تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 10:52
کد خبر : 112203

محققان می گویند؛

نور آبی ساطع شده از تلفن موجب اختلال در خواب نمی شود

نور آبی ساطع شده از تلفن موجب اختلال در خواب نمی شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش تلفن ممکن است آنطور که قبلا تصور می شد برای خواب اختلال ایجاد نکند.

به گزارش تیتر داغ؛ محققان دریافتند که بین نور آبی، زرد و سفید هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که آبی بدتر از سایر اشکال نور باشد.

به طور گسترده تصور می‌شود که نور صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها باعث اختلال در ریتم طبیعی شبانه روزی ما می‌شود. در نتیجه، صنعتی پیرامون «بهداشت خواب» شکل گرفته است.

اما مطالعه جدیدی که اخیراً منتشر شد، نشان می‌دهد که نور آبی ای که از این دستگاه‌ها ساطع می‌شود ممکن است آنطور که قبلاً درک می‌شد مخرب نباشد.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه بازل و دانشگاه فنی مونیخ، “اثرات تغییرات آبی-زرد کالیبره شده در نور را بر ریتم شبانه روزی انسان” بررسی کرد. محققان ۱۶ نفر را قبل از اینکه شب بخوابند، یک ساعت در معرض سه نوع نور مختلف قرار دادند. پس از استفاده از نور پس زمینه آبی-کم، زرد، و ثابت سفید، نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که «هیچ مدرک قطعی برای تأثیر رنگ نور بر ساعت شبانه‌روزی انسان یا خواب وجود ندارد.»

نور به خودی خود می‌تواند یک اختلال کلی در الگوهای خواب انسان باشد، اما شاید نه به روشی که دستگاه‌های مدرن ممکن است در سال‌های اخیر دیده شوند.

چشم انسان نور را از طریق یک سری مخروط، میله و “سلول‌های گانگلیونی شبکیه حساس به نور ذاتی” (ipRGCs) به تکانه‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. نور آبی که از دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ساطع می‌شود، شکلی از نور با طول موج کوتاه است و توسط مخروط‌هایی به رنگ آبی تبدیل می‌شود که به نور روشن پاسخ می‌دهند. سلول‌های میله‌ای فقط در شرایط کم نور کار می‌کنند و بین رنگ‌ها تفاوتی قائل نمی‌شوند.

ipRGCهای چشم به جای رنگ، اطلاعات مربوط به شدت نور را دریافت می‌کنند و همچنین ریتم شبانه روزی منظم را کنترل می‌کنند. فتوپیگمان ملانوپسین، که توسط ipRGC ها بیان می‌شود، در تنظیم سرکوب ملاتونین در شب دخیل هستند. مخروط‌ها اطلاعاتی را به ipRGCS ارسال می‌کنند که نشان می‌دهد رنگ نور می‌تواند بر این ریتم‌های شبانه‌روزی منظم و توانایی فرد برای به خواب رفتن یا به خواب ماندن تأثیر بگذارد.

منبع: هلث لاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.