تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1400 - 5:15
کد خبر : 27021

نخستین جشنواره اقوام ایرانی را به میزبانی قرچک برگزار خواهیم کرد

نخستین جشنواره اقوام ایرانی را به میزبانی قرچک برگزار خواهیم کرد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قرچک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه مواجهه اقتصادی گفت: حدود ۱۵۰۰جلد کتاب به ارزش ده میلیون تومان در سال جاری به مراکز ، کتابخانه های عمومی، مساجد و موسسات مختلف اهدا شده است.

به گزارش تیتر داغ: محمود برزگر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه مواجهه اقتصادی  ، به تعدادی از سوالات پیش رو پاسخ داد و ابتدا  پروژه های شاخص عمرانی و فرهنگی را برشمرد و گفت:ساخت پردیس سینمایی که دارای سه سالن سینمایی مجزا(با ظرفیت ۱۸۰نفر، ۱۲۰نفر و ۹۰نفر ) و واحدهای وابسته به گنجایش ۳۰۰نفر به نیمه راه رسیده است و با تزریق اعتبارات مالی  از طریق شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به تعهدات پیمانکاری از سوی شهرداری به پایان راه خواهد رسید .

وی در توضیحات تکمیلی افزود: میزان اعتبار اولیه برای این پروژه ۷۷۰میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حدود چهار میلیارد تومان اعتبارعمرانی از سوی شهرداری شهر قرچک بودو در ادامه حداقل اعتباری که برای تکمیل این پروژه  نیاز است حدود هفت تا هشت میلیارد برآورد می شود.

برزگر سپس پیرامون پروژه های عمرانی و فرهنگی  افزود:از آنجایی که پوئینک از مناطق کم برخوردار شهرستان است پروژه ساخت فرهنگسرای پوئینک نیز در دستور کار است  و اعتبار ساخت فرهنگسرا در این منطقه از ردیف بودجه ای به نام” مناطق کم برخوردار” از طریق استانداری و  سازمان برنامه و بودجه با  اعتباری بالغ بر ۵میلیارد تومان تعیین گردیده است و مصوبه مربوط به ساخت این پروژه و اعتبارات مالی آن مربوط  به سال جاری بوده اما تا کنون این اعتبار اختصاص نیافته است.

وی در ادامه به کارنامه فرهنگی و هنری ارشاد اشاره کرد و افزود: تاکنون سه دوره جشنواره تئاتر خیابانی با نام حماسه نامداران به صورت استانی برگزار شده است که امسال نسبت به سال گذشته کارهای ارائه شده از کیفیت و کمیت بالایی برخوردار بوده است .

وی در ادامه این بحث  افزود:تئاتر خیابانی نسبت به تئاتر صحنه ای ارتباط نزدیک تری با آحاد مردم می تواند برقرار کند  به گونه ای که حتی عابر پیاده نیز به صورت ناخواسته در جریان تماشای تئاتر خیابانی قرار می گیرد و تاثیرگذاری این نوع تئاتر بیشتر بر روی زندگی عامه مردم است و هنرمندان تئاتر قرچک در ارائه این نوع تئاتر بیشتر درخشیده اند و خیلی از موضوعاتی که محتوای تئاتر های خیابانی است دقیقا با مسائل روزمره مردم سرکار دارد و این نوع تئاتر نیز باعث رضایت مردم و تماشاگران می شود .

برزگر در ادامه با تاکید بر تقویم کاری ارشاد افزود: برنامه های فرهنگی هنری ویژه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به شکل بهتری برگزار خواهد شد.  همچنان که  تئاتر خیابانی در رابطه با همین مناسبت در سال گذشته به جشنواره کشوری” سرداردلها” در کرمان راه یافت ،کار هنرمندان قرچک از میان پانصد کار ارائه شده جزء ۱۲ کار برتر بوده است .

و نیز در زمینه تئاتر صحنه ای باید عرض کنم دو گروه نمایشی به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا کردند و توانستند حائز رتبه هایی در سطح استان تهران بشوند.

برزگر در بخش فعالیتهای مربوط به حوزه موسیقی در سطح شهرستان گفت:دو جشن هنرجویی از سطح آموزشگاههای موجود در شهرستان داشته ایم و برگزاری کارگاه تخصصی رشته ویولن را برگزار کرده ایم.

