تاریخ انتشار : یکشنبه 23 خرداد 1400 - 6:36
کد خبر : 21037

موضع وزارت خارجه آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران باعث نگرانی است

موضع وزارت خارجه آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران باعث نگرانی است

موضع وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه صد‌ها تحریم تحمیلی علیه ایران به احتمال زیاد همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند، بر روند مذاکرات وین تاثیر می‌گذارد.

به گزارش تیتر داغ؛ موضع وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه صد‌ها تحریم تحمیلی علیه ایران به احتمال زیاد همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند، باعث نگرانی شده است، زیرا بیم آن وجود دارد بر مذاکرات وین تأثیر بگذارد و جلسات آن را طولانی کند.

این مطلب را شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی اعلام کرد و گزارش داد مذاکرات وین همچنان ادامه دارد و وارد دور ششم شده است. هیئت‌های شرکت کننده امیدوارند این دور آخرین دور مذاکرات باشد و بهتر است که این بار نتایج رضایت بخشی به دست آید؛ منظور نیز دستیابی به فرمول نهایی یک توافق هسته‌ای است که ایران، کشورهای شرکت کننده و آمریکا درباره آن توافق کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین گفت: «شاید به چند هفته دیگر نیاز داشته باشیم تا متن کنونی را پاک نویس کنیم و موانع را از موضوعات دو جانبه از میان برداریم و آن‌ها را روشن کنیم. ما به تمرکز بر روی چگونگی اجرای توافق نیاز داریم.»

به گفته اولیانوف تا الان به نظر می‌رسد نشانه‌ها مثبت است.

این مقام روس تأکید کرد همه شرکت کنندگان برای موفقیت هرچه سریع‌تر مذاکرات مصمم هستند، اما به جای تمرکز به عامل زمان، اولویت در صدور سند نهایی با کیفیت بالاست.

به نظر می‌رسد تمدید مذاکرات موجب نگرانی برخی کشور‌های شرکت کننده است.

وزیر خارجه آمریکا در سخنان جدیدی، همه طرف‌ها را به نشان دادن نرمش بیشتر در مذاکرات ترغیب و نیز بر لزوم تسریع در مذاکرات تأکید کرد و گفت: کم کاری و بازی با زمان به نفع کسی نیست. در همین خصوص انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات گفت «این دور از مذاکرات بدون شک به توافقی منجر خواهد شد و همگان در مسیر درستی حرکت می‌کنند، اما هیئت‌های دیگر با توجه به وجود مسائل حل نشده در این پرونده که در این دور از مذاکرات تکلیف آن‌ها تعیین خواهد شد، همچنان محتاط هستند»

آلن تامون، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: «پیشرفت می‌کنیم، اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و مسائل متعددی حل نشده است. این مسائل در خصوص گام‌هایی است که در آینده لازم است برداشته شود به همین سبب هیئت‌ها به اشکال مختلف مذاکره ادامه خواهند داد و اتحادیه اروپا با همه شرکت کنندگان و با واشنگتن به صورت جداگانه تشکیل جلسه خواهد داد تا به توافق نهایی در روز‌های آینده نزدیک شویم.»

بر اساس گزارش اسکای نیوز، شاید برجسته‌ترین این مسائل نیز مسئله تحریم‌های آمریکاست و با وجود آنکه واشنگتن تحریم‌هایی را از مسئولان و شرکت‌های ایرانی برداشته، اما وزارت خارجه تصریح کرده است صد‌ها تحریم تحمیلی به ایران به احتمال زیاد همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

این سخنان باعث نگرانی شده است، زیرا بیم آن وجود دارد بر مذاکرات تأثیر بگذارد و جلسات آن را طولانی کند، اما امید به گشایش وجود دارد، زیرا عراقچی قبل از آغاز مذاکرات تأکید کرد رایزنی‌ها درباره امکان بازگشت واشنگتن به برجام و تضمین اجرای کامل و مؤثر معامله هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.