تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 - 12:12
کد خبر : 18297

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بدون حضور مردم آغاز شد/ پخش زنده رقابت‌ها از شبکه قرآن

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بدون حضور مردم آغاز شد/ پخش زنده رقابت‌ها از شبکه قرآن

سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور فعالان قرآنی و اهالی رسانه در حوزه هنری آغاز به کار کرد.

به گزارش تیتر داغ؛  سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور فعالان قرآنی و اهالی رسانه دقایقی پیش در حوزه هنری آغاز به کار کرد.

این دوره از رقابت‌ها در سه مرحله برگزار شد که مرحله اول به صورت ارسال اثر و طی آن ۶۰۰ شرکت‌کننده از ۸۰ کشور جهان آثار خود را ارسال کردند که از این تعداد ۱۲۰ نفر به دور دوم راه‌ پیدا کردند و داوری این مرحله به صورت آنلاین در سازمان اوقاف برگزار شد.

مرحله نهایی مسابقات از امشب و به صورت برنامه تلویزیونی در تالار سوره حوزه هنری آغاز و فیلم تلاوت و اجرای حافظان قرآن شرکت‌کننده در رقابت‌ها که از قبل ضبط شده است، پخش و توسط داوران قضاوت و بررسی می‌شود.

مرحله نهایی این دوره از رقابت‌ها با حضور ۵۷ نفر از ۲۶ کشور به عنوان برگزیدگان مرحله نیمه‌نهایی برگزار و تا روز ۲۱ اسفند‌ماه ادامه دارد.

مسابقات امسال در سه بخش بزرگسالان، بانوان و طلاب علوم دینی برگزار می‌شود که مسابقات بزرگسالان در سه مرحله، مسابقات طلاب در دو مرحله و مسابقات بانوان به صورت تک مرحله‌ای برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ابتدا ضمن تبریک عید مبعث و بیان برخی از آیات درباره هدف از خلقت برای برگزاری این دوره از مسابقات قرآن کریم ابراز امیدواری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شیخ اکبری رئیس شبکه قرآن از دیگر حاضران در مراسم بودند.

این مراسم با تلاوت سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان و اجرای مجید یراقبافان آغاز شد. پخش کلیپی با عنوان سردار دلها، اجرای گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم نورالهدی تهران، پخش کلیپی درباره موفقیت‌ نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن و اجرای برنامه از سوی یکی از حافظان نوجوان قرآن از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه برنامه گفت: از هیئت داوران و دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات تشکر می کنم. قرآن کریم یک پیام جهانی برای تمامی بشریت است. گاهی فراموش می کنیم که قرآن برای همه است. قرآن منحصر به جامعه مسلمان نیست. این کتاب آسمانی پیامی ابدی است مخصوص همه آدم ها و نجات آن ها؛ بارها در قرآن کریم فراگیر بودن قرآن تکرار شده است.

وی افزود: تصور نکنیم دنیای سکولار امروز توان بازگشت به قرآن کریم را ندارد. بعد از سرخوردگی از گناه، جهان دنیا طلب به سوی خدا باز می گردد. قرآن سیطره و دامنه ای برای جامعه بشری دارد. قرآن برای جهان فیزیکی، عالم جماد، نبات، حیوانی و جامعه صاحب شعور است. تمامی موجودات عالم صاحب شعور هستند و فقط انسان ها را شامل نمی شود. پیوست های سیاسی و حتی پیوست های دینی گاهی انسان را از غایت انسانی و الهی دور می کند در حالیکه نباید جنسیت و سوابق اعمال مانند گناه، انسان را از قرآن دور کند. توبه محو کننده گناهان است؛ نباید گناهی که در گذشته رخ داده انسانی را از جامعه قرآنی دور کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان کرد: قرآن برای جامعه است؛ باید از قرآن کریم الگوی زندگی در پیوند با ایمان و عمل اجتماعی استخراج شود. نسل امروز با نسل قبل از نسل هوش مصنوعی تفاوت چشمگیر دارد. نسل گرم نسل فعال است و در تعامل با جهان است. نسل سرد نسلی است که دین در آن وجود دارد اما بی روحیه است. باید جامعه قرآنی، دین را در این نسل بیدار و پویا کند. باید جامعه خود را بشناسیم. عرصه قرآن جهانی است اما باید بدانیم جامعه جهانی تغییر کرده است از این رو باید از قالب فضای مجازی نهایت استفاده را برد.

وی افزود:باید شهر مجازی قرآنی ساخت و در آن خدمات تخصصی، نرم افزاری و مردمی ارائه کرد. باید در شهر قرآنی بازی قرار داد؛ بازی این روزها جنبه آموزشی پیدا کرده است.

حجت‌ الاسلام و المسلمین عاملی گفت: تدوین چشم انداز بلند مدت برای مسابقات قرآن کریم، اجرای منظم و تدوین قوانین داوری و برنامه ریزی مدون از دیگر فعالیت هایی است که باید برای مسابقات قرآن کریم انجام شود.

در آستانه اذان مغرب و با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آیین افتتاحیه به پایان رسید. بعد از اذان مغرب و از ساعت ۱۹ داوری مرحله نهایی آغاز می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.