تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1402 - 10:40
کد خبر : 100456

مسابقات جوانان قهرمانی آسیا؛

نسل طلایی هندبال زنان به دنبال شگفتی/ نوبت برداشت کاشته‌ها رسید

نسل طلایی هندبال زنان به دنبال شگفتی/ نوبت برداشت کاشته‌ها رسید

تیم هندبال زنان ایران در حالی راهی مسابقات قهرمانی جوانان آسیا شده که سرمایه گذاری روی نسل جوان امیدها برای ایستادن روی سکوی این تیم را افزایش داده است.

به گزارش تیتر داغ؛  هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان دختر آسیا از ۹ تا ۱۸ تیر ماه به میزبانی هنگ‌کنگ برگزار می‌شود و هندبالیست‌های جوان کشورمان در گروه B این رقابت‌ها با هند، چین، ازبکستان و چین تایپه هم‌گروه هستند. در گروه اول تیم‌های هنگ کنگ، قزاقستان، کویت، ژاپن و کره جنوبی قرار دارند.

فاطمه مریخ، الناز یارمحمد توسکی، مائده عشاق، آرزو بهمئی، سعیده غضنفری، صبا زنگنه، نگین رحمانی، هانیه شاه‌ویسی، نسترن فراهانی، راحله اعتمادی‌پور، الهه نیکان، زهرا فتوتی، آسمان بدوی، هستی دخایی، آسنا شجاعی، زهرا افشاری و محدثه شبانی کوهبانانی ۱۷ بازیکن تیم ملی ایران در قهرمانی آسیا هستند.

مریم رضائیان (سرپرست)، غلامعلی اکبرآبادی (مدیرفنی) فاطمه محمدخانی و سیده مریم فخری (مربی) و مهدیه کنگرانی فراهانی (فیزیوتراپ) اعضای کادرفنی را تشکیل می‌دهند.

از اختلاف ۴۰ گل با حریفان تا امید به ایستادن روی سکو

تیم هندبال دختران ایران در حالی سه شنبه شب ششم تیرماه راهی هنگ کنگ شد که ۹۰ درصد تیم ترکیب تیم نوجوانان ایران در قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان بود. تیمی که می‌توان گفت در آینده‌ای نزدیک با عنوان «نسل طلایی» هندبال زنان ایران شناخته می‌شود و نام و آوازه آن را در میادین آسیایی و جهانی خواهیم شنید. نسلی از هندبالیست‌های با انگیزه و تازه وارد در رده سنی جوانان اما با کوله باری از تجربه حضور در سه مسابقه قهرمانی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان قهرمانی آسیا و سه مسابقه در رده‌های سنی قهرمانی جهان که تاکنون در هندبال زنان ایران سابقه نداشته است.

ترس این تیم جوان از شوت‌ها و توپ‌ها و پرش‌های رقبا، سرعت بازیکنان دائم در اردو، کمپ و مسابقه تدارکاتی آسیایی و اروپایی ریخته و در زمین با شجاعت و تنها با انگیزه برد وارد میدان می‌شود.

شاید همین نگاه دنبال برد این بازیکنان جوان باعث شده تا در میدان‌های مختلف موفق باشند. بازیکنانی که روز به روز اشکالات و ایرادات خود را برطرف کرده و هندبال زنان ایران را از تیمی که با ۳۰ تا ۴۰ اختلاف گل برابر تیم‌های آسیایی مغلوب می‌شد به تیمی تبدیل کنند که امید به ایستادن روی سکوهای آسیا را از آن داشته، در میادین بین المللی مورد توجه قرار گرفته، نگاه‌های مردانه ورزش ایران را شکسته است و تبدیل به تیمی شوند که کمیته المپیک با نگاه ویژه این تیم را محق تر از تیم مردان برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو بداند.

این تیم با ترکیبی از ستاره‌هایی چون فاطمه مریخ اهل بهبهان بهترین بازیکن مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در بازی‌های ایران و ستاره‌ای که در مسابقات قهرمانی جهان مورد توجه فدراسیون جهانی قرار گرفت، الناز یارمحمدی دروازه بان اهل ملایر که بهترین مهارهای خود را در رقابت‌های مقدونیه به نمایش گذاشت تا در جدول گلرها در صف بهترین‌های جهان قرار بگیرد به هنگ کنگ سفر کرده است. بازیکنان دیگری چون مائده عشاقی، آرزو بهمئی، نسترن فراهانی، زهرا فتوتی، سعیده غضنفری، آسمان بدوی، نگین رحمانی، سبا زنگنه، هانیه شاه ویسی نفراتی هستند که سابقه حضور در چندین مسابقه آسیایی و جهانی را دارند و در رده سنی خود کوله باری از تجربه به همراه دارند هم در ترکیب تیم قرار دارند.

سخت شدن مسابقات با حضور چین، ژاپن و کره جنوبی

از سوی دیگر نگاه پایه نگر فدراسیون نیز به این تیم مسبب موفقیت بیش از پیش آن شده است. این تیم از چهار سال قبل با برنامه ریزی فدراسیون و در طرح استعدادیابی نفرات خود را بدون نگاه به شهر و دیارشان و تنها با توجه به استعداد و توانایی‌ها، شناخت و با نگاه سرمایه گذاری بلند مدت با وجود تمام مشکلات مالی و اعتباری اردوهای خود را به طور مرتب برنامه ریزی کرده و تیم را با یک کادر فنی مشخص و سرپرستی راهی مسابقات مختلف کرده است. بدون شک موفقیت‌های این تیم مرهون زحمات و تفکر مثبت فاطمه محمدخانی، مریم رضائیان به عنوان مربی و سرپرست و غلامعلی اکبرآبادی به عنوان مدیرفنی تیم می‌باشد.

