تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 10:06
کد خبر : 100844

نصب پنل‌های خورشیدی راهکاری چند منظوره در کنترل عرصه‌های بیابانی

نصب پنل‌های خورشیدی راهکاری چند منظوره در کنترل عرصه‌های بیابانی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور گفت: پنل‌های خورشیدی یکی از بهترین راهکارهای بهره برداری چند منظوره در کنترل عرصه‌های بیابانی و در عین حال ایجاد یک فعالیت اقتصادی است.

به گزارش تیتر داغ؛ فرسایش خاک و گسترش بیابان‌ها در کشور نگران کننده است و این امر در کنار کاهش منابع آبی کشور ما را با پدیده فرونشست زمین در استان‌های مختلف مواجه کرده است. نهادهای گوناگون به موضوع حفاظت از خاک و کاهش مصرف آب ورود کرده اند و این تلاش‌ها منجر به ابلاغ قانون خاک شد. خاک زنده و بارور تضمین کننده امنیت غذایی و سلامت زیست بوم بوده و مرگ زمین با فرسایش خاک رقم می‌خورد.

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های مختلف کشور به دنبال احیا بیابان‌ها برای ممانعت از پدیده ماسه‌های روان بوده که برخی روستاها را خالی از سکنه کرده است. در کنار احیا خاک با کاشت گیاهان مقاوم در برابر کمبود آب و زمین‌های شوره زار، ایجاد پشته هایی از گیاه خشک شده سبب می‌شود تا ماسه‌های روان در پشت آنها متوقف شوند. یکی از فرصت‌های کویر تولید انرژی تجدیدپذیر با نصب پنل‌های خورشیدی است. یکی دیگر از کارکردهای این پنل ها نیز تثبیت خاک در این اراضی بیابانی است.

وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت و گو با مهر عنوان کرد: موضوع استفاده از پنل‌های خورشیدی یکی از بهترین راهکارهای بهره برداری چند منظوره در کنترل عرصه‌های بیابانی و در عین حال ایجاد یک فعالیت اقتصادی است. از نظر کارشناسان فنی این حوزه، پنل‌های خورشیدی که در عرصه‌های بیابانی نصب می‌شوند خودشان از طریق مقاومت در برابر شرایط فرساینده باد، عملاً می‌توانند به عنوان یک بادشکن بسیار مؤثر عمل کنند.

وی افزود: سایه‌ای که در زیر آنها وجود دارد شرایط بسیار مناسبی را برای احیا پوشش گیاهی فراهم می‌کند و عملاً با هر ایستگاه یا مزرعه انرژی‌های خورشیدی که ایجاد می‌شود ما می‌توانیم زنجیره‌ای از ایجاد پوشش گیاهی و تولید علوفه و نیز تثبیت ماسه‌های روان و تثبیت گرد و غبار را انتظار داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: پیشنهاد سازمان منابع طبیعی به طور روشن این است که در این راستا هر چه سرمایه گذاری در مناطق خاص انجام شود عملاً با گسترش بیابان زایی مقابله شده است.

جعفریان با تاکید بر اینکه ایجاد و استقرار یک بوته در مناطق بیابانی امری بسیار دشوار، پر ریسک و پرهزینه است، گفت: اگر فقط یکی از کارکردهای پنل‌های خورشیدی جلوگیری از رسیدن باد به حد فرسایش و تهدید خاک باشد این پنل ها به خوبی می‌توانند این امر مهم را به انجام برسانند.

این مقام مسؤول در پایان تاکید کرد: توسعه پنل‌های خورشیدی در کشور به منزله اقدامات در جهت مقابله با بیابان زایی است. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از موضوع پشتیبانی کرده و پیگیر آن است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.