تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 8:56
کد خبر : 109019

موانع و مشکلات VAR در فوتبال ایران/ مدیریت داوری باید تغییر کند

موانع و مشکلات VAR در فوتبال ایران/ مدیریت داوری باید تغییر کند
کارشناس داوری فوتبال ایران با اشاره به وضعیت نامناسب قضاوت‌هایی که در لیگ برتر صورت می گیرد و نداشتن سیستم ویدئویی، گفت: بی ‌توجهی کمیته داوران به آیین نامه فیفا عامل مشکلات است.

به گزارش تیتر داغ؛  در خصوص سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) که در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا توسط فدراسیون فوتبال به کار گرفته می‌شود اما در لیگ برتر خودمان هنوز نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم اظهار داشت: استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ دو مقوله جدا از هم است. در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا این AFC است که تمام امکانات لازم برای این سیستم را به کشورهایی که نیاز دارند اجاره می‌دهد تا بتوانند برخی از مشکلات را حل کنند که در بازی‌هایی که در ایران برگزار شد دیدید خود AFC بر این موضوع نظارت داشت.

زیرساخت آموزشی نداریم

وی افزود: موضوع استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در ایران دارای دو جنبه است. یکی آنکه با توجه به تحریم‌ها و قوانینی که وجود دارد نمی‌توانیم با هر کشوری کار کنیم. خرید سیستم از شرکت‌های دیگر و وارد کردن آن هم با توجه شرایط اقتصادی که امروز در کشور حاکم است هزینه زیادی را می‌خواهد. از همه مهم‌تر گرفتن مجوز فیفا از شرکت‌ها دارای لایسنس است. جنبه بعدی که وجود دارد مسئله زیر ساخت‌های آموزش داوری در کشور است، چرا که همین داورانی که در لیگ برتر حضور دارند باید پشت سیستم کمک داور ویدئویی بنشینند و تصمیم گیری کنند. حضور کمک داور ویدئویی در فوتبال ما تنها ۳۰ درصد به داوران کمک می‌کند.

مدیریت داوری تغییر نکند سیر نزولی ادامه دارد

کارشناس داوری کشورمان در ادامه گفت: داوران کشورمان به دلیل جوانی تجربه لازم برای قضاوت را ندارند. VAR در خیلی از صحنه‌هایی که این فصل لیگ وجود داشت می‌توانست به داوران ما کمک کند اما باید قبول کنیم که تجربه داوران ما به آن اندازه‌ای که لازم است، نیست. در صحنه‌های حساسی که در فوتبال اروپا از این سیستم استفاده می‌شود به تجربه بالایی برای تصمیم گیری نیاز دارد. اگر می‌خواهیم داوری فوتبال کشورمان تغییر رویه بدهد و رو به جلو حرکت کند باید زیر ساخت آموزشی، اجرایی و مدیریتی کشورمان اصلاح شود وگرنه داوری به همین منوالی که سیر نزولی دارد پیش خواهد رفت.

موانع و مشکلات VAR در فوتبال ایران/ مدیریت داوری باید تغییر کند

کمیته داوران فدراسیون توجهی به آئین نامه فیفا ندارد

یزدانی با اشاره به توجه نکردن کمیته داوران فدراسیون فوتبال به آئین نامه کمیته فنی فیفا در خصوص وضعیت جسمانی داوران کشورمان گفت: در آئین نامه کمیته فنی فیفا آمده است که برای شروع یک لیگ پویا در بخش داوران باید به ۳ عامل توجه شود آمادگی جسمانی، کنترل سلامت و بررسی وضعیت دوران نسبت به دوره قبل و مسائل آموزشی است. متأسفانه کمیته داوران کشور به این آئین نامه فیفا توجهی ندارد. اگر کمیته داوران کنترل سلامت و جسمانی داوران لیگ را جدی بگیرد مطمئن باشید شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

داوری را در ایران تأیید کردند که در تست مسابقات کافا رد شد

وی در ادامه افزود: چطور می‌شود تست آمادگی جسمانی یک داور برای حضور در لیگ ایران تأیید می‌شود و ۴ هفته بعد از آنکه برای مسابقات کافا تست می‌دهد مسئولان AFC او را رد می‌کنند؟ در ادامه باز هم بعد از بازگشت به کشور در تست‌های بین المللی رد می‌شود این موضوع کمیته داوران را زیر سوال می‌برد و کار آنها را بی ارزش می‌کند. فیفا چطور داوران خود را زیر نظر می‌گیرد؟ یک مربی را انتخاب می‌کند که آن مربی تعدادی از دواران را زیر نظر می‌گیرند تا آنها دچار مشکل نشوند، موضوعی که اصلاً در ایران به آن توجه نمی‌شود.

منبع :مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.