تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 7:43
کد خبر : 109045

زالی عنوان کرد؛

نظام سلامت کشور به ۱۵۰ هزار نیروی پرستاری نیاز دارد

نظام سلامت کشور به ۱۵۰ هزار نیروی پرستاری نیاز دارد
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواستار تدوین برنامه ملی از سوی دولت و مجلس به منظور ارتقای شغلی پرستاران شد.

به گزارش تیتر داغ؛ علیرضا زالی، در مراسم بزرگداشت روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بیان افق‌های فراروی دانشجویان پرستاری و وضعیت این رشته در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر قریب به ۲۹۰ هزار پرستار در کشور وجود دارند.

وی، تعداد کادر پرستاری فعال در انگلستان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در آموزش پرستاری را ۶۹۰ هزار نفر و تعداد پرستاران مشغول به کار در آمریکا را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان و در ادامه بر ضرورت ارتقای جایگاه فعلی کشور از نظر استفاده از ظرفیت‌های پرستاری تاکید و افزود: باید فاصله تعداد پرستاران نسبت به جمعیت، به استاندارد جهانی نزدیک تر شود.

زالی با بیان اینکه برای رسیدن به حداقل استاندارد جهانی از نظر تعداد، باید ۱۵۰ هزار پرستار جذب نظام سلامت شوند، گفت: مجموع دانشجویانی که سالانه به عنوان پرستار فارغ‌التحصیل می‌شوند، بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه پرستاری یکی از فرسایشی‌ترین مشاغل حوزه سلامت است، فشار مضاعف به پرستاران را یکی از آسیب‌های کمبود نیروی پرستاری در نظام سلامت عنوان کرد.

زالی با اشاره به تصاعدی بودن فرسایش شغلی پرستاری در طول زمان، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش فشارهای شغلی و افزایش درآمد پرستاران تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: افق‌های پیش روی پرستاری در دنیای امروز با گذشته تفاوت زیادی کرده و پیش‌بینی می‌شود تعداد زیادی از پرستاران در کشورهای اروپایی تا سال ۲۰۲۵ در مقطع DNP فارغ‌التحصیل شوند.

زالی، بحث‌های بین رشته‌ای، انشعابات جدید تخصصی و فوق تخصصی و نقش پرستاران در مسائل اجتماعی و توسعه خدمات مراقبت در منزل با محوریت پرستاران را بخش دیگری از افق‌های پیش روی رشته پرستاری عنوان کرد.

وی، دانشجویان پرستاری دانشگاه را آینده‌سازان و معماران نوین پرستاری در کشور توصیف کرد و گفت: هم اکنون بزرگ‌ترین عنصر انسانی مراقبت از سلامت در ایران را پرستاران با سهم ۳۷ درصدی خود تشکیل می‌دهند.

زالی با تاکید بر اهمیت علاقه قلبی به حرفه پرستاری در میزان مطلوبیت خدمات پرستاری، نقش پرستاران را در زدودن آلام بیماران بسیار پررنگ توصیف کرد.

منبع :مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.