وی سپس گفت درآبان ماه سال جاری هنرمندان شهرستان قرچک در دو جشنواره فرهنگی هنری “نماز و ایثار” و “قائم آل محمد(ص)” خوش درخشیدند و موفق به کسب رتبه های برتر استانی شدند.

برزگر در ادامه به تاسیس آموزشگاه ها در سطح شهرستان اشاره ای داشت و افزود: تاسیس آموزشگاهها می تواند منابع انسانی وهنری خوبی را بروز و ظهور دهد  و از امتیازهای شاخص هنری فرهنگی شهرستان می توان به تاسیس ۶باب آموزشگاه آزاد موسیقی ،۶باب آموزشگاه تجسمی ،یک باب آموزشگاه خوشنویسی ،دو باب آموزشگاه تخصصی نمایش در شهرستان قرچک اشاره کرد .

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان قرچک در ادامه از عضویت هنرمندان در صندوق اعتباری هنر گفت :از زمانی که قرچک به شهرستان ارتقاء یافت سرعت عضویت اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه

در صندوق اعتباری هنر رو به افزایش بوده است و تقریبا تا کنون بیش از ۷۰ نفر از هنرمندان قرچک عضو این صندوق شده اند و تعدادی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که به واسطه وجود اقوام با لهجه های مختلف در سطح شهرستان قرچک لقب ایران کوچک را در میان عامه یافته است.  اداره فرهنگ و ارشاد برای پاسداشت زبان و اقوام مختلف چه گام های موثری برداشته است گفت:برای حفظ زبان ،لهجه و گویش در اقوام مختلف بهترین ابزار پاسداشت می تواند زبان موسیقی باشد که در همه ملتها قابل فهم و درک است برگزاری جشنواره های مختلف موسیقی در طی سالهای اخیر که در آن ترانه ها با گویش و لهجه های ترکی کردی آذری گیلکی مازنی لری بوده است نشان از حفظ زبان اقوام مختلف دارد و در ابعاد مختلف هنر می توان این پاسداشت را مکرراً دید مثلا در تئاترخیابانی و صحنه ای  با احترام به گویش و لهجه ها ،ابزار مورد استفاده بازیگران است .

وی در ادامه همین مبحث افزود:یکی از طرح های پیشنهادی بعد از فروکش کردن ویروس کرونا به شهرداری این بوده است که بتوانیم به صورت مشارکتی اقدام به برپایی نخستین جشنواره اقوام ایرانی را به میزبانی شهرستان قرچک نمائیم این در حالی است که ما از ۱۷استان مختلف شهروندانی را به صورت مهاجر در سطح شهرستان به صورت پراکنده داریم .

این طرح در سه بخش موسیقی اقوام ، تئاتر و صنایع دستی که لباس اقوام را شامل می شود را در بردارد.

برزگر در ادامه نیز گفت همچنین برای پاسداشت زبان پارسی  در کنار انجمن ادبی مرکزی شهرستان قرچک دو محفل ادبی( قائم آل محمد) و (محفل انس و معرفت )فعالیت دارند و این انجمن ها در شرایط کرونایی نتوانستند به صورت مستمر فعالیت داشته باشند و مطمئنا پس از شروع کار سراهای محله این انجمن ها فعالیت خود را از سر خواهند گرفت و دوستداران شعر و ادب پارسی دورهمی هایی را خواهند داشت و خروجی این جلسات ادبی نیز برگزاری شبهای شعر و جشنواره های ادبی است که در ماه های باقیمانده از سال نیز در صدد برگزاری این شبهای شعر خواهیم بود .

محمود برزگر در ادامه در رابطه با اتاق فکر تخصصی با حضوراصحاب فرهنگ و هنر در دل مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یک کارگروه کارشناسان هنری و فرهنگی متشکل از رشته ها و شاخه های مختلف ادبی خوشنویسی تجسمی نمایش و موسیقی به شهرداری معرفی شده است که در برنامه های مشارکتی بین دو مجموعه نظرات این کارشناسان به عنوان اتاق فکر به کمک گرفته می شود تا برنامه های فرهنگی و هنری از کیفیت مطلوبی برخوردار شود.

