تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 فروردین 1400 - 3:24
کد خبر : 19322

نیمی از بازار نوشت افزار در تصاحب ایرانی‌ها/ مشکلاتی که مانع از صادرات می‌شود

نیمی از بازار نوشت افزار در تصاحب ایرانی‌ها/ مشکلاتی که مانع از صادرات می‌شود

دبیر مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی درباره مشکلاتی که مانع از صادرات نوشت افزار ایرانی می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ چند سالی است که تولید کنندگان ایرانی جهش خوبی در بازار نوشت افزار داشته اند. نقش مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در این موفقیت بی بدیل بوده است.

محمد یقینی دبیر مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، در خصوص عملکرد این تشکل در چند سال اخیر به خبرنگار گفت: از سال ۹۲ تعدادی از تولیدکنندگان و جوانان به دلیل ماهیت فرهنگی نوشت افزار و اثراتی که در تربیت دارد و از طرفی هم فضای محتوایی نوشت افزار کاملا ناسالم شده بود و حتی یک نوشت افزار هم با طرح بومی و ایرانی نداشتیم برای بهبود این شرایط دست به کار شدند.

وی افزود: آن زمان بعضی از تولیدکننده ها کلا از محتوای خارجی استفاده می کردند، تولید کاملا فاجعه بود و تقریبا ۹۰ درصد بازار نوشت افزار وارداتی بود زیرا صرفه اقتصادی در تولید وجود نداشت یا خیلی وقت ها شرایط به گونه ای بود که ارزش تولید وجود داشت اما خیلی ها واردات را ترجیح می دادند. با دو سه تعداد از تولیدی ها مسیر تغییر و تحول شروع شد. کسانی پای کار آمدند که هم به نوشت افزار ایرانی اعتقاد داشتند و هم در تولید نوشت افزار از محتوای بومی، ایرانی و ملی استفاده می کردند. خوشبختانه امروز بیش از ۲۵۰ مجموعه تولید کننده پای کار نوشت افزار ایرانی هستند و حدود ۱۵۰ تولیدکننده، خودشان را متعهد به استفاده از محتوای بومی و داخلی می دانند.

یقینی اظهار کرد: مجمع نوشت افزار ایرانی یک مجموعه مردم نهاد و مجموعه ای از تولیدکننده های نوشت افزار بود که در گام نخست، هدفش داخلی سازی، ایرانی کردن بازار و بومی کردن محتواهاست. این مجمع در ادامه کار به واسطه نیازهای متفاوتی که ایجاد شد، به یک اکوسیستم از مجموعه های متفاوتی که در زنجیره ارزش نوشت افزار قرار می گیرند تبدیل شد. مجموعه های توزیعی و طراحی محصول و همچنین مجموعه های رسانه و تعاون بعدها پای کار آمدند. یعنی یک سبد کامل از مجموعه هایی که نوشت افزار تولید و یا خدمتی ارائه می کنند، تشکیل شد.

وی توضیح داد: ستاد مجمع ۵ ماموریت برای خود تعریف کرده و آنها را دنبال میکند. یکی در حوزه ذائقه سازی است. در این مورد باید گفت که خیلی از مسئولین توجیه نبودند و در سالهای اول خیلی از کارهای ذائقه سازی روی خود مسئولین انجام شد. کار دوم، تلاش برای ایجاد زنجیره کاراکتر و تولید محتواست؛ یعنی این مجمع نه توان، نه تخصص و نه وظیفه ورود به حوزه تولید کاراکتر را دارد.‌ صنعت نوشت افزار هم مانند صنعت پوشاک یا …. مصرف کننده محتواست، بنابراین باید زنجیره ای باشد تا فعالان نوشت افزار بتوانند در انتهای زنجیره از آنها استفاده کنند.

این فعال جوان اظهار کرد: تلاش می کنیم تا کسانی که زمینه تولید محتوای بومی دارند، اما از کاراکتر و محتوای عجیب و غریب استفاده می کنند، به تولید محتوا ترغیب شوند و انیمیشن و بازی تولید کنند. کار سوم ما هم توانمندسازی و هدایت فعالان است. از کارهای آموزشی تا منابع تسهیلاتی، بحث های هماهنگی، برنامه ریزی، مشاوره ایجاد بسته های تخفیفی، رسانه ای و… را برایشان مهیا می کنیم. البته سعی می کنیم که بودجه ها از دل کارها تامین شوند یا خیلی از مجموعه هایی که ماموریت و وظیفه آنها همین کار می باشد را پای کار آوریم تا از این شبکه حمایت کنند و بتوانیم برای مجموعه فروش ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ماموریت چهارم هم ارتباط با بازار است، افزود: تولید پایدار با تمرکز بر تولید محصولاتی که مشابه داخلی ندارند از اهداف اصلی است. در ۲۰، ۳۰ مورد نوشت افزاری هنوز مشابه داخلی نداریم، که با حضور سرمیه گذار و رفع موانع مواد اولیه، در صورت تولید یک یا دو نمونه، خط شسکسته میشود و تولید کننده ها پای کار می آیند.

