تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1402 - 13:55
کد خبر : 104803

حجت الاسلام عادل در نشست خبری جمع ‌بندی عملکرد سازمان اوقاف در اربعین حسینی سال 1402، بیان کرد:

کوروش جم

مهم‌ ترین برنامه ما در سازمان اوقاف اربعین است

مهم‌ ترین برنامه ما در سازمان اوقاف اربعین است
تیتر داغ: در رویداد اربعین کار اداری نبود؛ هیچ کس با وجهۀ اداری در این مراسم حضور نیافت. خادمان ما خیلی بیشتر و جلوتر از ما فعالیت کردند و فعالیت اربعینی سازمان دلی است و با عشق پیش می‌رود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مهم‌ ترین برنامه ما در سازمان، اربعین است؛ قرارگاه دائمی اربعین را شکل می‌دهیم و با ظرفیت‌های زیادی که از خیرین و موقوفات و بقاع متبرکه وجود دارد، بناست این دبیرخانه به قرارگاه تبدیل شود.

 


به گزارش خبرنگار اجتماعی سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری جمع ‌بندی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در اربعین حسینی سال ۱۴۰۲، با حضور حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه

حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در ابتدای این نشست خبری گفت: مهم‌ ترین برنامه ما در سازمان، اربعین است؛ قرارگاه دائمی اربعین را شکل می‌دهیم و با ظرفیت‌های زیادی که از خیرین و موقوفات و بقاع متبرکه وجود دارد، بناست این دبیرخانه به قرارگاه تبدیل شود.

وی افزود: در رویداد اربعین کار اداری نبود. هیچ کس با وجهۀ اداری در این مراسم حضور نیافت. خادمان ما خیلی بیشتر و جلوتر از ما فعالیت کردند. فعالیت اربعینی سازمان دلی است و با عشق پیش می‌رود. در اکثر برنامه‌های اربعینی خیرین جدید و نیروهای داوطلب جدیدی ورود کردند. خبرگزاری‌های دنیا حاضر به انعکاس خبر اربعین نیستند. آنها که کوچک‌ترین رویدادها را برای تضعیف نظام به تصویر می‌کشند، این رویداد میلیونی را سانسور خبری می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در ادامه افزود: اول اینکه نظم و ترتیب در برنامه‌ها و کمیته‌های اربعین خوب بود. به لحاظ توسعۀ زمانی، علی رغم اینکه بنا بود از دهم صفر خدمات مواکب را آغاز کنیم، به دلیل حضور جمعیت مؤمن ما از ابتدای صفر، برنامه‌ها را زودتر آغاز کردیم. این توسعۀ زمانی سبب شد تا از یک سو مدیریت امکانات در مرزها انجام شود و از دیگر سو برنامه‌ها منطقی‌تر جلو رود؛ از جمله آنکه محافل قرآنی و گروه‌های سرود به صورت ویژه در مواکب حضور داشتند. امسال حضور خانوادگی در برنامه‌های اربعینی بیشتر شد. از این رهگذر سبک زندگی‌ها اصلاح می‌شود؛ در واقع رویداد اربعین بستری نورانی برای بهبود سبک زندگی است. ما در سازمان اوقاف می‌توانیم برای سال‌های بعد از این فرصت با موضوع سبک زندگی استفاده کنیم.

حجت الاسلام عادل، افزود: ۳۶۱ موکب از سوی اوقاف در ایام اربعین برپا و ۲ میلیون ۶۰۰ میان‌وعده توزیع شد. ۵ میلیون بطری آب پیش‌بینی شده بود، اما این مقدار به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بطری رسید. توزیع ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار لیوان شربت، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دمنوش، ۴۴ هزار قالب یخ، ۴ میلیون و ۸۰۰ قرص نان، ۹۰۰ هزار مورد اسکان، برپایی ۴۵ رختشویی خانه، ۱۶ کارخانه یخ، استقرار ۸۴ کامیون یخچال‌دار، ۳۴ دستگاه نانوایی سیار، استقرار ۱۶۷ پژشک با ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر ویزیت و … از اقدامات سازمان در ایام اربعین بود. در این راستا ۶ هزار و ۵۰۰ نفر کمک کردند. ۶۱ تیم نظارتی در موضوعات مالی، حراستی و عملکردی یاری کردند. ۶۳ مستندساز حضور داشتند و ۶ هزار و ۳۰۰ متر بنر نصب شد. ۳ هزار دقیقه مستند از رسانه ملی پخش شد. ۸۴۰ محفل قرآنی برگزار شد. در نهایت اینکه ۱۲۰ کاروان از بقاع متبرکه تحت عنوان رهروان منتظر برای خدمت‌رسانی در مواکب حرکت کردند. هزینه‌ای هم که به صورت نقدی از محل موقوفات و خیرین و صورت گرفت، ۹۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

وی دربارۀ اجرای طرح جاماندگان اربعین گفت: تعداد بقاعی که در کشور مراسم جاماندگان را اجرا کردند، ۱۰۴۰ بقعه بود. در این برنامه‌ها بیش از ۵ میلیون نفر شرکت کردند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به ایام دهه آخر ماه صفر و برگزاری مراسم سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و نیز ایام شهادت امام رضا (ع)، اظهار داشت: در این راستا و در رابطه با برنامه پیاده‌روی زائران امام رضا (ع) نیز سازمان اوقاف برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است. در این راستا طرح میقات الرضا اجرا خواهد شد که در راستای آن تعداد ۱۰۵ موکب در امامزادگانی که در مسیر زائران تردد می‌کنند، برپا خواهد شد. همچنین، طبق پیش‌بینی‌ها در این مراسم تعداد ۱۸۵ هزار اطعام و ۴۳۲ هزار میان‌وعده و نیز امکان اسکان ۶۰ هزار نفر در امامزادگان در مسیر فراهم شده است. همچنین، تعداد ۱۱۹ مبلغ نیز در این برنامه‌ها حضور داشته و به خدمت‌رسانی به زوار همراه با برپایی نماز و پاسخگویی به سوالات شرعی و برنامه‌های فرهنگی می‌پردازند.

حجت الاسلام عادل، تصریح کرد: همچنین، در قالب طرح میقات‌الرضا (ع) از محضر تعداد ۲۴ نفر از قاریان خوش‌خوان در مواکب استفاده خواهد شد و تعداد ۵۴۰ برنامه سخنرانی و روضه و نیز ۱۶ محفل قرآنی اجرا می‌شود. تعداد ۳۵۰ نفر از خدام به همراه ۱۶ خبرنگار و هشت نفر مستندساز نیز در این مواکب خدمت‌رسانی خواهند کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در پایان سخنان خود، پیرامون طرح «مهر تحصیلی» گفت: بر اساس این طرح، کیف و لوازم التحریری که مورد نیاز دانش آموز است، تهیه می‌شود، منتها برای تکریم دانش‌آموزان عزیز، آرم و نشانی از اوقاف نیست. ۴۰ هزار قلم تهیه شده که کار ارسالش به استان‌ها تمام شده است.

عکس و خبر: کوروش جم

تصاویر نشست خبری

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.