تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 14:57
کد خبر : 113007

مومنی، در نشست خبری بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران، بیان کرد:

همایش امسال با حضور وزیر صمت و وزیر اقتصاد برگزار می شود

همایش امسال با حضور وزیر صمت و وزیر اقتصاد برگزار می شود
تیتر داغ: در جمع 500 شرکت برتر کشور نام 61 شرکت دانش بنیان به چشم می خورد و در میان 100 شرکت برتر کشور نیز 5 شرکت دانش بنیان حضور یافته اند، که این اتفاقی قابل توجه و بسیار ارزشمند است و ارتقا و پیشرفت شرکت های دانش بنیان را نشان می دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: نگاهی کلی به نتایج بدست آمده نشان می دهد نرخ رشد واقعی فروش شرکت‌ها در قیاس با سال قبل حدود ۱۱ درصد افزایش داشته و به ۸/۱۷ درصد رسیده است که نشان از روند مثبت حوزه تولید در کشور دارد و امیدواریم این مسیر درسال ۱۴۰۲ نیز تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سایت خبری تیتر داغ، نشست خبری بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران، صبح امروز شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲، با حضور مصطفی مومنی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مجید درویش دبیر بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر، جمعی از مدیران و اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

مصطفی مومنی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

مصطفی مومنی، در ابتدای این نشست خبری گفت: یکی از اهداف انجام رتبه بندی در سازمان مدیریت صنعتی به دست آوردن و تجمیع اطلاعات موثق و ارائه تحلیل های متناسب با این اطلاعات در مسیر کمک به توسعه و پیشرفت کسب و کار است.

وی افزود: در واقع ماهیت سازمان مدیریت صنعتی از ابتدا همین بوده تا با ارائه مشاوره های تخصصی در حوزه مدیریت و تربیت مدیران و کارشناسان، برگزاری دوره های تخصصی، تولید اطلاعات و ایجاد فضای اشتراکی در حوزه های دانش و تجربه به توسعه صنعت در کشور کمک کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با اشاره به برگزاری بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران اظهار داشت: این همایش روز دوشنبه دوم بهمن ماه با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و وزیر محترم اقتصاد و دارایی و جمعی از مسئولان و مدیران ارشد کشور همچنین مدیران شرکت های برتر در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.

مومنی، در ادامه گفت: رتبه بندی شرکت های برتر بر اساس ۳۳ شاخص در نظر گرفته شده و با محوریت شاخص فروش انجام گرفته و جمع اطلاعات شرکتها، صورت‌های مالی حساب شده سال گذشته آنها بوده است.

وی پیرامون دستاورد و اهداف رتبه بندی تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردها شفاف سازی شرایط کسب و کارها، ارزیابی صحیح میزان تولید و فروش همچنین نقش شرکت ها در حوزه کلان فعالیت های صنعتی و اقتصادی کشور است. این اطلاعات بستر و زمینه مناسبی برای رقابت بین شرکت ها همچنین فعالیت های پژوهشی و در نهایت توسعه و ارتقای سطح تولید، افزایش فروش و بالا رفتن نرخ بهره وری ایجاد می کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با اشاره به ارتقای جایگاه شرکت های دانش بنیان در رتبه بندی سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهم رتبه بندی در این سال افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان در بین برترین شرکتهای کشور است.

مومنی، عنوان کرد: در جمع ۵۰۰ شرکت برتر کشور نام ۶۱ شرکت دانش بنیان به چشم می خورد و در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور نیز ۵ شرکت دانش بنیان حضور یافته اند، که این اتفاقی قابل توجه و بسیار ارزشمند است و ارتقا و پیشرفت شرکت های دانش بنیان را نشان می دهد.

