تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401 - 6:04
کد خبر : 33519

مشکلات بینایی ریسک زوال عقل را در سالمندان افزایش می دهد

مشکلات بینایی ریسک زوال عقل را در سالمندان افزایش می دهد

بر اساس بررسی سیستماتیک جدید و متاآنالیز ۱۶ مطالعه شامل ۷۶۳۷۳ شرکت‌کننده، افراد مسن با مشکلات بینایی درمان‌نشده ممکن است در معرض افزایش خطر زوال عقل باشند.

به گزارش تیتر داغ؛ نتایج این مطالعه، نیاز به تحقیقات بیشتر برای بررسی تأثیر تصحیح مشکلات بینایی در افراد مسن به عنوان مثال، با عینک یا جراحی آب مروارید برای جلوگیری از اختلالات شناختی و زوال عقل را نشان می‌دهد.

«بی بی ژو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پکینگ، در این باره می‌گوید: «این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که ارتباط بین مشکلات بینایی و پیامدهای شناختی را در افراد مسن از طریق بررسی جامع همه مطالعات مبتنی بر جمعیت ارزیابی می‌کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد از بین رفتن بینایی یک عامل خطر برای ابتلاء به زوال عقل است. اگرچه دلایل این امر نامشخص است، اما نشان می‌دهد که تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی ممکن است مفید باشد هم برای بهبود کیفیت زندگی فرد و هم برای کاهش سرعت یا توقف روند از دست دادن حافظه.»

محققان رابطه بین اختلال بینایی و پیامدهای شناختی را در افراد مسن‌تر بررسی کردند. آنها دریافتند که:

• افرادی که مشکل بینایی داشتند، بدون توجه به اینکه نقص بینایی آنها توسط خود گزارش شده باشد یا با استفاده از معیارهای عینی تشخیص داده شده باشد، با افزایش خطر ابتلاء به اختلال شناختی و زوال عقل روبرو بودند.

• احتمال ابتلاء به اختلال شناختی در بین افرادی که مشکل بینایی داشتند در مقایسه با افرادی که مشکل بینایی نداشتند ۱۳۷ درصد بیشتر بود.

• افرادی که در ابتدا مشکل بینایی داشتند، در مقایسه با افرادی که نداشتند، ۴۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به اختلال شناختی و ۴۴ درصد افزایش خطر زوال عقل بودند.

به گفته بی بی، «یافتن راه‌هایی برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن شروع زوال عقل می‌تواند به کاهش تأثیر مخرب آن بر زندگی افراد مبتلا و خانواده‌های آنها کمک کند. شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح اولین گام حیاتی برای توسعه مؤثر است.»

بی بی می‌گوید. «نتایج جدید ما اهمیت معاینه چشمی منظم را برای افراد مسن نشان می‌دهد که امکان تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات احتمالی بینایی آنها را فراهم می‌کند.»

منبع: ساینس دیلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.