تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 20:13
کد خبر : 92019

معرفی دستکش و کفش عایق برق و ویژگی‌های آن

معرفی دستکش و کفش عایق برق و ویژگی‌های آن

تجهیزات ایمنی در برق به ویژه کفش ایمنی و دستکش عایق از مهمترین پارامترهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه اهمیت کفش و دستکش ایمنی به حدی افزایش یافته است که تمامی مدیران موظفند در مشاغلی که حوادث و خطرات مختلفی در آن وجود دارد از این محصولات برای کارگران خود استفاده کنند

تجهیزات ایمنی در برق به ویژه کفش ایمنی و دستکش عایق از مهمترین پارامترهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه اهمیت کفش و دستکش ایمنی به حدی افزایش یافته است که تمامی مدیران موظفند در مشاغلی که حوادث و خطرات مختلفی در آن وجود دارد از این محصولات برای کارگران خود استفاده کنند و خطر احتمالی در محل کار را به حداقل برسانند.

بسته به نوع شغل، فضا، محیط کار و خطرات احتمالی در محل کار، انواع کفش ایمنی تولید شده است که همگی بر اساس استانداردهای مشخص شده ساخته می‌شوند. بدون شک اگر قرار است کفشی در نقش کفش ایمنی به کارگران کمک کند، باید با فناوری‌های خاصی ساخته شود تا در برابر تمامی خطرات و حوادث احتمالی مقاومت فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهد و حوادث جبران‌ناپذیر را به حداقل ممکن کاهش دهد.

خطرات موجود در محل کار

از جمله خطرات موجود در محل کار که نیاز به تجهیزات ایمنی در برق دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرتاب یا افتادن اجسام یا اجسام خطرناک یا سنگین به پا ودست از هر طرف
  • برخورد با مایعات یا ذرات داغ یا مذاب و احتمال ریختن آن روی پا یا دست
  • کار با برق و احتمال برق گرفتگی
  • کار در محیط‌های قابل اشتعال یا انفجاری
  • کار در محیط‌های بسیار سرد، گرم یا زیر آب
  • محیط‌های کاری جنگلی یا صخره‌ای، سطوح ناهموار و غیره

کفش عایق برق

این مدل کفش‌ها در رده کفش‌های غیررسمی و کفش عایق برق اغلب با رتبه “EH” طبقه‌بندی می‌شوند. این استاندارد ایمنی برای ارائه یک منبع حفاظتی ثانویه در صورت قرار گرفتن در معرض مدارهای الکتریکی فعال برای کاهش پتانسیل شوک الکتریکی طراحی شده است.

کفش عایق برق استاندارد EH می‌تواند از زره فولادی یا کامپوزیت استفاده کند. تصور غلط رایج این است که فلز در یک کفش ایمنی برای محیط‌های الکتریکی نامناسب خواهد بود، اما واقعیت این است که فلز در تماس با فلز دیگری هدایت می‌شود.

به دلیل وجود مواد نارسانا (عمدتاً چرم، لاستیک، عایق و …) فلز موجود در این کفش‌ها پوشیده شده و بنابراین در محیط‌هایی که مدارهای برق وجود دارد قابل پوشیدن است. همچنین انتخاب یک کفش عایق برق با زیره لاستیکی که از تکمیل مدار در هنگام برخورد جلوگیری می‌کند بسیار مهم خواهد بود. پرده‌های لاستیکی همچنین دارای روکش ضد لغزش، آب و سایش هستند تا از کارگر در برابر سقوط اجسام در محل کار کمک و محافظت کند.

معرفی دستکش و کفش عایق برق و ویژگی‌های آن2

دستکش ایمنی کار با برق

تجهیزات ایمنی در برق مانند دستکش ایمنی (که به آن دستکش‌های الکتریکی نیز گفته می‌شود) حفاظت شخصی از دست کارگران را در برابر شوک الکتریکی هنگام کار در نزدیکی یا روی سیم‌ها، کابل‌ها و تجهیزات الکتریکی از جمله تابلو برق پست و ترانسفورماتورها برعهده دارد. کابل‌های برق به عنوان یک علت بالقوه برق گرفتگی است که می‌توان با استفاده از اقدامات احتیاطی و دستکش مناسب از آن جلوگیری کرد.

در مواردی که محافظت در برابر برخورد دست با سیم برق وجود دارد استفاده از دستکش ایمنی کار با برق برای محافظت کامل مناسب خواهد بود.

هر جفت دستکش عایق لاستیکی الکتریکی باید با استانداردهای IEC 60903 و EN 60903 مطابقت داشته باشد و در نتیجه هر جفت تحت آزمایش ولتاژ و مقاومت مکانیکی قرار گیرد تا تجهیزات ایمنی در برق هنگام کار تکمیل باشد.

سه نوع اصلی دستکش ایمنی کار با برق وجود دارد:

۱. دستکش‌های عایق استاندارد: دستکش ایمنی کار با برق که خواص دی‌الکتریک بسیار بالایی را دارند و باید همراه با دستکش‌های چرمی استفاده شوند.

۲. دستکش‌های عایق مکانیکی: این دستکش‌ها در برابر ضربه مقاومت داشته و محافظت مکانیکی عالی در برابر پارگی و سوراخ شدن دارند.

۳. دستکشASTM D120: این دستکش تحت نظارت انجمن آزمایش و مواد آمریکا بوده و مطابق با استانداردهای جهانی است.

طراحی ارگونومیک تجهیزات ایمنی در برق مانند دستکش ایمنی کار با برق CATU باعث می‌شود، این محصول برای هر نوع دستی مناسب باشد و نرم و لطیف به نظر برسد تا مهارت و قابلیت استفاده عالی را برای کارگران فراهم کند.

علاوه بر این، اندازه‌های آن از ۷ تا ۱۲ وجود دارد تا متناسب با نیازهای مردان و زنان باشد و دستان افراد مختلف را پوشش دهد.
معرفی دستکش و کفش عایق برق و ویژگی‌های آن3

دستکش ایمنی کار با برق دو رنگ

ویژگی‌های کلیدی دستکش‌های الکتریکی دو رنگ، شامل تشخیص آسان ساییدگی، بریدگی یا پاره شدن دستکش است که می‌تواند خواص دی‌الکتریک محصول را تغییر دهد. این موضوع شامل دستکش‌های عایق کلاس یک و دو و سه و چهار می‌شود.

همچنین بر روی برخی از دستکش‌ها نشانه‌های واضح و یک کاف رول شده وجود دارد تا امکان جابه‌جایی را فراهم کند. قابلیت ردیابی دستکش ایمنی کار با برق یکی از نکات مهمی است که به‌راحتی می‌توان آن را از مطابقت با دیگر دستکش‌ها، تاریخ‌های آزمایش، دستورالعمل‌های کاربر و برگه داده‌ها تشخیص داد تا هنگام کار تجهیزات ایمنی در برق کاملاً استاندارد باشند.

جمع‌بندی

تجهیزات ایمنی برق معمولاً همراه با طیف وسیعی از تجهیزات ایمنی الکتریکی از جمله لباس کار برق،  کفش‌های عایق (دی‌الکتریک)، تشک عایق، دستکش ایمنی کار با برق و … همراه هستند. این تجهیزات برای حفظ سلامت جسمانی کارگران بسیار مناسب بوده و در مواقع اضطراری بسیار کارآمد خواهند بود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.