تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 5:03
کد خبر : 17239

مشروعیت دولت بایدن در سایه نارضایتی حامیان ترامپ و آینده سیاسی رئیس جمهور سابق آمریکا

مشروعیت دولت بایدن در سایه نارضایتی حامیان ترامپ و آینده سیاسی رئیس جمهور سابق آمریکا

بایدن پس از نارضایتی حامیان ترامپ از نتیجه انتخابات و حمله آن‌ها به کنگره، با جامعه‌ای دو قطبی که روزی وعده اتحادش را می‌داد روبرو است.

به گزارش تیتر داغ؛ انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با حرف و حدیث‌های فراوان برگزار شد و  ادعای  وقوع تقلب گسترده در اعلام نتایج، تا حد زیادی مقبولیت آن را مخصوصا در میان جمهوری‌خواهان لکه‌دار کرد.

۱۷ دی‌ماه و در اوج حرکت اعتراض آمیز هواداران ترامپ، آن‌ها در برابر ساختمان کنگره به نشانه اعتراض حاضر شدند و پس از چندی و با خشونت کشیده شدن فضای تظاهرات، برخی از حامیان ترامپ به کنگره حمله کردند. در پی این خشونت‌ها، شش نفر کشته شدند که ۲ نفر از آنان از افسران پلیس بودند. اعضا و کارکنان کنگره به زیر میز‌ها پناه بردند و برخی مخفیانه ساختمان را ترک کردند.

اما در حالی که رسانه‌های آمریکایی یا به تعبیر ترامپ «رسانه‌های جعلی»، تنها به موضوع خشونت هواداران ترامپ، حمله آن‌ها به قلب دموکراسی آمریکا (به تعبیر خود آن‌ها) و اختلال در روند اعلام رای الکترال تمرکز کردند، کمتر به خواسته و یا مطالبه اصلی و واقعی آن‌ها اشاره شد. هرچند که فضای رسانه‌ای و سیاسی آمریکا قصد دارد تا نارضایتی‌ها را پس بزند و آن‌ها را نادیده بگیرد، اما اعتراض و نارضایتی آن‌ها هرگز از بین نمی‌رود و منجر به تعریف خطر بالقوه دیگری در جامعه آمریکا شده است.

حمله کنندگان به ساختمان کنگره با تحریک ترامپ چه کسانی بودند؟

دو گروه «کیوانان» و «پسران مغرور» از هواداران دونالد ترامپ بودند که به منظور متوقف کردن جلسه کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند. گروه «کیوانان» که قدمتی کمتر از «پسران مغرور» دارد، فرقه‌ای است با این باور که یک مامور مخفی از درون دولت می‌کوشد افراد شیطان‌پرست و کودک‌آزاری را که رهبری حزب دموکرات را در دست دارند ریشه‌کن کند.

گروه «پسران مغرور» که تنها از مردان عضو می‌گیرد، در تجمعات عمومی دست به خشونت می‌زند و فلسفه‌ای زن‌ستیز و نژادپرستانه دارد. این گروه راست‌گرایی است که پس از انتخاب دونالد ترامپ به وجود آمد. در ابتدا حالت شبه‌روشنفکری و مخالف جریان اصلی داشت، اما به‌سرعت به یک گروه اوباش‌تر و آشکارا افراطی تبدیل شد که به‌طور فزاینده‌ای مایل به انجام اقدامات خشونت‌آمیز است.

هواداران وفادار ترامپ چه کسانی هستند و نظر آنان به آشوب‌های کنگره چه بود؟

نتیجه مصاحبه خبرنگار «آتلانتیک» نشان داد که هواداران ترامپ به دو دسته تقسیم می‌شوند کسانی که ترامپ را همچنان سمبلی برای عظمت و اقتدار آمریکا می‌دانند، اما به هیچ وجه  حاضر به شرکت در این اعتراضات نبودند و معتقدند ترامپ و متحدانش زیاده روی کردند و کسانی که می‌گویند آن‌ها به اندازه کافی دست به تظاهرات نزدند و نتوانستند حق واقعی خود را به دست آورند.

مصاحبه این خبرنگار با چند تن از هواداران ترامپ که آیا اتفاقات در ساختمان کنگره احساس آن‌ها را در مورد جمهوری خواه بودن، حمایت از ترامپ یا حتی محافظه کار بودن تغییر داده یا نه؟

شهروندی که از کارمندان دولت بود اعتقاد داشت که در انتخابات تقلب گسترده‌ صورت گرفته است، اما من به عنوان هوادار ترامپ  حاضر به انجام اعتراضاتی به این گونه خشونت بار نیستم.

یک مشاور بازنشسته بازرگانی در نیویورک نیز بعد از این اتفاقات اظهار کرد: او که مادام العمر جمهوری خواه بوده حالا از رای دادن به ترامپ پشیمان شده است.

