تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 - 14:29
کد خبر : 17255

هشدار؛ خیز ملایم کرونا در ۸ استان‌/ آغاز واکسیناسیون برای پرسنل ICU بیمارستان‌ها

هشدار؛ خیز ملایم کرونا در ۸ استان‌/ آغاز واکسیناسیون برای پرسنل ICU بیمارستان‌ها

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شاهد خیز ملایم کرونا در برخی نقاط هستیم و به ۸ استان هشدار داده ایم.

به گزارش تیتر داغ؛  علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: امروز پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهور و اعضا برگزار شد و امروز بحث‌هایی درباره وضعیت کرونا در دنیا و ویروس جهش یافته در انگلیس، اروپا و آفریقای جنوبی و ژاپن داشتیم و وضعیت را باید با دقت رصد کنیم.

وضعیت کرونا در اروپا با وجود آغاز واکسیناسیون 

وی ادامه داد: انگلیس، آمریکا، آلمان و به طور کلی اروپا در برابر ویروس جهش یافته در حال به زانو در آمدن هستند و این‌ها در حالی است که واکسیناسیون در برخی کشور‌ها آغاز شده است و این نشان می دهد که اگر حتی واکسیناسیون شروع شود نیاز است که ما اجرای  دستورالعمل‌های بهداشتی باشیم و به دقت توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: کشوری مانند ژاپن  در کنترل کرونا عملکرد موفقی داشته است، اما به دلیل جهش ویروس دیروز اعلام کردند که بیش از ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی پُر شده است و این نشان می‌دهد که باید هشدار بدهیم تا رعایت دستورالعمل‌ها به دقت رعایت شود و این موضوع را رصد کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: کشورما برخلاف سایر کشور‌های جهان در شرایط خوبی قرار گرفته است و باید این وضعیت را حفظ کنیم و از بروز و شیوع بیماری و خیز چهارم کرونا جلوگیری کنیم و هدف ما این است که شب عید آرامی داشته باشیم؛ ما همه در یک کشور هستیم، عید گذشته درگیر کرونا و عید دو سال قبل درگیر سیل بودیم و این سومین عیدی است که ما با پدیده‌ای رو به رو هستیم و اگر این هفته‌های پایانی سال را خوب طی کنیم می‌توانیم عید خوبی داشته باشیم.

هشدار؛ خیز ملایم کرونا در ۸ استان

وی ادامه داد: شهر قرمز نداریم اما تعداد شهر‌های نارنجی که هفته قبل ۱۸ مورد بود؛ دو برابر شده و به ۳۶ مورد رسیده است، تعداد شهرهای زرد که ۱۳۰ مورد بود به ۱۷۸ شهر رسیده است همچنین تعداد شهرهای آبی که هفته قبل ۳۰۶ شهر بود، به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که در برخی استان‌ها خیز ملایمی شروع شده است، ما با مداخله موثر و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تاکید بر عمل به آموزه‌هایی که داشتیم، مانند پرهیز از تجمعات، دورهمی، استفاده از ماسک و تهویه مناسب می‌توانیم جلوی خیز شدید بیماری را بگیریم.

رییسی با هشدار به ساکنان در ۸ استان کشور برای خطر خیز کرونا بیان کرد: استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، لرستان باید به دقت مراقب باشند. هفته گذشته در دو استان گیلان و مازندران فقط ۱۸ شهر نارنجی داشتیم، اما اکنون شهرهای نارنجی در آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان و یزد قرار دارند و شاهد پراکندگی هستیم و شهرهایی که وضعیت زرد داشتند، با افزایش موارد ابتلا، تغییر رنگ پیدا کرده و یک درجه بالاتر رفته‌ و وضعیت نارنجی پیدا کرده اند .

