تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 - 6:31
کد خبر : 22484

همزمانی سفر وزیر خارجه قطر به واشنگتن و تهران در ارتباط با از سرگیری دور جدید مذاکرات وین است

همزمانی سفر وزیر خارجه قطر به واشنگتن و تهران در ارتباط با از سرگیری دور جدید مذاکرات وین است

کارشناس مسائل منطقه گفت: همزمانی سفر وزیر خارجه قطر به واشنگتن و تهران در ارتباط با از سرگیری دور جدید مذاکرات برجامی است.

به گزارش تیتر داغ؛ کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه درباره سفر وزیر خارجه قطر به ایران، گفت: سفر ناگهانی وزیر خارجه قطر به تهران آن هم چند روز پس از سفر مقام قطری به واشنگتن، گمانه زنی‌ها در خصوص اهداف این سفر را افزایش داده است. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی روابط ایران و آمریکا به خصوص مذاکرات احیاء برجام، جنگ یمن و مذاکرات ایران و عربستان سه محوری باشد که در دستور کار سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر قرار گرفته است. سه محوری که در چند ماه اخیر موجبات فعال‌تر شدن سیاست خارجی دوحه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است.

دوحه درگیر پرونده‌های متعارض و مناقشه برانگیز میان ایران و آمریکا و ایران و عربستان است

وی افزود: طبیعتا با توجه به نقش در حال افزایش قطر در دولت بایدن و مصالحه عربستان و قطر پس از چند سال محاصره، بتوان با درصد بالایی گفت که دوحه درگیر پرونده‌های متعارض و مناقشه برانگیز میان ایران و آمریکا از یکسو و ایران و عربستان سعودی از سوی دیگر شده است.

کرمی با اشاره به اینکه سفر نماینده قطر به آمریکا و بعد به ایران در حالی صورت گرفت که تهران و واشنگتن برای احیاء توافقنامه هسته‌ای درگیر گفت‌وگو‌های غیرمستقیم هستند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از محور‌های مهم سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران را بتوان در ارتباط با برجام ارزیابی کرد. از آخرین دور مذاکرات احیاء برجام در گراند هتل وین، بیش از یک ماه می‌گذرد و طرفین منتظر دور هفتم این گفت‌وگو‌ها ظرف روز‌ها و هفته‌های آینده هستند.

سفر وزیر خارجه قطر به واشنگتن و تهران در ارتباط با از سرگیری دور جدید مذاکرات برجامی است

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: عمده تحلیلگران متوقف شدن مذاکرات میان ایران و طرف‌های برجامی و آمریکا را در ارتباط با تغییر دولت و جابه‌جایی قدرت در ایران می‌دانند. اگرچه برخی از رسانه‌ها نیز اختلاف نظر‌ها میان طرفین به ویژه طرح درخواست‌های حداکثری را دلیل متوقف شدن این مذاکرات مطرح می‌کنند.

وی افزود: در این چارچوب به نظر می‌رسد که همزمانی سفر وزیر خارجه قطر به واشنگتن و تهران در ارتباط با از سرگیری دور جدید مذاکرات برجامی بین ایران و طرف‌های غربی باشد. اگرچه برخی تحلیلگران پا را فراتر نهاده و معتقدند محور اصلی دیدار وزیر خارجه قطر از واشنگتن به تهران انتقال پیام بایدن به مقامات ارشد ایران در خصوص روابط دوجانبه و نه برجام است.

سفر ناگهانی وزیر خارجه قطر اولین و آخرین بار نخواهد بود

کرمی در ادامه تاکید کرد: به هر حال فارغ از این گمانه زنی‌ها، سفر ناگهانی وزیر خارجه قطر اولین و آخرین بار نخواهد بود و با توجه به ماهیت چالشی پرونده‌های مطروحه میان ایران و طرف‌های غربی و عربی، باز هم شاهد چنین سفر‌هایی در دولت جدید ایران خواهیم بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه سوم مرداد ماه در تهران میزبان «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر بود. وزرای امور خارجه ایران و قطر در تهران با یکدیگر گفت‌وگو و آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. ظریف به مناسبت عید قربان تلفنی با همتای قطری خود گفت‌وگو کرده بود. اوایل اردیبهشت ماه نیز محمدجواد ظریف در سفر به چند کشور منطقه به دوحه رفت و با امیر قطر و همتای قطری دیدار و گفت‌وگو کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر بعد از ظهر امروز یکشنبه سوم مرداد هم در تهران با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در این دیدار با بیان اینکه دو ملت ایران و قطر، برادر دینی و شریک منطقه‌ای یکدیگر هستند، گفت که تهران به روابط با دوحه اهتمام ویژه‌ای دارد و اولویت سیاست خارجی دولت آینده همسایگان خواهند بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.