تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 12:02
کد خبر : 105515

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

به گزارش تیتر داغ؛ داوود مرادیان مستندساز و کارگردان مجموعه «آرزم» که همزمان با هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه افق می رود درباره این مجموعه  بیان کرد: این مجموعه در ۱۰۰ قسمت بیش از ۲۰ دقیقه یا حدود ۲۵ دقیقه طراحی شده است و بخش های مختلفی درباره پیش از انقلاب و پس از انقلاب دارد.

وی اضافه کرد: در بخش پیش از انقلاب بیشتر سراغ تصاویری آرشیوی رفته ایم. تصاویری که ممکن است در رسانه های خارجی منتشر شده باشد و مخاطب ایرانی ندیده باشد. اما ما اینجا داستان منتشر نشده و گفته نشده ای داریم که در مجموعه «آرزم» روایت می کنیم.

یک تیم ۱۰ نفره پژوهش کار را بر عهده دارد

مرادیان درباره مصاحبه ها در بخش پس از انقلاب نیز عنوان کرد: در این بخش گفتگوهایی با شاهدان عینی داریم به طور مثال گفتگوهایی با فرماندهان داریم که در این بخش از مجموعه مصاحبه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بهره می گیریم که می توان گفت با هر یک از فرماندهان ساعت ها گفتگو شده است و ما از این مصاحبه ها در پروژه استفاده می کنیم.

این مستندساز درباره تیم پژوهشی مجموعه نیز یادآور شد: پایه پژوهشی پروژه یک تیم است که زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کار می کند. تیمی که بیش از ۱۰ نفر هستند و زیر نظر یحیی نیازی نویسنده و پژوهشگر کتاب های حوزه دفاع مقدس مشغول به کار هستند، از این حیث کار پژوهشی بسیار متقنی شکل گرفته است.

مخاطب با یک مقاله تصویری مواجه نیست

وی همچنین درباره ساختار مستند نیز توضیح داد: ساختار این مجموعه قصه گو است، نه اینکه مستند بازسازی باشد اما ماجرای تصاویر آرشیوی و شخصیت های تاریخی به صورت قصه تعریف می شود تا مخاطب صرفا با یک مقاله تصویری مواجه نشود.

مرادیان درباره تولید این مجموعه اظهار کرد: تا الان پنج قسمت از این مجموعه ساخته شده است که در هفته دفاع مقدس پخش می شود و در حال ساخت پنج قسمت دوم هستیم. تلاش ما این است که تا پایان سال این پروژه را تحویل دهیم و ۱۰۰ قسمت را تمام کنیم.

ریشه های جنگ به صد سال قبل برمی گردد

این مستندساز در بخش دیگر صحبت هایش درباره فصل اول این مجموعه بیان کرد: ما در فصل اول این مجموعه به ریشه های جنگ تحمیلی می پردازیم که این روایت از حدود یک صد سال قبل شروع می شود یعنی ریشه هایش به آن زمان برمی گردد.

وی با اشاره به پرداختن به یک شبهه درباره جنگ در این مستند یادآور شد: الان برخی از شبهات و دعواها بر سر جنگ درباره تکنیک های جنگ نیست بلکه بر سر مسائل استراتژیک است و سوال می پرسند چرا جنگ را شروع کردید؟ اما چه کسی جنگ را شروع کرد؟ اینها می طلبد که ما مستند را از دهه های قبل شروع کنیم و در این مستند هم از سال ۱۲۹۸ مساله را بررسی کردیم که پایه یک درگیری جغرافیایی بود. مساله اروند رود در واقع از صد سال پیش شروع و پایه اختلافات مرزی می شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.