تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 11:48
کد خبر : 108146

یافته محققان استرالیایی؛

نداشتن خواب عمیق و کافی خطر زوال عقل را افزایش می دهد

نداشتن خواب عمیق و کافی خطر زوال عقل را افزایش می دهد

طبق برآورد محققان، هر سه ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می شود. خواب ناکافی یک عامل خطر قابل تغییر ابتلا به زوال عقل است.

به گزارش تیتر داغ؛ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کاهش ۱ درصدی خواب عمیق در هر سال برای افراد بالای ۶۰ سال برابر با ۲۷ درصد افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل است.

در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و محققان تخمین می‌زنند که هر سه ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می‌شود.

از آنجایی که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد مبتلا به زوال عقل به ۱۵۳ میلیون نفر برسد، محققان سخت تلاش می‌کنند تا راه‌های بیشتری برای کاهش خطر ابتلاء به این بیماری عصبی در افراد بیابند.

بسیاری از محققان بر این باورند که خواب ناکافی یک عامل خطر قابل تغییر برای زوال عقل است.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا داده‌های ۳۴۶ شرکت‌کننده بالای ۶۰ سال را بررسی کردند. محققان گزارش دادند که به طور متوسط میزان خواب عمیق هر شرکت کننده در فاصله بین دو مطالعه کاهش یافت که نشان دهنده از دست دادن خواب با موج آهسته به دلیل افزایش سن است.

دانشمندان همچنین شرکت کنندگان در مطالعه را از زمان دومین مطالعه خواب تا سال ۲۰۱۸ دنبال کردند و به دنبال تشخیص زوال عقل بودند.

دکتر «متیو پاس»، دانشیار دانشکده علوم روانشناسی موناش و محقق ارشد، گفت: «واکنش به شیوع فزاینده زوال عقل یکی از بحرانی‌ترین چالش‌های زمان ما است.»

او گفت: «از آنجایی که ما هیچ درمان آسانی برای متوقف کردن یا معکوس کردن دائمی زوال عقل نداریم، علاقه مند به درک راه‌هایی هستیم که در وهله اول می‌توان از زوال عقل پیشگیری کرد.»

وی افزود: «ما علاقه مند بودیم تا دریابیم که چگونه روال خواب با افزایش سن تغییر می‌کند و آیا تغییرات خواب با افزایش سن با خطر زوال عقل مرتبط است یا خیر.»

پس از تجزیه و تحلیل، تیم تحقیقاتی در مجموع به ۵۲ مورد زوال عقل پی برد.

پاس می‌گوید: «ما می‌دانیم که خواب عمیق برای مغز فرد سالخورده حیاتی است. به حذف ضایعات متابولیک از مغز و همچنین تثبیت خاطرات کمک می‌کند. همچنین به محافظت در برابر سایر عوامل خطر زوال عقل مانند فشار خون بالا کمک می‌کند. بنابراین، ما تعجب نکردیم که کاهش بیشتر خواب عمیق با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است.»

دکتر پاس گفت: «این یافته‌ها نیاز بزرگسالان به اولویت خواب خوب را به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم تقویت می‌کند.»

منبع: مدیکال نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.