تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 - 16:21
کد خبر : 13814

همنشینی ماه و زهره بامداد فردا

همنشینی ماه و زهره بامداد فردا

سیاره ناهید «زهره» که به خواهر زمین معروف است بامداد امشب چهارشنبه ۲۳ مهر ماه در هلال صبحگاهی با ماه هم نشین می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ ساعت ۰۳:۲۷ بامداد چهارشنبه ۲۳ مهرماه جاری، الهه آب و یا همان ناهید (سیاره زهره)، به اندازه ۴.۳ درجه جنوب هلال صبحگاهی ماه است و تا پیش از روشنی هوا در صبح این روز، کمان ابروی آسمانی بالاتر از سیاره ناهید در آسمان دیده خواهد شد.

مقارنه، هم‎نشینی یا همدمی در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با همدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

اوج و حضیض دو نقطه متقابل مداری از جهت بیشترین تفاوت فاصله گرانیگاهی با هم است. به نقطه‌ای در مدار بیضوی، در دورترین فاصله از مرکز جرم سامانه مداری نظیر ستاره دوتایی یا یک ستاره و قمر آن، اوج و به نزدیک‌ترین نقطه در مدار بیضوی نسبت به گرانیگاه، حضیض گفته می‌شود. ماه و ناهید هر دو بعد از خورشید به ترتیب دومین و سومین اجرام درخشان در آسمان هستند.

زهره، ناهید یا وِنوس به ترتیب نزدیکی به خورشید، دومین سیاره زمین‌سان منظومه شمسی است که در مداری میان مدار‌های زمین و عطارد قرار گرفته‌است. سیاره زهره از نظر مداری، نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد. زهره پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود و قدر ظاهری آن به ۴٫۶- می‌رسد.

زهره یا ناهید دومین سیاره بعد از تیر (عطارد) در منظومه خورشیدی است. نام این سیاره به لاتین ونوس است که در اساطیر یونان و روم الهه زیبایی نام دارد. این سیاره مانند زمین اتمسفر دارد، اما اتمسفر زهره ضخیم‌تر از زمین است و همین امر نفوذ به آن را دشوار کرده است. با وجود این اخیرا دانشمندان موفق شدند از این اتمسفر ضخیم عبور کرده و نگاهی اجمالی به سطح سیاره زهره بیندازند.

ناهید به لحاظ شباهت‌های زیادی که با زمین دارد خواهر زمین نامیده می‌شود. سیاره زهره از لحاظ شیمیایی، نیروی جاذبه و چگالی مانند زمین است. به عبارت دیگر نوع و میزان مواد تشکیل دهنده زهره مانند زمین است و آتشفشان‌ها، کوه‌ها و سنگ‌های سیاره زهره کاملا مانند آتشفشان‌ها، کوه‌ها و سنگ‌های زمین هستند.

زهره در سنجش با بیشتر سیاره‌ها در منظومهٔ شمسی از جمله زمین، کروی‌تر است و به علت چرخش بسیار آهسته دور محوری آن، پدیدهٔ تورفتگی یا مسطح شدن قطب‌ها و برآمدگی یا تورم نواحی استوایی در آن، کمتر از دیگر سیاره‌ها رخ می‌دهد. طول یک شبانه‌روز در سیارهٔ زهره از یک سال این سیاره کمی بلندتر است.

منبع :جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.