تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1401 - 5:42
کد خبر : 92664

هدف دیوارنگاره میدان انقلاب ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی است

هدف دیوارنگاره میدان انقلاب ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی است

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، هدف دیوارنگاره میدان انقلاب را ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی دانست و توضیحاتی درباره هنرهای شهری ارائه کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ مجید قادری معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره دیوارنگاره میدان انقلاب و رویکرد سازمان زیباسازی برای این دیوارنگاره گفت: بحث مربوط به دیوارنگاره‌ها، در مباحث رسالت فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد که سازمان زیباسازی در نظر دارد. به همین منظور از ظرفیت این دیوارنگاره‌های شهری به ویژه بزرگترین دیوارنگاره پایتخت با مساحت ۱۴۰۰ مترمربع، در مناسبت‌های ملی و مذهبی بهره خواهیم گرفت که هر کدام با این رویکرد، اکران‌هایی ویژه خواهند داشت.

وی یادآور شد: دیوارنگاره میدان انقلاب که سازمان زیباسازی تهران با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی در سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی رونمایی کرد، در راستای همین رویکرد است و برنامه داریم که از ظرفیت بصری و هنری این بزرگترین دیوارنگاره پایتخت در مناسبت‌های ملی و مذهبی استفاده کنیم.

هدف دیوارنگاره میدان انقلاب ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی است

قادری هدف دیوارنگاره میدان انقلاب را ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی دانست و بیان کرد: بر اساس تقویم سالانه و به این دلیل که دیوارنگاره عظیم میدان انقلاب به راحتی جابجا نمی‌شود و هم هزینه و هم طراحی برای آن خاص است، تعداد طرح‌هایی که روی آن نقش خواهد بست، مشخص است؛ در حال حاضر نقش حاج قاسم و یارانش روی دیوارنگاره است و بعد از آن دهه فجر، اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان، استقبال از بهار و ماه مبارک رمضان خواهد بود و به این ترتیب طرح این دیوارنگاره عظیم جابجا خواهد شد.

به گفته وی، ایده‌ها و طرح‌هایی که بر دیوارنگاره میدان انقلاب تهران نقش می‌بندد، به صورت مشارکتی با سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌پذیرد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره اینکه تأثیرگذاری دیوارنگاره‌های شهری به چه میزان است، گفت: دیوارنگاره‌های شهری به ۲ صورت دیوارنگاره‌های ثابت و موقت هستند و اثرشان نیز بسیار و متفاوت خواهد بود اما به طور کلی، دیوارنگاره‌ها برای الگوسازی می‌تواند یک روش بسیار مؤثر باشند. از آنجایی که مردم چشم‌شان به فضاهای شهری و جلوه‌های بصری شهر عادت می‌کند، در نظر گرفتیم تا با تغییر فضای بصری شهری با استفاده از دیوارنگاره‌ها، المان‌های هنری همچون نقاشی دیواری و آثار حجمی در سطح شهر، فضای بصری و هویت شهری را اثرگذارتر و مفاهیم دینی و ارزشی را ملموس‌تر کنیم.

 

وی تاکید کرد: هر کدام از المان‌های هویت بصری در سطح شهر مخاطب خاص خودشان را دارند و هر کدام به نوعی به ارتقای هویت ملی ما کمک می‌کنند برای مثال دیوارنگاره‌های محرمی ما در کنار تیغه‌های علامت با طرح کالیگرافی روی آنها، پرچم‌ها و ابرپرچم‌ها همگی تأثیرگذار بودند و حال و هوای شهری را تغییر دادند و هر کدام بنا به اقتضائات، پیام فرهنگی منحصر به فردی خواهند داشت.

قادری در پایان درباره طرح‌های هنری شهری سازمان زیباسازی نیز توضیح داد: قبلاً در سازمان زیباسازی اکران‌های مختلف فرهنگی و هنری را داشتیم اما الان پویش‌های مختلفی تعریف کرده‌ایم که همزمان با مناسبت‌ها و رویدادهای مهم، علاوه بر فضای شهری در فضای مجازی نیز گسترده می‌شود و سطح وسیع‌تری از مخاطبان را در بر می‌گیرد به عنوان مثال در ایام برگزاری جام جهانی، جدای از المان‌های حجمی شامل توپ و کاپ‌های جام جهانی که طراحی و نصب شدند، کلیپ‌های مختلفی در فضای مجازی منتشر شد. این پویش‌ها برای دهه فجر و اعیاد شعبانیه نیز اتفاق خواهد افتاد.

پمنبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.