تاریخ انتشار : یکشنبه 2 بهمن 1401 - 10:57
کد خبر : 93252

نقش و جایگاه اقدام پژوهی و طرح کرامت در پیشبرد اهداف آموزشی معلمان

نقش و جایگاه اقدام پژوهی و طرح کرامت در پیشبرد اهداف آموزشی معلمان

در رابطه با نقش مواردی همچون اقدام پژوهی بر فعالیت های پژوهشی معلمان چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده

در رابطه با نقش مواردی همچون اقدام پژوهی بر فعالیت های پژوهشی معلمان چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست  .

گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱. توصیف کردن ۲. طبقه بندی کردن ۳. پیش بینی کردن ۴. تفسیر کردن ۵. تحلیل ۶. ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی به روش نوین امکان پذیر نیست.

مباحث پژوهشی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

نقش و جایگاه اقدام پژوهی و طرح کرامت در پیشبرد اهداف آموزشی معلمان

هیچ سناریویی برای تدریس مطلق نیست

باید خاطرنشان شود که هیچ مطلبی از جمله  طرح کرامت پایه اول ابتدایی  را نمی توان به عنوان بهترین اقدام پژوهی در تمام موارد برگزید. لذا آشنایی معلمان با اقدام پژوهی  گوناگون ضروری به نظر می رسد تا آنان بتوانند با توجه به مقاصد آموزشی تعیین شده ، الگوی مناسبی را به کار بندند.

کدام بهتر است : آموختن نحوه یاد گیری یا آموزش درسی سنتی؟

حال باید پرسید چرا معتقدان به کاربرد اقدام پژوهی آموختن نحوه یادگیری را مؤثرتر از آموزش مطالب درسی می دانند ؟

بروس جویس و مارشا ویل مولفان کتاب اقدام پژوهی باتوجه به تجارب علمی معلمان ، در حدود ۲۰ اقدام پژوهی را به مربیان و معلمان معرفی کرده اند که در این کتاب صرفأ به معرفی الگوهای : ۱. پیش سازمان دهنده ۲. فردمداری و ۳. مشکل گشایی اقدام می گردد تا معلمان سخت کوش و پر تلاش با در نظر داشتن هدفهای آموزش و پرورش ، توانایی و زمینه فکری و اطلاعات پایه ای دانش آموزان و شرایط و امکانات محیط آموزشی ، الگوی مورد نیاز تدریس خود را انتخاب کرده و در چارچوب آن الگو ، فعالیتهای آموزشی را پیش بینی و سپس اجرا نمایند .

اطلاعات بیشتر در مورد طرح کرامت

در مورد طرح کرامت پایه دوم ابتدایی  باید بدانید که این موضوع در نظام آموزشی کشور اهمیت بالایی دارد. این موضوع که گفته شد در نظام آموزشی کشور به این معنی نیست که در دیگر کشور ها از اهمیت پایینی برخوردار است. در اصل این طرح اقدام پژوهی از کشور های خارجی توسعه یافته به ایران راه یافته است.

اقدام پژوهی از جمله فعالیت هایی بود که اغلب در کشور های اروپایی به اجرا در می آمد. این فعالیت به شدت برای نظام آموزشی کشور ها مزید فایده بود و پس از آن نیز کشور هایی که به دنبال توسعه و افزایش سطح آموزشی خود بودند، به دنبال آن بر آمدند تا بتوانند از پتانسیل بالای این سناریو استفاده کنند.

طرح اقدام پژوهی در ایران توانسته تا به اندازه نسبتا مناسبی به اهداف خود برسد و دانش آموزان ایران را به سمتی که میخواهد هدایت کند. اما در مورد اهداف این سناریو چه میدانید؟ دقیقا چه هدفی از راه اندازی آن وجود دارد؟ در ادامه در مورد اهداف اقدام پژوهی توضیحاتی را ارائه میکنیم.

اهداف اقدام پژوهی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

نمونه پژوهش های فردی و گروهی

معلمان و دانشجو معلمان عزیز و گرامی برای دریافت کاملترین نمونه فایل های اقدام پژوهی می توانند از نمونه های کامل اقدام پژوهی های ما در سایت دیدن فرمایند.

در فرایند اقدام پژوهی به چه چیزی دقت کنیم ؟

  • فعالیت گروهی، تفکّر نقادانه را میان دانش آموزان گسترش می دهد.
  • فعالیت گروهی، فضای کلاس را دوستانه ترمی سازد.
  • فعالیت گروهی، شکاف تحصیلی را کاهش می دهد.
  • فعالیت گروهی، درکلاس های نا همگن از نظر تحصیلی تاثیر مثبتی دارد.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان تجربه های خودرا در اختیار یکدیگر می گذارند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان فرصت می یابند تا عقاید یک دیگر را نقد کنند. بنابراین به تحلیل ،ترکیب، ارزش یابی وعلت یابی می پردازند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان در موقعیّت هایی برای اندیشه ورزی قرار می گیرند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان با استعداد های متفاوت به یادگیری یک دیگر کمک می کنند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان از هوش وتوانایی خود استفاده می کنند.
  • با فعالیت گروهی، محتوای موادّ درسی مختلف با هم ترکیب می شوند.
  • با فعالیت گروهی، روش های مختلف یادگیری درکنار هم قرار می گیرند ودانش آموزان به درک عمیق تری می رسند.
  • دانش آموزان از طریق فعّالیت های گروهی راه های متفاوتی را برای یادگیری تجربه می کنند.
  • فعالیت گروهی، به تلاش وزمان نیاز دارد.
  • فعّالیت های گروهی شیرینی یادگیری با هم را به دانش آموزان نشان می دهد.

برای فعّالیّت های گروهی، باید موضوع هایی رابرگزید که برای کار در گروه مناسب باشند. کارهایی که پیچیدگی دارند ،کارایی فکررا افزایش می دهند  به نظم نیاز دارند وبرای ارزش یابی معیارهای روشنی دارند برای فعالیت های گروهی مناسب اند.

منبع : سایت  https://diabeticdiets.org

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.