطه۱۴۳ به صورت یک زمین صاف و هموار با شیب ملایم شرق به غرب در مجاورت رودخانه زهره و در حوضه آبگیر دریاچه سد چم‌شیر قرار گرفته که در برسی سطحی محوطه شواهد پراکنش سفال دیده نمی‌شود.

او افزود: در مرکز محوطه، بقایای دیوار سنگی در جهت شرقی غربی قرار گرفته است، بنابرین به منظور روشن شدن وضعیت این سازه یک ترانشه به ابعاد ۳×۱۴ متر بر روی این سازه ایجاد شد.

این باستان‌شناس اظهارکرد: پس از مشخص شدن وضعیت این دیوار از سمت شمال با توجه به وضعیت سازه، ترانشه‌ای در ابعاد ۵ ×۱۰متر در جهت شمال این ترانشه ایجاد و کاوش شد که در آن شواهد دو فضای مجزا با دیوار‌های سنگ‌چین بدست آمد در داخل فضا ها شواهد پراکنش سفال وجود دارد که برای دوره بندی دقیق سفال ها نیاز به مطالعه بیشتر است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با بیان‌اینکه در داخل یکی از فضاها بقایای یک سکوی سنگی و بر روی آن تعداد قطعات سفالی مربوط به یک ظرف بدست آمد تصریح‌کرد: در بخشی از این ترانشه و چسبیده به دیوار سنگ‌چین یکی از فضاها شواهد یک فضای کوچک سنگی که کف آن با سنگ ریز، فرش شده است بدست آمد.

گرگری در پایان گفت: بر اساس نوع ساختار وکم بودن ارتفاع سازه‌ها و همچین تعداد کم قطعات سفال می‌توان احتمال داد با یک استقرار موقت روبرو هستیم هر چند اثبات این گفته نیاز به مطالعات و کسب اطلاعات بیشتر دارد.

انتشار: کوروش جم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.