تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1402 - 11:27
کد خبر : 100787

ناتو:اوکراین تا قبل از پایان ضدحملات، جنگنده اف-۱۶ دریافت نمی‌کند

ناتو:اوکراین تا قبل از پایان ضدحملات، جنگنده اف-۱۶ دریافت نمی‌کند

رئیس کمیته نظامی ناتو می‌گوید ارتش اوکراین تا قبل از پایان ضدحملات علیه روسیه، هیچ جنگنده‌ اف-۱۶‌ای را دریافت نخواهد کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ راب باوئر، رئیس کمیته نظامی ناتو در گفت‌وگو با رادیو LBC اعلام کرد ضدحملات کنونی ارتش اوکراین پیشروی چندانی نداشته و جنگنده‌های اف-۱۶ نیز تا قبل از پایان این ضدحملات تحویل اوکراین داده نخواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: مسئله ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به ارتش اوکراین تا قبل از پایان ضدحملات علیه روسیه، حل نخواهد شد. آموزش خلبانان و متخصصان فنی اوکراینی و تأمین سازمان لجستیکی این جنگنده تا قبل از پایان ضدحملات غیرممکن است.

اوکراینی‌ها در پیشروی در خط مقدم مشکلات زیادی دارند؛ سه لایه خط دفایی (روس‌ها)، میدان‌های بزرگ مین و موانع جدی در برابر خودروهای زرهای از جمله این مشکلات هستند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از ماه‌ها پیش مقامات و رسانه‌های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنو موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشده‌اند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمده است.

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تا پیش از این مدام تأکید می‌کرد ارتش اوکراین عزم خود را جزم کرده که در ضدحملات بهاره، نه‌تنها مناطق شرقی ازدست‌رفته را از روسیه پس بگیرد، بلکه آخرین سرباز روس‌ها را نیز از شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی به خاک روسیه الحاق شد، اخراج کند، اما خبرهای میدان جنگ تاکنون چشم‌انداز روشنی را پیش چشم زلنسکی و غربی‌ها قرار نمی‌دهد.

بنا بر گزارش مقامات اوکراینی ارتش این کشور تاکنون تنها چند روستای کوچک در منطقه دونتسک را از کنترل نیروهای روسیه خارج کرده و تاکنون این تنها دستاورد ضدحملات بزرگ است.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه هفته گذشته در نشست اعضای این شورا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که از تاریخ ۴ ژوئن (آغاز ضدحملات اوکراین) تا روز چهارشنبه ۲۱ ژوئن رژیم کی‌یف ۲۴۶ تانک از جمله ۱۳ تانک کشورهای غربی، ۵۹۵ واحد خودروی زرهی نظامی و خودروی زرهی، و ۲۷۹ توپخانه میدانی منهدم شده است.

وی همچنین گفت: ۴۲ سامانه موشکی چندمنظوره و سامانه‌ موشکی ضدهوایی و ۱۰ جنگنده تاکتیکی، ۴ بالگرد، و ۲۶۴ پهپاد ارتش اوکراین نیز منهدم شدند. در همین بازه زمانی و در جریان ضدحملات بیش از ۱۳ هزار نظامی را نیز از دست داد

هفته پیش هم دو مقام غربی و یک مقام ارشد نظامی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» اذعان کردند که پیش‌بینی آنها از توان دفاعی و توانمندی‌های ارتش اوکراین اشتباه بوده و ضدحملات ارتش اوکراین تاکنون هیچ دستاورد مهمی نداشته است.

این مقامات با بیان اینکه «ضدحملات ارتش اوکراین تاکنون و در مراحل اولیه موفقیت کمتری نسبت به نیروهای روسی داشته است.» گفتند «نیروهای روسی توانایی و قابلیت بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌های ما از خود نشان داده‌اند.»

آنها همچنین اذعان کردند که «ضدحملات ارتش اوکراین در هیچ جبهه‌ای انتظارات را برآورده نکرده است.»

به گفته این مقام ارشد آمریکا و مقامات غربی «خطوط دفاعی روس‌ها به‌خوبی تقویت شده و نفوذ نیروهای اوکراینی را دشوار کرده و افزون نیروهای زرهی ارتش اوکراین با حملات موشکی و مین‌گذاری روس‌ها منهدم می‌شوند و نیروی هوایی روس‌ها موثرتر کار می‌کند.»

منبع؛: رویترز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.