وی در رابطه با خرید آثار هنری از هنرمندان در سالجاری گفت: شرایطی که کرونا بر برنامه های مختلف گذاشت به گونه ای بوده است که میزان خرید این آثار کاهش پیدا کرد اما سعی مان این  بوده است که آثار هنرمندان خریداری شده و در جشنواره ها به عنوان هدیه به برگزیدگان اهدا شود و حمایت مستقیم و غیر مستقیم را از آثار هنرمندان داشته باشیم و هرازگاهی در برنامه های مختلف از جمله در دیدار با خانواده شهدا و جانبازان آثار  معرق کاری شده و یا خوشنویسی ارزنده ای به عنوان هدیه اهدا شده است .

وی افزود: حمایت از مولفین شهرستان را هم در دستور کار داشته ایم که آثار ارائه شده از سوی نوبسندگان  در ارشاد کارشناسی و ارزیابی شده و سپس آثار تایید شده  به شهرداری معرفی تا اعتبار خرید تامین شود و هر اثر تا یک و نیم میلیون تومان خریداری شده و از سویی دیگر ارشاد به صورت متمرکز از طریق گروه کارشناسان اداره کل به ارزیابی آثار دسترسی دارد تا آثار فاخر را نیز به مرحله خرید اثر برساند .

وی در توضیحات تکمیلی افزود: در دوسال گذشته بیش از بیست عنوان کتاب به شهرداری معرفی شده است و ده عنوان نیز به اداره کل ارشاد استان معرفی شده است و سهمیه خرید اداره کل نیز برای هر عنوان کتاب بین ۱۰ تا ۵۰ جلد می باشد.

در مواردی هم  کتابهایی با موضوع شهدای شاخص شهرستان بوده است که از طریق منابع و اعتبارات داخلی اداره قرچک بین دو تا دو ونیم میلیون تومان هزینه شده است .

وی در ادامه در رابطه با فعالیت ۷انجمن شاخص گفت :فعالیت انجمن خوشنویسان ؛نمایش؛موسیقی؛ادبی،سینمای جوان ،تعزیه باعث جذب بیش  ۲۰۰۰نفر از دوستداران فرهنگ و هنر بوده است  و طبق آمار انجمن موسیقی توانسته بیشترین عضو را جذب نماید و در این میان تئاتر در رتبه دوم  قرار گرفته است.

وی از مهم ترین مشکلات پیش روی انجمن ها گفت:عدم وجود مکان مناسب جهت تمرین برای انجمن تعزیه و نمایش آنان را با چالش مواجهه کرده  و همچنین انجمن سینمای جوان که انجمنی نوپا است دارای  نواقص بی شماری  در  تصویر برداری و صدابرداری است که باید از سوی مسئولین چاره ای برای مشکلات اندیشیده شود .

وی در ادامه همین مبحث به مهم ترین نیاز انجمن ها نیز اشاره داشت و افزود:  به عقیده بنده مهم ترین نیاز برای همه انجمن ها ،برگزاری کارگاه های تخصصی است که با حضور اساتید خبره برای بالا بردن کیفیت کار هنرمندان زیر مجموعه  باید صورت گیرد.

برزگر در رابطه با عدالت فرهنگی در شهرستان گفت: در دو سال اخیر با توجه به رویکرد شهرداری در زمینه ساخت سرای محله وطرح  ساخت بزرگترین فرهنگسرا در منطقه بخشی از نیازهای زیرساختی تامین شده است اما در ادامه راه با افزایش جمعیت باید فضاهای فرهنگی با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاران فرهنگی افزایش یابد البته قابل ذکر است بخش های خصوصی مانند آموزشگاههای آزاد بار فرهنگی شهرستان را تا حدودی به دوش کشیده اند .

