تاریخ انتشار : دوشنبه 5 تیر 1402 - 10:10
کد خبر : 100359

معاون علمی رئیس جمهور تاکیدکرد؛

نقش آفرینی شرکت‌های بزرگ در توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین

نقش آفرینی شرکت‌های بزرگ در توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین

معاون علمی رئیس جمهور بر نقش آفرینی شرکت‌های بزرگ در توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین تاکید کرد و گفت: این شرکت ها باید سوار بر فناوری و سازنده آن باشند و از مرحله مصرف فناوری خارج شوند.

به گزارش تیتر داغ؛ روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به ضرورت حرکت شرکت‌های بزرگ و توانمند در مسیر کشف و توسعه فناوری عنوان کرد: عمدتا سناریوی توسعه شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی بزرگ، این بوده که در گام نخست کالا یا خدمتی را عرضه کرده‌اند و با حرکت در طول و عرض زنجیره ارزش، کسب ‌وکارشان را وسعت بخشیده‌اند. با حرکت در طول زنجیره ارزش آن حوزه را کامل کرده‌اند و همچنین با حرکت در عرض آن، محصولات و خدمات خود را تنوع بخشیده‌اند. اما کوتاه شدن زمان تحول و گسترش توسعه‌های مبتنی بر فناوری، شرکت‌های بزرگ را وادار می‌کند که به بعد دیگری از حرکت در زنجیره ارزش بیاندیشند که همان حرکت در عمق زنجیره ارزش است.

وی با اشاره به حرکت شرکت‌های بزرگ در عمق زنجیره ارزش برای نوآوری مبتنی بر فناوری به عنوان یک ضرورت افزود: اکثر تولیدکنندگان در حال تولیدند و در لایه تولید فعالیت می‌کنند. اما با حرکت در لایه‌های زیرین به لایه نوآوری، سپس به لایه فناوری و لایه دانش می‌رسیم.

دهقانی ادامه داد: قطعا شرکت های بزرگ و سایر مجموعه‌های افتخارآفرین کشور، باید سوار بر فناوری و سازنده آن باشند و از مرحله مصرف فناوری خارج شوند.

وی با اشاره به این‌که توسعه فناوری باید یک راهبرد اصلی شرکت‌های بزرگ در کنار توسعه نوآوری و توسعه کارآفرینی باشد، ادامه داد: زیست بوم کارآفرینی با نوآوری و بعضا با زیست بوم فناوری اشتباه گرفته شده است. عموما مصرف‌کننده فناوری‌ها هستیم و اپلیکیشن‌هایی برای کاربری و مصرف فناوری را تولید می‌کنیم. این روند تا نقطه‌ای محدود می‌تواند جوابگو باشد، اما سوار شدن بر فناوری، بحثی مهم است و یک ضرورت برای ادامه حرکت موفق و نقش آفرینی اثرگذار به عنوان یک پیشران در اقتصاد به شمار می‌رود.

معاون علمی، فناو ی و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، از تعریف برنامه‌ زیرساخت‌های ملی در ۶ حوزه فناوری تحول‌آفرین و برهم‌زننده خبر داد و گفت: در آستانه تعریف ساختاری در قالب یک آزمایشگاه یا هاب ملی برای توسعه فناوری در ۶ حوزه خاص هستیم. این زیرساخت‌ها در حوزه‌هایی همچون زیست‌فناوری، میکرو الکترونیک، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و سایر فناوری‌های متحول کننده با حمایت معاونت علمی و مشارکت بخش خصوصی، می‌توانند برجسته‌ترین و نوآورترین افراد را گرد هم آورده تا ذیل مسائل واقعی و مشخص، فناوری تولید شود و کشور از این فناوری‌ها بهره ببرد. این زیرساخت ملی فناورانه قطعا یک برند جهانی خواهد شد و موتور پیشران برای برتری فناورانه و پیشتازی در اقتصاد خواهد بود.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.