تاریخ انتشار : دوشنبه 18 فروردین 1399 - 9:45
کد خبر : 8506

نوسانات قیمت سکه، بیشتر از طلا است

نوسانات قیمت سکه، بیشتر از طلا است

رئیس کمیسیون طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران گفت: در حال حاضر واحدهای صنفی طلا و جواهر تعطیل هستند و به دلیل اینکه معاملات واقعی انجام نمی شود نوسان قیمت در بازار بسیار بالاست و بیشترین تغییر قیمت مربوط به سکه است، زیرا فرمول قیمت گذاری ندارد، اما قیمت طلای ۱۸ عیار براساس محاسبه نرخ اونس و دلار تعیین می شود.

به گزارش تیتر داغ؛ رئیس کمیسیون طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بازارهای اصلی و فرعی کشور در بخش طلا و جواهرات به دلیل تصمیم ستاد مقابله با کرونا و اتاق اصناف  کشور تعطیل شده اند، گفت: در هفته های اخیر شاهد نوسان قیمت در بازار طلا بوده ایم با وجود اینکه معامله ای به صورت رسمی انجام نشده است، در واقع تعطیلی بازار طلا به معنی این نیست که تغییر قیمت در بازار اتفاق نمی افتد.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه در دو روز اخیر افزایش نرخ ارز، بازار طلا را نیز تحت تاثیر قرار داده است، گفت: روز ۱۷ فروردین قیمت هر دلار ۱۶۹۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل تر آن که قیمت دلار ۱۶۴۰۰ بود ۵۰۰ تومان در یک روز تغییر قیمت داشته است که نشان دهنده ناپایداری بازار است و این روند باعث شده تا بازارهای غیر رسمی سکه طلا در روزهای تعطیلی اصناف نیز فعالیت کنند و از آنجایی که معاملات رسمی انجام نمی شود نوسان قیمت بیشتر شده، به طوری که روز ۱۷ فروردین قیمت سکه ۲۵۰ هزار تومان نوسان داشته است، اما در شرایطی که عرضه و تقاضا وجود دارد قیمت واقعی کشف می شود.

او با اشاره به اینکه در بازارهای غیررسمی مصنوعات طلا خرید و فروش نمی شود، تصریح کرد: چون واحدهای صنفی طلا تعطیل هستند و از آنجایی که اجرت ساخت و مالیات ارزش افزوده ارزشی ثابت دارد و قیمت طلای ۱۸ عیار نیز با محاسبه ارزش انس طلا و ضریب نرخ دلار تعیین می شود نوسان آن متاثر از فضای دلالی نیست و بازار دلالی تمایلی برای خرید و فروش آن ندارد.

کشتی آرا با بیان اینکه درگیر شدن کشورها با ویروس کرونا روند منفی را در بازارها به وجود آورده و سرمایه گذاران را به سمت خرید طلا و ارزهای معتبرتر سوق داده است، گفت: رشد اقتصادی جهان به دلیل کرونا ۳.۲ درصد منفی شده که روی شاخص بورس و قیمت نفت تاثیر منفی گذاشته و این سقوط بازارها روی قیمت انس طلا نیز تاثیر داشته است. از طرف دیگر در حال حاضر نرخ بیکاری در آمریکا ۵ برابر افزایش یافته و ارزش دلار را در بازار جهانی کاهش داده و سرمایه گذاران به خرید بیشتر طلا سوق پیدا کرده اند. بنابراین قیمت انس جهانی از این طریق نیز تحریک شده است.

رئیس کمیسیون طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره تاثیر قیمت نفت بر شاخص طلا و فعالیت بنگاه های اقتصادی گفت: در حال حاضر فعالیت خیلی از بنگاه صنعتی وابسته به نفت است و از آنجایی که قیمت نفت کاهش یافته قیمت بسیاری از محصولات وابسته به آن نیز کاهش یافته و روند تولید نیز نزولی شده است. از طرف دیگر کاهش حمل و نقل و ترانزیت کالا میزان مصرف سوخت را نیز کاهش داده و روی ارزش شرکت های بین المللی حمل و نقلی و شرکت های نفتی اثر منفی گذاشته است. بنابراین روند بازار در یک ماه اخیر به گونه ای بوده که ارزش دلار در برابر طلا کاهش یافته است.

کشتی آرا درباره دلیل اینکه چرا قیمت دلار در بازار جهانی نزولی است، اما در بازار ایران صعودی است، گفت: در حال حاضر بازار جهانی راه خودش را می رود و بازار ایران نیز متناسب با پارامترهای خودش واکنش نشان می دهد. در ایران شاخص دلار و یورو اهمیت ویژه ای دارد و وقتی تقاضا برای دلار افزایش می یابد قیمت ریال در برابر دلار کاهش می یابد و باعث می شود نرخ دلار بالاتر برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو سال گذشته بازار طلا ایران همپای نرخ ارز به دلیل تحریم ها دچار تورم بوده است و از آنجایی که این اتفاق تنها برای بازار ایران بود سیاست های کنترلی می توانست به تثبیت بازار کمک کند، اما در حال حاضر بازار طلا در نتیجه شیوع کرونا و تغییر قیمت نفت و سقوط اقتصاد جهانی با تورم بسیار بالایی روبرو شده که کنترل آن از دست دولت ها خارج شده است. از طرف دیگر در ایران برخلاف بازار جهانی نرخ دلار همچنان صعودی است و به عنوان یک عامل خارجی دیگر بازار طلای ایران را با تورم روبرو کرده و به نظر می رسد تا زمان پایان کرونا و بازگشت ثبات به بازار جهانی همچنان نوسانات در بازار طلا وجود داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.