تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 - 6:40
کد خبر : 91599

مدیریت بحران در مناطق لرزه‌خیز کارآمدتر می شود

مدیریت بحران در مناطق لرزه‌خیز کارآمدتر می شود

مدیریت بحران در مناطق لرزه‌خیز با پایش حرکات پوسته زمین به واسطه یک محصول ایران ساخت کارآمدتر شد.

به گزارش تیتر داغ؛ زلزله قابل پیش‌بینی نیست. جمله‌ای قاطع و هشداردهنده برای کشورهای زلزله‌خیز که آنها را به سمت اتخاذ تصمیمات درست و به هنگام در زمان بروز زلزله هدایت می‌کند.

مخاطرات طبیعی با انواع گوناگون و گستره نفوذشان به عنوان پدیده‌های تکرار شدنی و مخرب، همواره در طول دوران حیات کره زمین وجود داشته‌اند. بنابراین برنامه‌ریزی پیش از وقوع بحران از مسائل مهمی است که امروزه پیش روی مدیران شهری به ویژه در حوزه‌ مدیریت بحران قرار دارد. یکی از این راهکارها استفاده از سیستم‌های هشدار سریع زلزله است.

سیستم های مانیتورینگ مبتنی بر سامانه‌های تعیین موقعیت و ناوبری یکی از به‌روزترین سامانه‌هایی است که از آن‌ها برای پایش حرکات پوسته زمین و اتمسفر استفاده می شود. سنسورهای مورد استفاده در این سیستم‌ها، گیرنده‌های دقیق تعیین موقعیت و ناوبری است که به عنوان گیرنده های ژئودتیک شناخته می شوند.

این محصول دانش بنیان حاصل تلاش دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است که با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به مرحله تجاری سازی رسیده است. از جمله ویژگی های این سامانه می‌توان به امکان استفاده از این سیستم ها در هر شرایط آب و هوایی، امکان کنترل یا پایش حرکات پوسته زمین در بازده‌های زمانی کوتاه و دقت بالای اندازه‌گیری اشاره کرد.

سامانه‌های پایش مبتنی بر داده‌های سیستم‌های تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره‌ای از ۴ بخش شامل حسگرها، بستر مخابراتی انتقال داده، مرکز پایش و بخش هشدار تشکیل می‌شود.

چنین سیستمی یکی از ابزارهای مهم و مکمل سیستم‌های پایش پوسته نظیر دستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب نگاری محسوب می‌شود. تحقیقات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که چنین سیستمی از مشکلات اشباع‌شدگی و برش در داده‌های لرزه‌نگاری برخوردار نیست.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.