یقینی گفت: الان ۱۵ برند باکیفیت از خودکارهای ایرانی داریم. در تولید ماژیک، دفتر، کیف، جامدادی و… هم همین اتفاق می افتد و محصولات وارداتی کمتر و داخلی بیشتر می شود. بعد از این دستاوردها، خیلی از تولیدکننده ها و بازاری ها که مخالف محصول ایرانی بودند، متوجه استقبال خوب مردم شدند و خوشبختانه چرخه برعکس پیش بینی اولیه چرخید. البته صنعت نوشت افزار هم سالم بود، تولیدکننده ها هم دغدغه داشتند و به نظر مردم احترام گذاشتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر از ۳۵۰ میلیون خودکار در کشور، بجز روان نویس و خودنویس حدود ۹۰ درصد از داخل تامین میشود و بالای ۸۰ درصد مصرف خودکار از محصولات داخلی است. پیش تر هم اشاره کردم که تولیدکننده های این صنعت مردم گرا هستند و چون رقابت سالم و ورود حاکمیتی کم بود، موفقیت چشمگیر در بازار اتفاق افتاد.

دبیر مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تولید ملی اظهار کرد: این جهش کلا در بحث تولید داخل اتفاق افتاد اما در نوشت افزار چندین برابر بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ درصد بازار نوشت افزار تولید داخل و ۴۵ درصد وارداتی است. پیش بینی می کنیم که این آمار در سال جدید به ۶۵ درصد برسد. در بحث محتوا نیازمند ورود کاراکتر و محتوای خیلی خوب هستیم، متاسفانه به میزان انتظار نبوده است. البته نسبت به ده سال پیش خیلی بهتر شده اما ورود سالی یک‌‌ یا دو کاراکتر برای این صنعت کافی نیست. در حال حاضر محتوای ۵ الی ۱۰ درصد از نوشت افزا بومی ۳۰ درصو هم کلاسیک است.

یقینی تشریح کرد: برخی از برندها، محصولاتشان در خارج تولید میشد اما با تحول در بازار، با افتخار تولید ایران را پشت محصولات قید کردند. برگزاری نمایشگاه ایران نوشت، الگونما و… هم کارهایی بود که در حوزه توانمندسازی انجام شد، و به سبب آن نوشت افزار ایرانی ارزش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بیشتر مشکلات پیش روی نوشت افزار همان مشکلات کلی دد حوزه تولید است، گفت: نکات ارزی است که دست به دامن کلیه صنایع است و همچنین تامین مواد اولیه، به نوشت افزار هم فشار می آورد. نکته دوم که به تحریم هم ربطی ندارد، عدم توجه به صادرات است. قبل از ۵، ۶ سال گذشته ما خیلی نمی توانستیم به صادرات فکر کنیم چون کلا این صنعت وارداتی بود و محصولی نداشتیم. اما با انقلابی که در چند سال اخیر اتفاق افتاد، فضای صادرات مهیا شد و خیلی از تولیدکننده ها به فکر صادرات هستند اما کرونا فروش را تا ۳۰ درصد کاهش داد، حتی در برخی کالاها به صفر رساند با این وجود، راه حل رهایی از همه این مشکلات ارزآوری، انتقال محتوایی و اشتغال زایی از طریق صادرات است.

یقینی ادامه داد: به جز عراق، در هیچ کشور دیگر رایزن اقتصادی نداریم، اتاق های بازرگانی پای کار نیستند، هیچ زیرساخت جدی که مسئولیت صادرات را بداند، تسهیل ارسال و تبادل ارزی نداریم. در خیلی از محصولات نسبت به هند و چین از نظر حجم تولید مزیت قیمتی و کیفیتی داریم و میتوانیم محصولاتمان را به عراق و افغانستان صادر کنیم اما به ثمر ننشسته است. البته صادرات داشتیم اما مسیر قدرتمند مورد توجه نزدیک به صفر است و باید به آن توجه شود. موانع صادرات جدی است و لازم است که همه پای کار بیایند و سار و کار حرفه ای ایجاد شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.