در واقع انجمن ها و اموزشگاهها با تامین فضای آموزشی توانسته اند به گسترش فرهنگ و هنر کمک کنند

وی در ادامه این مصاحبه به مقوله اهدای کتاب نیز اشاره داشت و افزود:در طول سال با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در هرماه به طور مستمر  از یک مرکز جهت اهدای کتاب بازدید داشته و به طور خاص به کتابخانه های عمومی در سال دو بار کمک قابل توجهی از نظر اهدای کتاب داریم

و چهار کتابخانه عمومی داریم که زیرنظر نهاد کتابخانه ها اداره می شود و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر انجمن کتابخانه ها ناظر برکار کتابخانه ها است .

کتابخانه مساجد نیز برای حمایت و اهدای کتاب در اولویت ما هستند به طور مثال در دو مسجد شهری  و روستایی دارای دو کتابخانه با سالن مطالعه و مخزن کتاب و  در دو مسجد نیز فقط دارای مخزن کتاب و ۱۷ مسجدی که در حوزه کانونهای فرهنگی و هنری هستند و ارتباط تنگاتنگی با اداره ارشاد دارند به تعداد ۱۷باب کتابخانه بازموجود می باشد.

برزگر سپس آماری در رابطه با کتابهای اهدا شده ارائه نمود و گفت:حدود ۱۵۰۰جلد کتاب به ارزش بیش از ده میلیون تومان در سال جاری به مراکز، کتابخانه های عمومی ، مساجد و موسسات مختلف اهدا شده است.

وی از راه اندازی یک باب کتابخانه روستایی خبر داد و گفت: این کتابخانه روستایی در روستای داودآباد در شرف راه اندازی است و زیر نظر نهاد کتابخانه ها اداره خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان قرچک در ادامه با تاکید به رویکرد دولت فعلی در رابطه با حمایت از کانونهای فرهنگی و هنری مساجد گفت:اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک به کانونهای فرهنگی هنری مساجد شهرستان قرچک سعی بر افزایش بار فرهنگی و هنری بخش عمده ای از جوانان و نوجوانان را دارد که با حضور در مساجد جهت فعالیتهای فرهنگی و هنری در کاهش آسیبهای اجتماعی جامعه کمک بسزایی دارند و با اجرای برنامه فرهنگی و هنری مناسب در مساجد همانند استفاده از قاریان قرآنی و حافظان کل قرآن  و اجرای تواشیح ،مولودی و مداحی های مناسب و به روز ،برگزاری کلاس های خوشنویسی و برگزاری کلاس نمایشی و اجرای گروه های سرودهای انقلابی موجب شور و نشاط مومنانه ای در مسجد و محله خود خواهند داشت.

وی به وجود کتاب به عنوان یک نیاز اساسی در سبد خانوار شهروند قرچکی اشاره داشت گفت:با توجه به افزایش قیمت کاغذ و متعاقب آن افزایش قیمت کتاب باید گفت خرید کتاب به شدت کاهش یافته است و اما با افزایش سطح تحیلی جامعه این علاقمندی به خرید کتاب در میان مردم همچنان دیده می شود و البته باید حمایت دولتی وجود داشته باشد و کتاب به عنوان یک هدیه عمومی در برنامه های فرهنگی هنری گنجانده شود تا به مرور تاثیر آن را در میان عامه مردم شاهد باشیم.

برزگر به برنامه های آینده این اداره اشاره داشت و گفت:در رابطه با سالگرد سردار سلیمانی،ایام فاطمیه و ولادت حضرت زهرا باید بگویم با مشارکت انجمن ها و ارگان های فرهنگی شهرستان ،نمایشگاه تخصصی خوشنویسی و عکس، اجرای نمایش خیابانی ، جلسات ادبی و شب شعر با حضور شاعران آئینی را در تقویم کاری خود داریم و همینطور برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزشی برای انجمن ها و اعضای فعال آنان در دستور کار است و نمایش صحنه ای را نیز در برنامه کاری خود خواهیم داشت .

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین خواستار توجه بیش از پیش به جامعه فرهنگی و هنری شهرستان شد و گفت:با توجه به پیشرفت تکنولوژی در همه ابعاد زندگی بشر امروز ،جنگ نرم را ملتی خواهند برد که به فرهنگ و هنر مرز و بوم خود اهمیت بدهند و از طریق فرهنگ و هنر می توانیم تاریخ و تمدن خود را به تمامی جهان صادر نماییم.

 

گزارش : رقیه غلامی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.