وی با اشاره به فهرست رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران با تاکید بر اینکه نتایج بدست آمده بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱است، افزود: نگاهی کلی به نتایج بدست آمده نشان می دهد نرخ رشد واقعی فروش شرکت‌ها در قیاس با سال قبل حدود ۱۱ درصد افزایش داشته و به ۸/۱۷ درصد رسیده است که نشان از روند مثبت حوزه تولید در کشور دارد و امیدواریم این مسیر درسال ۱۴۰۲ نیز تداوم داشته باشد. همچینین نتایج نشان می دهد د رحالی که ۱۰۰ شرکت برتر کشور سهم ۸۷ درصدی فروش و ۹۱ درصدی صادرات را در میان ۵۰۰ شرکت برتر دارند اما سهم عمده این حوزه همچنان در اختیار شرکتهای نفتی و پتروشیمی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در پایان سخنان خود، به اطلاعات مختصری از رتبه بندی سال ۱۴۰۲ اشاره کرده و گفت: بر اساس نتایج حاصله در حوزه صادرات، شرکت های پتروشیمی در بالاترین جایگاه قرار گرفته اند، فراورده های نفتی و فلزات اساسی نیز رتبه های بعدی حوزه صادرات را به خود اختصاص داده اند. در حوزه فروش نیز شرکت های نفتی و پتروشیمی ها بیشترین میزان فروش را در بین شرکت ها به خود اختصاص دادند اما در بخش اشتغال بانک ها در صدر این رده بندی قرار دارند و شرکتهای خودروساز و تولید کنندگان قطعات خودرودر جایگاه بعدی دیده می شوند.

مجید درویش دبیر بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر

مجید درویش، در ادامه این نشست خبری گفت: مهمترین شاخصه رتبه بندی شرکت های برتر کشور شفافیت و مستند بودن شاخصه ها و فرایند رتبه بندی است، مانند الگویی که در رتبه بندی معتبر و بین المللی فورچون شاهد هستیم.

وی همچنین بیان داشت: اهمیت شاخص فروش در رتبه بندی، سهم شرکت های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را نشان می دهد.

دبیر بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر، در پایان سخنان خود افزود: در واقع رتبه بندی اجازه می دهد که فعالیت و آمار و ارقام مرتبط با ۵۰۰ شرکت برتر کشور مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و بتوانیم روند فعالیت این شرکت ها را در طول سال ها رصد کنیم. افت و خیز و میزان فعالیت شرکت ها یا رشته های مختلف کسب و کار در این روند قابل تحلیل و بررسی است.

بنا به این گزارش، رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور از سال ۱۳۷۷ آغاز شده و همه ساله توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام می شود و در سال جاری بر مبنای ۳۳ شاخص و با صحت سنجی اطلاعات شرکت‌ها به منظور شکل گیری فضای رقابتی در حوزه اقتصاد صورت می پذیرد. میزان فروش، سود آوری، صادرات، شاخص های بهره وری، تعداد کارکنان، نقدینگی و ارزش بازار برخی از شاخص هایی هستند که در روند رتبه بندی IMI-100 مورد ارزیابی قرار گرفته است.

رتبه بندی شرکت های برتر با ارزیابی شرکت های ایرانی شامل شرکت های دولتی و خصوصی ، همچنین شرکت های بورسی و غیر بورسی، بر اساس۳۳ شاخص صورت می پذیرد و اطلاعات آماری حاصل از ارزیابی شاخص ها به منظور بررسی آخرین وضعیت برترین بنگاه های اقتصادی کشور قابل تحلیل خواهد بود.

رتبه بندی سالانه سازمان مدیریت صنعتی با الهام از رسالت سازمان در جهت فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و مفید پیرامون بنگاه‌های اقتصادی و ترسیم فضای روشن‌تری از کسب و کار در فضاهای تخصصی و عمومی کشور صورت می پذیرد.

گفتنی است، بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران، ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، با حضور شرکتهای برند برتر، در سالن همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می شود و در این آیین، از شرکتهای برتر و پیشروی کشور تجلیل به عمل خواهد آمد.

خبرنگار رسانه: فاطمه داداشی

تصاویر نشست خبری همایش

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.