اما از سویی دیگر برخی از طرفداران ترامپ علی رغم پرداخت هزینه شخصی بالا برای پیوستن به حمله به پایتخت همچنان نسبت به ترامپ وفادار ماندند. آن‌ها درخواست‌ها و نظرات واقعی خود برای انتخاب ترامپ را این موارد بازگو کردند:

ترامپ انگیزه‌ای برای کمال دارد او به ما گفت که چگونه به وضعیت عالی برسیم. به گفته آن‌ها برخورد با مهاجرت غیرقانونی که سبب جنایات وحشتناک در کشورشان می‌شده، از اقدامات مهم او است.

برخی در این مصاحبه با اشاره به اینکه پیروزی ترامپ همان امید و تغییر است که اوباما قولش داده بود، اما نتوانسته آن را محقق کند از ترامپ به عنوان یک مذاکره کننده حرفه‌ای یاد کردند.

آمریکا و ساختار دوقطبی آن بعد از انتخابات

اتفاقاتی که گذشت سبب شد تا تنش‌ها در میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به شدت بالا بگیرد. آمریکا حالا به جامعه‌ای دوقطبی تشکیل شده است. عده‌ای که با ترامپ همراه بودن و در آشوب‌ها نیز او را تنها نگذاشتند وع ده‌ای دیگر اگرچه هوادار و حامی او بودند، اما با این گونه تظاهرات وبی نظمی به شدت مخالف اند. جدا شدن ترامپ از حزب جمهوری خواه وکناره گیری عده‌ای از جمهوری خواهان نیز کار را برای دولت بایدن که در روز‌های مناظره وعده اتحاد دو حزب را می‌داد سخت کرده است.

از دست دادن حمایت‌ها هم از طرف جمهوری خواهان عاشق ترامپ و هم از افرادی که از او متنفر هستند نشان دهنده بحرانی است برای حزبی که در حال تلاش برای کنار هم قرار دادن یک ائتلاف ملی پیروز است. کاندیدا‌های جمهوری خواه ریاست جمهوری طی ۳۰ سال گذشته فقط یک بار در سال ۲۰۰۴  رای مردم را به دست آوردند. این حزب به شدت به مزایای ساختاری خود در سیستم کالج انتخاباتی آمریکا وابسته است، که به ترامپ در سال ۲۰۱۶ کمک کرد. این امر تا حد زیادی به رای دهندگان سفید پوست در کشوری بستگی دارد که تنوع نژادی سریعی را تجربه می‌کنند.

آیا جمهوری خواهان با بایدن می‌مانند؟

به گزارش‌ای بی سی نیوز، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، آخرین باری که یک رئیس جمهور دموکرات بر مردم حکومت می‌کرد حزب جمهوری خواه تقریبا با هر بخشی از دستور کار اوباما، رئیس جمهور وقت به شدت مخالفت می‌کرد ودر بسیاری از جلسات دادرسی این موضوع به شدت خود را نشان داد.

اما بایدن با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از همکاری و اتحاد با جمهوری خواهان گفت. بایدن مبنا را بر همکاری جمهوری خواهان در دوره ریاست جمهوری اش گذاشت، اما او بر همکاری کامل جمهوری خواهان با او مطمئن نیست. به هر حال او  در این مورد خوش بین است و در حال برنامه ریزی برای یک دولت اساسا یک حزب است.

دستیاران بایدن و دیگر دموکرات‌ها، اما متعهد به تفسیر واحدی از اظهار نظر‌های دو حزبی رئیس جمهور منتخب نیستند. آن‌ها گفته اند که بایدن واقعا معتقد است برخی جمهوری خواهان با او همکاری خواهند کرد، اما او همچنین آماده است که بدون آن‌ها برنامه خود را جلو ببرد. فکر نمی‌کنیم جمهوری خواهان کنگره بیشتر از آنچه که با اوباما همراهی کردند، به دلیل سفیدپوست بودن بایدن، با او همکاری کنند.

اما حداقل دو دلیل اساسی وجود دارد که این امکان را برای همکاری بین بایدن و حزب جمهوری خواه شاید کمی بیشتر از زمان اوباما میسر سازد نخست اینکه دموکرات‌ها آرای مورد نیاز خود برای به تصویب رساندن هر طرحی را دارند و از آنجا که جمهوری‌خواهان به هیچ وجه نمی‌توانند این گزینه‌ها را کنار بزنند. گروهی از جمهوری‌خواهان هستند که به برخی از قضات فدرال و اعضای کابینه بایدن به ویژه اگر آن‌ها به دلیل لیبرال بودن شناخته نشده باشند، رأی موافق می‌دهند.

آینده دولت بایدن و آمریکای دو قطبی

شیوع ویروس کرونا نیز می‌تواند دلیل دوم همکاری آن‌ها باشد. با وجود فوت هزاران نفر در آمریکا به دلیل ابتلا به این ویروس، این مسئله بسیار بزرگتر و جدی‌تر از هر آنچه است که در سال‌های اوباما اتفاق افتاده است، بنابراین شاید برخی از جمهوری خواهان برای کمک به بایدن و کشور برای مقابله با بیماری، خطوط حزب را کنار بگذارند.

حال باید دید با وجود تنش‌ها میان این دو حزب و تلاش برای محاکمه ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا می‌تواند دولت را با همکاری و اتحاد این دو حزب هدایت کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.