تاریخ انتشار : یکشنبه 5 شهریور 1402 - 9:38
کد خبر : 103838

لطیفی مطرح کرد؛

مهارت آموزی نیازمند تجهیز مدارس است

مهارت آموزی نیازمند تجهیز مدارس است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های ما در آموزش حوزه‌های مهارتی به دانش‌آموزان بحث تجهیز مدارس است.

به گزارش تیتر داغ؛ دوره آموزش معلمان مجری کتاب درسی جدیدالتألیف کار و فناوری پایه هفتم با حضور علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از سرگروه‌ها و معلمان درس کار و فناوری سراسر کشور برگزار شد.

لطیفی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به پیشینه این درس گفت: درس کار و فناوری یکی از درس‌هایی است که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جز دروس تحولی محسوب می‌شود که بعد از تصویب سند تحول و در جدول تغییرات دروس که در دهه نود اتفاق افتاد، وارد برنامه درسی شد.

وی با بیان اینکه این درس به‌صورت کلی از یک جهت هم برای دانش‌آموزان و هم برای نظام آموزش و پرورش تجربه متفاوتی بود، گفت: بنده این تجربه متفاوت را واقعاً مثبت ارزیابی می‌کنم. البته اگر بخواهم واقع‌بینانه عرض کنم، این تجربه متفاوت و مثبت، به طور طبیعی مقداری از ناکامی را در بخش‌هایی به‌همراه داشت اما در بسته جدید این درس سعی شده است که با در نظر داشتن تجربه پیشین و همچنین با توجه به تغییرات و تحولاتی که در چند سال اخیر در جامعه اتفاق افتاده است تولید جدیدی انجام بشود تا یک گام نسبت به آنچه در وضعیت قبل بوده است به پیش برود، زیرا ما تجربه کتاب قبل را در دست داریم. آن تجربه به ما کمک می‌کند سعی کنیم حتی‌الامکان آنچه در دوره قبل، اعم از مسائل و مشکلاتی که ایجاد شده بود تکرار نشود و ما تغییراتی را شاهد بودیم که به صورت طبیعی نیازمند آن بود که متناسب با این تغییرات، در بسته تربیت و یادگیری و کتاب درسی تحول ایجاد کنیم.

لطیفی در ادامه با ذکر دلایلی که نیاز بیشتر کتاب کار و فناوری به تغییرات را اثبات می‌کند، گفت: شاید در مورد بسیاری از کتاب‌ها و موضوعات، تغییرات فرهنگی و اجتماعی در آن‌ها به زودی به چشم نیاید اما کتاب کار و فناوری این‌گونه نیست و تغییرات و تحولات آن به گونه‌ای است که بیشتر به چشم می‌آید. فناوری‌ها در همین بازه زمانی ده سال و کمتر از ده سال تحولات به شدت چشمگیری داشته‌اند که این موضوع قطعاً می‌طلبید که هم در محتوای کتاب و هم در نوع عرضه و ارائه این کتاب یا به تعبیر دقیق‌تر بسته آموزشی، تحولات جدی انجام بشود که خود این تحولات جدی به صورت تغییرات محتوایی است.

افزودن بیشتر محتوای چندرسانه‌ای به کتاب کار و فناوری

لطیفی با بیان نکاتی از محتوای این کتاب ادامه داد: در این بسته سعی شده است تا تمرکز از متن مکتوب، حتی‌الامکان برداشته شود و محتواها به صورت متنوع‌تر و چندرسانه‌ای در اختیار دانش‌آموز و دبیر قرار گیرد و خود این مسئله نشان‌دهنده حساس بودن سازمان و همکاران ما در این گروه به تحولات فناورانه‌ای است که در این زمینه بوده است. ما با توجه به تجربه‌ای که داشتیم باید به دنبال بهتر کردن وضعیت باشیم. بخشی از این تجربه را از خلال تعامل با شما و دریافت تجربه‌های ارزشمندتان کسب می‌کنیم و زمانی که شما به استان بازمی‌گردید و کار را گسترش می‌دهید، گویی همکاران‌مان در گروه تولید بسته‌های تربیت و یادگیری کار و فناوری را به سطح کشور گسترش می‌دهیم تا محصول نهایی محصولی باشد که آمادگی آن را داشته باشد در سطح کشور اجرای موفقیت‌آمیز داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش ضرورت و اهمیت اجرای آزمایشی را نیز برشمرد و گفت: یکی از دلایلی که اجرای آزمایشی برای سازمان اهمیت زیادی دارد این است که در دهه نود و در دوره‌ای، در سازمان، تعداد قابل توجهی از کتاب‌ها به‌دلیل برخی محدودیت‌ها بدون اجرای آزمایشی وارد اجرای سراسری شد و این کار لطمه‌هایی به امر آموزش وارد ساخت و به همین دلیل در دوره جدید تلاش و تأکید ما بر این است تا جایی که ممکن است از قانون و قاعده حرفه‌ای اجرای آزمایشی تخطی نکنیم. اجرای آزمایشی برای آن است که چالش‌ها و اشکالات کتاب در ملاحظات اجرا آشکار شود و نقش شما همکاران نقش مهمی در این راستا است.

گلایه از کمبود تجهیزات مهارت آموزی در مدارس

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مسئله تجهیزات در درس کار و فناوری را نکته بسیار مهمی مطرح نمود و افزود: فکر می‌کنم همگی شما کاملاً این مسئله را لمس و درک کرده‌اید که یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های ما در آموزش حوزه‌های مهارتی به دانش‌آموزان بحث تجهیز مدارس است و امیدواریم با پیگیری شایسته مطالبات، گشایش در این امر اتفاق بیفتد.

لطیفی تعامل با معاونت متوسطه را یادآور شد و گفت: یکی از سیاست‌های سازمان پژوهش اجرای آزمایشی این بسته و دیگر برنامه‌ها، تعامل و ارتباطات حداکثری با معاونت متوسطه است، انسجام و هماهنگی در برنامه‌ریزی و اجرا خصوصاً در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی به گونه‌ای است که شاید تفکیک و تمایز این دو بسیار مشکل باشد و قطعاً این موضوع یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان پژوهش است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.