هر چند هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی جوانان با دوره قبل این بازی‌ها در قزاقستان متفاوت خواهد بود چرا که سه تیم قدر، چین، ژاپن و کره جنوبی در آن حضور دارند اما هندبالیست‌های ایرانی هم با تجربه‌های کسب شده و همین نگاه بلند مدت فدراسیون آماده نبرد با این قدرت‌های بلامنازع آسیا هستند.

تیم هندبال کره جنوبی بارها قهرمان المپیک شده و در تمام ۱۵ دوره حضورش در مسابقات قهرمانی دختران جوان آسیا طلا کسب کرده و چین و ژاپن هم فقط یک طلا در رده سنی جوانان کم دارند. تنها در مسابقات قهرمانی آسیایی ۲۰۲۱ قزاقستان دیگر کشورهای آسیایی چون هند برای اولین بار و ایران برای نخستین مرتبه و قزاقستان در غیاب بزرگان در رده‌های اول تا سوم آسیا ایستادند.

برداشت کاشته‌های هندبال

کار تیم جوانان ایران در این رویداد بسیار سخت است. ایران در دوره قبل تنها با اختلاف گل‌های زده شده در رده دوم و نایب قهرمانی آسیا بعد از تیم هند ایستاد. البته ناگفته نماند این ترکیب بازیکنان در مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا قهرمان شده و اولین طلای رشته‌های تیمی زنان را کسب کرد و راهی مسابقات قهرمانی جهان مقدونیه شد. اما این بار شرایط متفاوت و میدان سخت‌تر است. تیم‌های مدعی آماده هستند و چه بسا بسیاری از این تیم‌ها با ترکیبی از بازیکنان آینده دار خود برای بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی آماده می‌شوند.

در دوره قبل تیم ایران برابر تیم هند قهرمان مسابقات پیروز شد. مقابل تیم‌های ازبکستان، تایلند پیروز و تنها باخت کشورمان با چند گل برابر تیم قزاقستان بود.

حالا دیگر کاشته‌ها در حال برداشت است. اگر شاگردان محمدخانی و اکبرآبادی بتوانند در این میدان بزرگ راهی مرحله نیمه نهایی هم شوند کار بزرگی انجام داده‌اند و اگر بتوانند روی سکو بایستند قطعاً دست به شاهکاری تاریخی در هندبال و حتی در رشته‌های تیمی زنان می‌زنند.

نسل طلایی هندبال زنان به دنبال شگفتی/ نوبت برداشت کاشته‌ها رسید

امیدوار برای تصاحب سکو و سهمیه جهانی

فاطمه محمدخانی مربی تیم هندبال زنان کشورمان وضعیت تیم را خوب قلمداد کرد و گفت: با هند و ازبکستان قبلاً بازی کرده‌ایم. تیم چین تایپه بعد از ۶ سال وارد این رقابت‌ها شده و تیم چین بعد از کرونا اولین باری است که در این رویداد شرکت می‌کند. پنج اردو را برای حضور در این رویداد پشت سر گذاشتیم و روی تکنیک‌های حمله و دفاع بیشتر کار کرده‌ایم. تمام تلاش بازیکنان و کادر فنی در این دوره کسب سکو و سهمیه برای مسابقات قهرمانی جهان کنیم.

الناز یارمحمدی دروازه بان تیم هندبال دختران هم شرایط اردوها خوب توصیف کرد و افزود: چهار اردو را پشت سر گذاشته‌ایم و به آمادگی خوبی رسیده‌ایم. با تیم‌های هند، چین، ازبکستان و چین تایپه هم گروه هستیم و گروه نسبتاً خوبی است. قطعاً برای ما مهم نیست مقابل چه تیمی هستیم، بازی سخت است یا آسان، بلکه مهم کیفیت و عملکرد ما است. ما بچه‌ها و کادر فنی برای بهترین نتیجه راهی مسابقات می‌شویم تا سهمیه رقابت‌های جهانی را کسب کنیم و بتوانیم پرچم کشورمان را به اهتزاز در بیاوریم.

نسترن فراهانی بازیکن تیم جوان کشورمان هم خاطرنشان کرد: سال قبل با تیم ازبکستان و هند بازی کردیم و شناخت کافی روی این تیم‌ها داریم. در این اردوها تلاش کردیم تا با تمرین، اشتباهاتی که قبلاً برابر این تیم‌ها داشتیم را تکرار نکنیم. کادر فنی نکاتی را به ما گفته‌اند تا بهترین بازی را مقابل تیم‌های چین و چین تایپه تیم انجام دهیم. تلاش شده تا در اردوها اشکالاتمان در سیستم دفاع و حمله را برطرف کنیم و بتوانیم به آن جایگاهی که می‌خواهیم برسیم. ما ۵ اردو را پشت سر گذاشتیم و تمام امکاناتی که لازم داشتیم را در اختیار ما گذاشتند.

هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان دختر آسیا از ۹ تا ۱۸ تیر ماه به میزبانی هنگ‌کنگ برگزار می‌شود. بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی جهان جوانان دختر تابستان سال ۲۰۲۴ در مقدونیه شمالی برگزار می‌شود. ۵ تیم از بین ۱۰ تیم حاضر در رقابت‌های قهرمانی آسیا سهمیه ورودی این مسابقات را به دست خواهند آورد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.