تاریخ انتشار : جمعه 16 مهر 1400 - 7:17
کد خبر : 24988

مروری بر روند شکل‌گیری هفته ناجا / از امنیت پایدار تا هوشمندسازی

مروری بر روند شکل‌گیری هفته ناجا / از امنیت پایدار تا هوشمندسازی

پلیس از سال ۱۳۸۵ برای هفته ناجا شعاری انتخاب کرده است، که در این گزارش هم نگاهی بر انتخاب این شعارها و ارتباطشان با اولویت‌های جامعه پرداختیم و هم مروری بر روند شکل‌گیری این هفته داشته ایم.

به گزارش تیتر داغ:  از سال ۱۳۷۸ با درخواست نیروی انتظامی و تصویب فرمانده کل قوا زمان برگزاری هفته نیروی انتظامی از تیرماه به مهرماه انتقال یافت. در گذشته ۲۷ تیر به مناسبت سالروز تصویب قانون ادغام نیروی انتظامی به نام روز نیروی انتظامی و سپس هفته آخر تیرماه به نام هفته نیروی انتظامی نامگذاری شده بود و در این روز و هفته، مراسم ویژه ای برای بزرگداشت این نهاد برگزار می‌شد اما بعد از بررسی‌ها و جمع‏ بندی نظرات و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای مختلف مقرر شد هفته نیروی انتظامی در مهر ماه، برگزار شود.

البته روز نیروی انتظامی برای نخستین بار در زمان سردار سیف‌اللهی دومین فرمانده ناجا، به تقویم راه یافت. در آن زمان بیست و هفتم تیرماه به نام روز نیروی انتظامی در کشور معرفی و هفته‌ای هم که این روز در آن قرار داشت به نام هفته ناجا اعلام شد.

با گذشت زمان و با توجه به حجم بالای مأموریت‌های پلیس در فصل تابستان و اینکه جامعه هدف ناجا یعنی دانش آموزان و دانشجویان در تابستان تعطیل بودند؛ درخواست برای تغییر روز نیروی انتظامی در تقویم مطرح و سرانجام از سال ۱۳۷۸ روز سیزدهم مهرماه به عنوان روز جدید نیروی انتظامی در تقویم جای گرفت و جایگزین ۲۷ تیرماه شد.

البته به دلیل تداخل با مناسبت‌های مذهبی و یا دیگر مراسمات در برخی از سال‌ها این هفته تغییر می‌کند اما حتماً در مهرماه برگزار می‌شود. امسال هم هفته ناجا از ۱۷ مهرماه تا ۲۳ مهرماه آغاز می‌شود و به دلیل اینکه این هفته در ماه مبارک ربیع الاول است پلیس برنامه‌های شاد و مختلفی برای این هفته در نظر گرفته است.

مروری بر روند شکل‌گیری هفته ناجا / از امنیت پایدار تا هوشمندسازی

مروری بر شعارهای هفته ناجا از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰

نخستین شعار برای هفته ناجا در سال ۱۳۸۵ انتخاب شد، این شعار به عبارتی نشان دهنده اولویت‌ها و رویکرد پلیس در آن یکسال بود، شعار سال ۸۵ به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با هفته ناجا، «پلیس امین، جامعه ایمانی و امنیت پایدار» انتخاب شد.

در سال ۸۶، شعار «افزایش امنیت اجتماعی و اخلاقی با تداوم معنویت رمضانی»، در سال ۸۷ شعار «هدف من، امنیت و آرامش توست»، در سال ۸۸ «انضباط، امنیت و سرمایه اجتماعی»، در سال ۸۹ «اعتماد شما پایه اقتدار ماست» به عنوان شعار هفته ناجا برگزیده شدند. این شعارها مهم هدف پلیس یعنی مردم محور بودن را تداعی می‌کردند و پلیس با انتخاب این شعارها نشان داد که اصلی اولویتش در این سال‌ها رویکرد مردم محوری است.

از سال ۹۰ پلیس در رویکرد خود تغییر فاحشی داد و سعی کرد تا در مناسبت‌های مختلف به سمت «اجتماعی» شدن پیش برود، البته فرماندهان ناجا توأم با رویکرد اجتماعی شدن بر اقتدار پلیس هم تاکید داشتند، به همین دلیل در سال ۹۰ شعار «سهم من در امنیت و آرامش» انتخاب شد، البته در سال‌های ۹۱ و ۹۲ همین رویکرد برای انتخاب شعارهای هفته ناجا در نظر گرفته شده بود و شعار سال ۹۱ را «سرمایه اجتماعی، اساس اقتدار ما» و سال ۹۲ را «اقتدار پلیس در سایه مردم‌داری، قانون‌مداری و روزآمدی» انتخاب کردند.

در سال‌های ۹۳ و ۹۴ فرماندهان پلیس تلاش کردند تا علاوه بر تاکید بر وجهه اجتماعی و خدماتی این نیرو، از شعاری که هر ساله رهبر انقلاب برای سال انتخاب می‌کنند در نامگذاری شأن وام بگیرند و از این رو شعار «پلیس، تلاش جهادی، کارآمدی، اقتدار» به عنوان شعار سال ۹۳ و «اقتدار پلیس، همدلی، هم‌زبانی، امنیت و آرامش» به عنوان شعار سال ۹۴ انتخاب و اعلام شد.

در سال ۹۵ شعار «همه با هم برای امنیت و آرامش» و در سال ۹۶ شعار «پلیس برای امنیت، امنیت برای همه» به عنوان شعار هفته ناجا منتخب شد تا نشان دهنده رویکرد مشارکت پذیری ناجا در این سال‌ها باشد.

فرماندهان پلیس در سال ۹۷ بر رویکرد اقتدار ناجا بیشتر تاکید داشتند و شعار «پلیس مقتدر، امین مردم» برای شعار هفته ناجا انتخاب شد اما در سال ۹۸ با ورود بیشتر فضای مجازی به زندگی مردم و لزوم هوشمند شدن در تمامی نهادهای جامعه و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر هوشمندسازی، شعار «پلیس هوشمند؛ امین مردم» برای این هفته انتخاب شد.

در سال ۹۹ کشور درگیر کرونا شده بود و نیروی انتظامی در کنار مدافعان سلامت برای ریشه کنی و نابودی این ویروس منحوس در میدان بود و از هیچ کمکی دریغ نکرد و حتی در این راه هم شهید تقدیم جامعه کرد، به همین دلیل شعار هفته ناجا در سال ۹۹ «با هم برای امنیت و سلامت» انتخاب شد تا هم نشان دهنده لزوم حفظ امنیت حتی در زمان درگیری با بیماری در کشور باشد و هم نشان دهنده عزم پلیس برای کمک به مدافعان سلامت و ریشه کنی این بیماری همه گیر در کشور باشد.

در نهایت در سال ۱۴۰۰ شعار «پلیس هوشمند، امنیت پایدار» از سوی رؤسای پلیس برای هفته ناجا انتخاب شد تا بار دیگر بر اهمیت هوشمندسازی در ناجا تاکید کند، نیروی انتظامی از سال ۹۸ که از کلیدواژه هوشمندسازی در نام گذاری هفته ناجا استفاده کرد تا به امروز درگیر این مهم بوده است، به عنوان مثال در پلیس‌های فتا و راهور در زمینه هوشمندسازی موفق بوده است اما در سایر پلیس‌های تخصصی برای هوشمندسازی هنوز هم جای کار هست برای همین هم یک سال دیگر کلیدواژه «هوشمندسازی» در نامگذاری هفته ناجا استفاده شد تا اهمیت این موضوع را نشان دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.