تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 - 11:59
کد خبر : 14636

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان+ تصاویر

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان+ تصاویر

با اعلام نتایج بخش زیادی از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هواداران دونالد ترامپ در اعتراض به روند شمارش آراء به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش تیتر داغ؛ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه و جو بایدن، نامزد دموکرات روز سه شنبه ۳ نوامبر برگزار شد و با گذشت سه روز از شمارش آراء در شهر‌های مهم آمریکا، جو بایدن در این کشور با ۲۶۴ رای الکترال از دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه با ۲۱۴ رای پیش است.

 

بر اساس نظام انتخاباتی آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود، بلکه مردم با انتخاب ۵۳۸ نفر به نام الکترال یا مجمع برگزینندگان را انتخاب می‌کنند. هر ایالت با توجه به شاخص‌های مختلف از جمله جمعیت، تعداد الکترال (فرد برگزیننده) مشخصی دارد و هر نامزدی که در یک ایالت بتواند اکثریت آرای مردمی را کسب کند، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند.

هم‌اکنون مجموع الکترال‌های تمام ایالت‌های آمریکا ۵۳۸ نفر است و هر نامزدی که بتواند ۲۷۰ رای الکترال را از آن خود کند، رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود. پنسیلوانیا، جورجیا، کارولینای شمالی، آلاسکا و نِوادا ایالت‌هایی هستند که تاکنون تمامی آرای آن‌ها شمرده نشده است.

دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی بارها نسبت به “تقلب گسترده” دموکراتها هشدار داده بود، او تاکید می‌کرد که دموکراتها تنها با تقلب می‌تواند برنده شوند و انتخابات این دوره، فاسدترین انتخابات تاریخ آمریکاست.  طی سه روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان بارها تأکید کرده که در بسیاری از مراکز رای‌گیری تقلب شده و خواستار توقف رای‌گیری‌ها شده است.

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان

در پی اظهارات ترامپ “رودی جولیانی” وکیل دونالد ترامپ نیز با بازنشر گزارشی مستند در توییتر نوشت: “حداقل ۲۱ هزار رای در ایالت پنسیلوانیا ثبت شده که صاحبان آن‌ها سال‌ها پیش فوت کرده‌اند”.

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان

“لورا کاکس” سخنگوس کاخ سفید هم در تایید این موضوع گفت: یک اشکال در نرم افزار مورد استفاده برای جدول بندی آرای بخش آنتریم میشیگان باعث شده که حداقل ۶ هزار رای جمهوری‌خواهان برای دموکرات‌ها شمرده شود.

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان

کاربران آمریکایی نیز به نتایج آرای اعلام شده واکنش نشان دادند و با مقایسه تغییر آرای ایالت میشیگان در توییت‌های خود نوشتند: “در یک مرحله آرای بایدن ۱۲۸ هزار رای افزایش داشته در حالی که به عدد آرای ترامپ حتی یک رای هم اضافه نشده است”. ترامپ این توییت را در صفحه خود بازنشر داده است.نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان

در ادامه اظهارات ترامپ و سخنان او درباره تقلب درشمارش آرا، هواداران او در شهر‌های مختلف آمریکا شروع به تظاهرات کردند. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داد چهارشنبه شب ۴ نوامبر (۱۴ آبان) طرفداران ترامپ که برخی از آنان مسلح بودند در ایالت آریزونا درمقابل مرکز شمارش آرا در شهر «فونیکس»  ایالت میشیگان تجمع کرده و شعار دادند: «به دزدی آرا پایان دهید. رای من را بشمار». ایالت میشیگان، از ایالتهای مهم با داشتن ۱۶رای الکترال است که رسانه‌ها از روز پنج‌شنبه برخلاف پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶، بایدن را برنده این ایالت معرفی کردند.

با ادعا‌های ترامپ و انتشار فیلم‌هایی از تقلب‌های صورت گرفته دربسیاری از ایالات مانند خرید و فروش آراء در تگزاس، هواداران ترامپ اسلحه به دست به خیابان‌ها ریختند. خبرگزاری رویترز گزارش داد پلیس پورتلند ضمن بازداشت حداقل۱۰ نفر در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های پس از انتخابات آمریکا، تعداد زیادی اسلحه را از تظاهرات کنندگان توقیف و ضبط کرده است.

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهاننتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان

بر اساس این گزارش، “کیت براون” فرماندار این ایالت مجبور به استفاده از نیرو‌های گارد ملی در واکنش به خشونت گسترده در شب پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است. اداره پلیس نیویورک نیز اعلام کرده که حداقل ۵۰ نفر در اعتراضات این شهر در اواخر روز چهارشنبه بازداشت شده‌اند.

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان

نتایج انتخابات آمریکا و تظاهرات جمهوری‌خواهان

در سایر شهر‌های آمریکا از جمله آتلانتا، دیترویت، نیویورک و اوکلند نیز تظاهرات اعتراض آمیز مشابهی برگزار شده است. در صورت پیروزی جو بایدن، دونالد ترامپ یازدهمین رئیس جمهوری خواهد بود که دور دوم ریاست جمهوری را از دست می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.