تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 10:39
کد خبر : 111279

محققان سوئدی می گویند؛

مصرف اندک کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت نوع ۱ مفید است

مصرف اندک کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت نوع ۱ مفید است

تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات به افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ کمک می کند تا قند خون خود را کنترل کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ «سوفیا استرن ایزاکسون»، محقق ارشد این مطالعه و متخصص تغذیه در دانشگاه گوتنبرگ سوئد، می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات متوسط سطح قند خون را کاهش می‌دهد و بیماران می‌توانند قند خون خود را در محدوده هدف نگه دارند، که در کاهش خطر آسیب اعضای بدن برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مفید است.»

در دیابت نوع ۱، لوزالمعده انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلاً انسولین تولید نمی‌کند تا قند خون بتواند به عنوان انرژی وارد سلول‌ها شود. بدون انسولین، قند خون افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث آسیب جدی به اندام‌ها شود.

محققان خاطرنشان کردند که برای ایمنی، هر فردی که دیابت نوع ۱ دارد و تغییرات عمده در مصرف کربوهیدرات را در نظر می‌گیرد، ابتدا باید با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کند. این موضوع به ویژه برای کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ صادق است.

برای این مطالعه، محققان به طور تصادفی ۲۵ مرد و ۲۵ زن مبتلا به دیابت نوع ۱ (میانگین سن: ۴۸ سال) را به یک رژیم غذایی سنتی با کسب ۵۰ درصد انرژی از کربوهیدرات‌ها یا یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات متوسط با کسب ۳۰ درصد انرژی از کربوهیدرات‌ها اختصاص دادند. همه آنها سطح قند خونشان بالا بود و از سرنگ انسولین یا پمپ انسولین استفاده می‌کردند.

یک دستگاه پایش مداوم قند خون برای ثبت سطح قند خون حداقل هر ۱۵ دقیقه در طول ۱۶ هفته استفاده شد.

هر دو رژیم دارای سطوح سالم چربی و کربوهیدرات و شامل سبزیجات، کربوهیدرات‌های غنی از فیبر، چربی‌های غیراشباع، آجیل، دانه‌ها و حبوبات بودند.

محققان دریافتند که میزان قند خون برای افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند، نسبت به یک رژیم غذایی سنتی با کربوهیدرات بالاتر، به مدت طولانی‌تری در محدوده هدف کنترل قندخون قرار دارد. همچنین، زمان افزایش قند خون در روز ۸۵ دقیقه کاهش یافت.

ایزاکسون در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «رژیم غذایی کم کربوهیدرات متوسط می‌تواند گزینه درمانی خوبی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۱ با سطح گلوکز بالا باشد. با این حال، مهم است که رژیم غذایی سالم باشد، با تمرکز ویژه بر کیفیت چربی و کربوهیدرات، و میزان کربوهیدرات‌ها خیلی کم نباشد.»

منبع: مدیسن نت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.