الکترونیکی شدن سه خدمت پرتکرار دستگاه‌ها تا پایان سال

وی اظهار کرد: یکی از مصوبات جلسه امروز این بود که در دنیا یک بار دیگر ثابت شد الکترونیکی کردن خدمات می‌تواند در این مواقع کمک کننده باشد. اگر بتوانیم خدمات پر تکرار و پر مراجعه به دستگاه‌های دولتی  را که مردم مجبور می‌شوند، حضوری مراجعه کنند، به صورت الکترونیکی ارائه کنیم و نیازی به مراجعه حضوری نباشد، قطعا روی ترافیک، تجمع و بیماری موثر خواهد بود.

رییسی افزود: مصوب شد تا پایان سال ۱۳۹۹ دستگاه‌های اجرایی سه خدمت یا بیشتر از خدمات پر مخاطب خود را که باعث می‌شود مراجعه کنندگان حضوری داشته باشند، الکترونیکی کنند تا مردم مجبور نباشند برای یک کار ساده ساعت‌ها در صف و ترافیک حضور داشته باشند و امیدواریم با همکاری وزارت ارتباطات و همه دستگاه‌ها این خدمات الکترونیکی شود البته بسیاری از خدمات تاکنون الکترونیکی شده است و مردم راضی هستند.

برگزاری امتحان‌های عملی دانشگاه ها در شهرهای زرد و آبی

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: نکته دیگر در مورد دانشجویانی بود که کلاس‌های عملی دارند و مصوب شد که امتحان حضوری اصلا برگزار نشود و به صورت آنلاین باشد و برای امتحانات عملی اگر فرد بومی منطقه و نیازی به خوابگاه نداشته باشد، می‌تواند در شهرهای زرد و آبی حضور داشته باشند و امتحان را با رعایت دستورالعمل‌ها عملی  و به صورت حضوری انجام بدهند زیرا نگرانی ما بیشتر در مورد خوابگاه‌هاست.

وضعیت تهران و البرز

رییسی بیان کرد: استان و شهر تهران و البرز نیز همچنان در وضعیت زرد قرار دارند و نارنجی نشده اند، اما این وضعیت شکننده است و باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود.

منع تردد در استان‌های شمالی و شهرهای مسافر پذیر

وی اظهار کرد: سه استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران منع تردد دارند و در برخی شهرهایی که مسافر پذیر هستند مانند بندرعباس، قشم، کیش و بوشهر، اصفهان، شیراز و مشهد منع تردد دارند.

رییسی گفت: نخستین محموله واکسن کرونا وارد کشور شده و بر اساس اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون کشور، تزریقات شروع می‌شود و ابتدا افرادی که در بخش‌ های مراقبت ویژه کار می‌کنند و ارتباط مستقیم با بیمار دارند در اولویت تزریق خواهند بود.

وی افزود: محموله‌های بعدی واکسن کرونا در هفته‌های آینده به دست ما می‌رسد و خوشبختانه واکسنی که وارد کشور شده کاملا مورد تایید است و خیلی از کشورهای دیگر هم خواهان دریافت واکسن هستند وخوشبختانه مقاله‌ای که در مجله معتبر «لنست» چاپ شد، تایید کرد که این واکسن ۹۱.۶ درصد اثربخشی دارد و یکی از بالاترین اثربخشی‌ها در میان واکسن‌های دنیاست همچنین این واکسن برای گروه‌های سنی اولویت بندی شده قابل مصرف بوده و این واکسن بسیار ایمن و خوب است و به همینت دلیل بسیاری کشورها خریدار این واکسن هستند.

آغاز تست انسانی واکسن رازی در هفته جاری

وی ادامه داد: البته تامین واکسن از کشورهای دیگر و همچنین از سبد کواکس که سبدی از واکسن‌های مختلف است و کشورهای مختلف نیز عضو آن هستند، هم دنبال می شود همچنین واکسن تولید داخل نیز با موفقیت در حال طی مراحل است، امیدواریم بتوانیم در ماه‌های آینده واکسن داخلی را نیز در دسترس داشته باشیم و خبر خوب این است که یکی از واکسن‌های دیگر که مربوط به موسسه سرم سازی رازی است هم در روزهای آینده فاز انسانی را آغاز خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.