تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 - 1:41
کد خبر : 26884

نیازهای توانبخشی معلولان؛ از مشکلات مادرزادی تا هزینه درمان

نیازهای توانبخشی معلولان؛ از مشکلات مادرزادی تا هزینه درمان

یکی از دلایل اصلی پرداختن به مسئله معلولیت، افزایش روزافزون تعداد افراد معلول به علت نبود آگاهی از روش‌های پیشگیری از معلولیت و امکانات کافی است.

به گزارش تیتر داغ:انسان‌ها گاهی آنچنان در زندگی اجتماعی خود غرق می‌شوند که برخی واقعیت‌های موجود را نمی‌بینند. بسیاری از ما زمانی که از افراد جامعه سخن می‌گوییم، فراموش می‌کنیم که برخی از این افراد شاید مانند ما نباشند. یکی از این گروه‌های اجتماعی معلولان هستند.

سوم دسامبر (برابر ۱۲ آذر) به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است. این نامگذاری از آن جهت انجام شده تا مردم بیشتر به این قشر توجه کنند. براساس برآورد‌ها ۱۵ درصد از جمعیت جهان (معادل یک میلیارد نفر) از نوعی از نقص جسمانی رنج می‌برند که این موضوع در ۲ تا ۴ درصد آن‌ها به طور قابل توجه باعث تحت تاثیر قرار گرفتن عملکردشان شده است.

در چند دهه اخیر با افزایش جمعیت جهان بر شمار معلولان نیز افزوده شده است. از مشکلات مادرزادی تا بیماری‌ها و حوادث می‌تواند منجر به بروز معلولیت در انسان‌ها شود. یک پانزدهم جمعیت جهان معادل ۱۹۰ میلیون نفر هم اینک از معلولیت شدید رنج می‌برند. از آنجا که این قشر آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایرین دارند، توجه به آن‌ها ضروری است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، درصد قابل توجهی از این معلولان در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند. متاسفانه این قشر با مشکلات متعددی در زمان دریافت خدمات درمانی مواجه هستند. همه گیری کرونا نشان داد معلولان با آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگران در این موضوع مواجه هستند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است: بسیاری از معلولان بار‌ها تجربه‌های ناخوشایندی از پیش داوری و تبعیض از سوی کادر درمانی در دریافت خدمات بهداشتی داشته اند. همچنین بسیاری از کسانی که به معلولان خدمات درمانی ارائه می‌کنند درباره این افراد آموزش لازم را ندیده اند و به نیاز‌های آن‌ها واقف نیستند.

شواهد نشان می‌دهد بسیاری از خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منطبق با نیاز‌های معلولان نیست. این موضوع شامل اختصاص دادن زمان مناسب و بیشتر به معلولان، انعطاف بیشتر در زمانبندی به آنها، گسترش دامنه خدمات و کاهش هزینه‌ها برای معلولان می‌شود.

فرهنگ‌ها نیز در این زمینه متفاوت است. برای مثال، در برخی کشور‌ها با معلولان زن رفتار نامناسب می‌شود و یا تصور می‌شود، چون آن‌ها از معلولیت جسمی رنج می‌برند، توانایی بارداری ندارند. این موضوع به ویژه آن‌ها را در دریافت خدمات مرتبط با زنان و زایمان دچار مشکل می‌کند.

متاسفانه از افراد معلول کمتر نظرخواهی می‌شود. این افراد به دلیل مشکلات جسمانی نیازمند ابراز عقیده درباره چگونگی و کیفیت دریافت خدمات هستند، اما در بسیاری از موارد به مانند افراد سالم به معلولان خدمت رسانی می‌شود.

مشکلات معلولان

از موانع فیزیکی در ارائه خدمات درمانی به معلولان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- خدمات درمانی در نقاطی بسیار دور از محل زندگی معلولان قرار دارد و یا این افراد نمی‌توانند با وسایل نقلیه عمومی خود را به آنجا برسانند.
۲- نبود آسانسور یا مسیر ویلچر رو در ورودی مراکز درمانی
۳- توالت ها، راهروها، اتاق ها و محل عبور نامناسب برای معلولان
۴- عدم انطباق پذیری وسایل مراکز درمانی برای معلولان مانند تخت و صندلی‌های نامناسب

سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد در کنار مشکلاتی که مطرح شد یکی از بزرگترین مسائل درباره این قشر، بضاعت مالی پایین این افراد است. بیش از نیمی از معلولان در کشور‌های با درآمد پایین زندگی می‌کنند که توانایی تامین هزینه‌های مالی خدمات پزشکی را ندارند.

این موضوع در کنار ناتوانی آن‌ها در تامین هزینه ایاب و ذهاب و هزینه دارو مانعی بزرگ پیش روی معلولان برای دریافت خدمات درمانی مناسب است. از این رو، سوم دسامبر نه تنها روزی نمادین برای معلولان محسوب می‌شود بلکه زمانی است که دولت‌ها بکوشند مشکلات درمانی این قشر از جامعه که آسیب پذیری بیشتری را دارند حل کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.