تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 5:43
کد خبر : 25183

نسخه زندگی با بی‌آبی

نسخه زندگی با بی‌آبی

در این گزارش نکاتی برای صرفه‌جویی در مصرف آب ارائه شده است.

به گزارش تیتر داغ: «آب پشت سد‌ها فقط کفاف فصل پاییز را می‌دهد». این خبری است که این روز‌ها در رسانه‌ها منتشر شده و با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در چند ماه اخیر قابل پیش بینی هم بوده است. به گفته مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در سال آبی گذشته (از مهر ماه ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰) پس از دو سالِ پربارش، دچار کم‌بارشی شدیم و میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است بنابراین در زمان حاضر فقط ۳۹ درصد از مخازن سد‌های ما در سراسر کشور پر هستند که این میزان آب، تنها اندازه مصرف فصل پاییز است».

از اشکالات مدیریت کلان آب و دوره‌های خشکسالی طبیعی که بگذریم، ما به عنوان شهروندان با درست مصرف کردن آب آشامیدنی که برای تسویه‌اش هزینه‌های قابل توجهی می‌شود و با اصلاح کردن سبک زندگی‌مان می‌توانیم سهمی جدی در گذر از بحران کم‌آبی داشته باشیم. در این مطلب، نکاتی را برای صرفه‌جویی در مصرف آب با هم مرور می‌کنیم.

سینک و شیر‌های آب

شیر‌های آب و اتصالات را چک کنید: بعضی اتصالات و شیر‌های آب ممکن است کمتر در معرض دید ما باشند، اما نشتی داشته باشند یا چکه کنند. بهتر است هر چند وقت یک بار آن‌ها را چک کنیم. تعمیر شیر‌ها را بلد باشیم تا برای هر کار ساده‌ای معطل تعمیرکارنشویم.

هنگام مسواک زدن، شیر را ببندید: بعضی افراد عادت دارند شیر را هنگام مسواک زدن باز بگذارند. می‌توانید با یک لیوان آب دهان‌تان را بشویید. این کار را از کودکی به فرزندان تان هم بیاموزید.

آشغال‌های غذا را داخل سینک نریزید: قبل از این که ظرفی را بشویید، تمام مواد چسبیده به آن را با دستمال کاغذی تمیز کنید و مستقیم داخل سطل زباله بیندازید. با این کار از آب گرفتن زیاد برای تمیز کردن سینک و همچنین مسدود شدن مسیر آب خلاص می‌شوید.

آشپزخانه

از ماشین ظرف شویی استفاده کنید: آزمایش‌های مختلف نشان داده شستن ظرف‌ها با دست نسبت به شستن به وسیله ماشین ظرف شویی می‌تواند ۳.۵ تا ۵ برابر آب بیشتری مصرف کند.

سبزی‌ها را زیر شیر نگیرید: به جای این که به مدت طولانی، سبزی‌ها را مستقیم زیر شیر آب بگیرید، سینک را تمیز کنید. آن را از آب پر کنید و اجازه دهید سبزی‌ها در آن بماند.

هوشمندانه آب ذخیره سازی کنید: از آب‌های مصرف شده هوشمندانه استفاده مجدد کنید. از آبی که با آن سبزیجات را شسته‌اید یا برنج را آبکش کرده‌اید می‌توانید برای آبیاری گلدان‌ها و باغچه استفاده کنید.

حمام

از سردوش تایمری و فشار بالا استفاده کنید: سردوش‌های معمولی فشار لازم را فراهم نمی‌کنند و آب را غیرهدفمند پخش می‌کنند. اما سردوش‌های فشاربالا با افزایش فشار، مصرف آب را به نصف کاهش می‌دهند و وجود تایمر هم باعث می‌شود سریع‌تر آب گرم شود.

مدت زمان دوش گرفتن را کم کنید: بعضی افراد عادت دارند هنگام استفاده از شامپو و صابون طولانی مدت زیر دوش باشند. کافی است در مواقع غیرضرور دوش را باز نگذاریم تا آب کمتری مصرف شود.

وان مخصوص بچه‌ها: می‌توانید به همراه بچه‌ها دوش بگیرید. با اشتراک در حمام کردن همراه بچه‌ها علاوه بر کاهش مصرف آب، از شیطنت آن‌ها و اسراف آب هم جلوگیری می‌کنید. همچنین بچه‌های کوچک را در وان کوچکی حمام کنید. در هنگام بازی کودک در آب، او را با شامپو و صابون تمیز کنید و با همان آب کف شامپو را از تن وی بشویید. بدین ترتیب، تنها لازم است زیر دوش و با مقدار کمی آب، کودک را کاملا تمیز کنید.

احیای آب: همه ما زمانی دوش را باز می‌گذاریم تا آب گرم شود؛ می‌توانید در این زمان تشتی زیردوش قرار دهید و آبی که جمع شده را برای آبیاری گل و گیاه، سیفون یا شست وشوی ماشین ذخیره کنید.

شستن لباس‌ها

فقط وقتی ظرفیت لباس شویی تکمیل است، از آن استفاده کنید: انداختن یک زیرپوش یا چند جفت جوراب و روشن کردن ماشین باعث می‌شود آب زیادی هدر برود. آن را به اندازه از لباس پر و بعد استفاده کنید. البته بیش از حد لباس انداختن هم می‌تواند قدرت تمیزکنندگی‌اش را کم کند.

از چرخه شست و شوی اضافی استفاده نکنید: بعضی ماشین‌ها گزینه‌ای برای شست‌وشوی غیرضروری و بیشتر دارند. در بسیاری از ماشین‌ها، این گزینه با عبارت extra rinse مشخص شده است. خاموش کردن این گزینه بعد از اتمام هر چرخه شست وشو مقدار زیادی در آب مصرفی صرفه‌جویی می‌کند.

نظافت کف حیاط و پله‌های آپارتمان

بعضی افراد عادت دارند به جای استفاده از جارو، با فشار آب زباله‌ها و کثیفی‌های کف حیاط یا پله‌ها را تمیز کنند. به جای این کار که آب زیادی مصرف می‌کند از تی و جارو استفاده کنید. با یادداشت کردن شماره کنتور آب قبل و بعد از شست و شوی چنین مواردی میزان هدر رفتن آب را به طور چشمگیری ملاحظه می‌کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.