تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آذر 1399 - 8:31
کد خبر : 15361

مماشات نکنید، پیک زمستانی در پیش است/ ممنوعیت انجام تست سریع در بیمارستان‌ها

مماشات نکنید، پیک زمستانی در پیش است/ ممنوعیت انجام تست سریع در بیمارستان‌ها

نمکی گفت: در این مرحله با هیچ کس در خصوص رعایت دستورالعمل‌ها مماشات نکنید، ما یک پیک زمستانی در پیش داریم.

به گزارش تیتر داغ؛ سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در اجلاس مجازی از روسای دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: باید آموزش همگانی را در راستای رعایت دستورالعمل‌ها به عنوان اصلی‌ترین موارد تاثیرگذار در کاهش بیماری بدانیم. زیرا آموزش همگانی در کاهش بیماری‌ها بسیار مهم است.

او گفت: سطح آموزش و سطح سواد جامعه پایین در جامعه ما را گرفتارتر خواهد کرد. امیدواریم با تکیه بر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و تکمیل تعداد سفیران سلامتی بتوانیم آموزش‌های پیشگیری را با شیوه‌ها و روش‌های مختلف به خانواده‌ها منتقل کنیم.

نمکی افزود: صدا و سیما در این مدت همیشه در کنار ما بوده است. از تمامی روسا‌های دانشگاه‌های سراسر کشور خواستارم به عنوان اصلی‌ترین مدیران صحنه و طرح هر خانه یک پایگاه سامت از ظرفیت صدا و سیمای استانی خود استفاده کنند؛ به همین منظور کمیته‌ای را برای آموزش هموطنان تشکیل دهند و مسئولی را برای این کار تعیین کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: امیدواریم با ایجاد رهنمود‌های شیوه‌های آموزشی و کمکی سطح آگاهی افراد جامعه را ارتقا دهیم.

او گفت: نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مهم‌ترین رکن اساسی پیشگیری است. در این مرحله با هیچ کس در خصوص رعایت دستورالعمل‌ها مماشات نکنید، ما یک پیک زمستانی در پیش داریم که باید بر رعایت دقیق دستورالعمل‌ها تاکید شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: بعد از پیک پاییزه منتظر پیک زمستانه هستیم به خصوص در مناطق جنوبی کشور؛ همچنین در مناطقی که قرمز، نارنجی و زرد اعلام می‌کنیم، مسئولان باید نظارت‌ها را بالا ببرند.

نمکی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده با سازمان هلال احمر، مقرر شد هرگونه بازخوردی که از رعایت دستورالعمل‌ها مشاهده شد به استانداران همان استان اعلام شود.

در حاشیه شهر‌ها محل‌هایی برای خدمات سرپایی آماده شود

وزیر بهداشت گفت: باید برای افرادی مثل دست فروش‌ها که روزانه در حال تردد در سطح شهر هستند مراکزی و مکانی در حاشیه شهر‌ها برای خدمات سرپایی آن‌ها آماده شود، مراکزی از جمله کانکس، مساجد و مدارس محله می‌تواند بهترین گزینه برای خدمات سرپایی باشد، زیرا اگر در کشور توسعه خدمات سرپایی نداشته باشیم حتما بار بیمارستان‌ها با تاخیر و مشکلات بیشتری رو به رو خواهد بود.

او یادآوری کرد: برخی از مراکز جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت دو منظوره و با خدمات کووید و غیرکووید صورت می‌گیرد و از نظر بنده این کار درستی نیست، زیرا ممکن است در یک مسیری بیماران کووید و غیر کووید ۱۹ در کنار یکدیگر قرار گیرند. بنابراین مراکز کووید ۱۹ در تمام استان‌ها باید از مراکز غیر کووید از جمله بیمارستان‌ها و خدمات سرپایی کاملا جدا شود.

نمکی در خصوص تست‌های تشخیصی کرونا، تصریح کرد: خوشبختانه تست‌های سریع برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود، اما برخی دانشگاه‌ها به اشتباه فکر می‌کنند با داشتن تست‌های سریع باید تست PCR را کنار بگذارند.

او ادامه داد: ما وقتی از ظرفیت ۱۰۰ هزار تست در روز صحبت می‌کنیم، برای تست‌های سریع و PCR همزمان را در نظر می‌گیریم؛ باید ۴۰ هزار تست PCR روزانه انجام شود و بین ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار مورد هم تست سریع انجام دهیم.

باید در مراکز سرپایی از تست سریع استفاده شود

وزیر بهداشت افزود: در بیمارستان مطلقا کسی حق ندارد از تست سریع استفاده کند و باید حتماً از تست PCR استفاده شود و در پایگاه‌های سلامت و مراکز سرپایی باید از تست سریع استفاده شود و تکلیف فرد ظرف ۲۰ دقیقه مشخص شود تا تماس‌های نزدیک بیمار را شناسایی کنیم.

نمکی در خصوص دارو‌های مورد نیاز برای درمان بیماران کووید ۱۹، گفت: قرار شد دارو‌هایی که برای درمان سرپایی نیاز است را  تامین کنیم. هر استان باید یک متولی برای پشتیبانی دارو، تجهیزات پزشکی و قرنطینه، در نظر گیرد. لوازم حفاظت فردی باید به شکل مناسب فراهم شود تا آلودگی جدید نداشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.