تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 11:22
کد خبر : 104260

نظامیان فرانسوی تحت نظارت ارتش نیجر قرار گرفتند

نظامیان فرانسوی تحت نظارت ارتش نیجر قرار گرفتند

پس از عدم خروج نیروهای نظامی فرانسه از نیجر علی‌رغم اعتراض‌های مردمی، نیروهای ارتش نیجر برای نظارت بر فعالیت نظامیان فرانسوی در پایگاه‌های آنها مستقر شدند.

به گزارش تیتر داغ؛ شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد پس از کودتای نظامی در نیجر، گروهی از سربازان ارتش نیجر به پایگاه‌های نظامیان فرانسه در این کشور رفته‌اند تا بر فعالیت نظامیان فرانسوی نظارت کنند.

به نوشته الجزیره، به سربازان ارتش نیجر دستور داده شده که نظامیان فرانسوی را در پایگاه‌هایشان در شهر نیامی تحت نظارت داشته باشند که علی‌رغم لغو توافق‌های دفاعی بین دو کشور پس از کودتای نظامی، همچنان نیجر را ترک نکرده‌اند.

روز یکشنبه، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه به رسانه های فرانسوی گفت که ارتش فرانسه به دلیل عدم همکاری نیروهای نظامی نیجریه پس از تسلط بر نیجر در ماه جولای، قادر به انجام وظایف خود در نیجر نیست..

روز جمعه ده‌ها هزار معترض نیجری در مقابل یک پایگاه نظامی فرانسه در نیامی پایتخت نیجر تجمع کردند و خواستار خروج نیروهای این کشور در پی کودتای نظامی شدند. کودتایی که از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، اما پاریس از به رسمیت شناختن آن امتناع می‌ورزد.

کودتای ۲۶ ژوئیه در نیجر یکی از هشت کودتای غرب و مرکز آفریقا از سال ۲۰۲۰ است که قدرت‌های جهانی را نگران تغییر حکومت نظامی در سراسر منطقه کرده است.

در نتیجه این کودتا تأثیر منطقه‌ای فرانسه که نفوذش بر مستعمرات سابقش در سال‌های اخیر در غرب آفریقا کاهش یافته بود، حتی کمتر هم شده است. نیروهای فرانسوی پس از کودتاهای قبلی در کشورهای همسایه مالی و بورکینافاسو از این کشورها بیرون رانده شده‌اند و اکنون در نیجر نیز نمی‌توانند بمانند.

پس از کودتا، احساسات ضد فرانسوی در نیجر افزایش یافته است. احساسات ضدفرانسوی بویژه از هفته گذشته که فرانسه دستور حکومت نظامی برای خروج سیلوین ایت، سفیر خود، را نادیده گرفت، تشدید شده است.

روز شنبه نیز در خارج از پایگاه نظامی فرانسه، معترضان گلوی یک بز را که لباسی به رنگ فرانسوی پوشیده بود، بریدند و تابوت‌هایی را که با پرچم فرانسه پوشانده شده بود، حمل کردند و صفی از سربازان نیجر به آن نگاه کردند. برخی دیگر تابلوهایی را حمل می‌کردند که از فرانسه خواسته بود که نیجر را ترک کند.

خبرنگاران رویترز گفتند که این بزرگترین گردهمایی علیه فرانسه از زمان کودتا بوده است که نشان می‌دهد حمایت از حکومت نظامی – و تمسخر فرانسه – همچنان پررنگ است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.