تاریخ انتشار : دوشنبه 23 فروردین 1400 - 6:59
کد خبر : 19273

هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی در نطنز رخ نداده است/ پاسخ ایران انتقام از رژیم صهیونیستی در زمان و مکان خودش

هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی در نطنز رخ نداده است/ پاسخ ایران انتقام از رژیم صهیونیستی در زمان و مکان خودش

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی در سایت هسته‌ای نطنز رخ نداده است، ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد.

به گزارش تیتر داغ؛  سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۳ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: وزیر خارجه صربستان ۲۸ فروردین به ایران می‌آید.

خطیب‌زاده با اشاره به حادثه روز گذشته در سایت هسته ای نطنز ادامه داد: هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی در سایت هسته‌ای نطنز رخ نداده است، ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش رژیم دور نبوده است. هدف بوده توان هسته‌ای ایران محدود شود.

وی تاکید کرد: تمامی سانتریفیوژ‌ها که از مدار خارج شدند از نوع IR ۱ بوده و با سانتریفیوژ‌های جدید جایگزین می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس با این اقدام خود تلاش کرد از مردم ایران انتقام صبر و رفتار پر از حکمت خود را در مسیر رفع تحریم‌ها بگیرد. پاسخ ایران انتقام از این رژیم در زمان و مکان خودش است.

خطیب‌زاده به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین اشاره کرد و افزود: این هفته دوباره از روز چهارشنبه مذاکرات و گفت‌وگو‌ها در چارچوب رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا آغاز خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: آنچه در وین در حال انجام است مذاکره هسته‌ای نیست. گفت‌وگو‌های تکنیکی برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا بین ایران و ۱+۴ و اتحادیه اروپاست. ما یک بار مذاکره کردیم درباره برجام و بند‌های برجام نهایی و مشخص شده است. مذاکره‌ای نیست و آنچه هست رفع تحریم‌هاست.

وی اضافه کرد: هیچ تفاوتی بین هیچ تحریمی وجود ندارد. بار‌ها مقامات آمریکایی گفتند که تحریم‌ها را اعمال کردند برای فشار حداکثری و اینکه هیچ کس نتواند برجام را احیا کند، متاسفم برخی از ایالات متحده به وین می‌آیند که با ۱+۴ گفت‌وگو کنند و برخی از میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. این مسیری که برای اصلاح اقداماتشان در پیش گرفتند باید کامل باشد.

خطیب زاده درباره سفر لاوروف گفت: در جریان سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه توافقنامه همکاری جامع ۱۰ ساله در دو توافق نامه ۵ ساله بین دو کشور امضا خواهد شد. این توافقنامه فروردین منقضی می‌شود.

وی درباره تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: متاسفم که برخی در ایالات متحده به وین می‌آیند که با ۴+۱ به دنبال این هستند که تحریم‌هایی که میراث ترامپ است را حفظ کنند.

خطیب زاده درباره سفر نخست وزیر کره  اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این سفر رفع انسداد پول‌های ایران است و هیچ ربطی به تحریم‌های فراسرزمینی ایران ندارد،  روابط بسیار ضربه خورده است، اما درباره این موضوع صحبت شده که چگونه این مشکلات رفع شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط و پرداخت پول‌های عراق در ایران گفت: روابط ایران و عراق چند لایه و راهبردی است، روابط دوستانه هم با اقلیم و بخش‌های مختلف عراق پیگیری شده است. وابستگی‌های اقتصادی بسیار فعالی را در سرکنسولگری‌هایمان در عراق داریم و روابط بسیار نزدیک دنبال می‌شود؛ در خصوص بدهی‌های عراق به ایران یک سری اقدامات انجام شده و یک سری هم در دست انجام است و پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: روابط استانی چه با اقلیم و چه بخش‌های دیگر عراق پیگیری می‌شود. با توجه به قرابت‌های نزدیک بین اقلیم و استان‌های ما در سطوح بسیار خوبی پیگیری می‌شود. به صورت روزانه چه در تردد‌ها و ترانزیت و … همکاری‌های ما نزدیک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی‌های عراق به ایران اظهار کرد: درباره بدهی‌ها در سفر وزیر خارجه عراق به تهران مفصل صحبت کردیم و رئیس کل بانک مرکزی رفت عراق و یکسری اقدامات انجام شد و در دست است. قاعدتا موانع هست، ولی پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

وی درباره تحریم‌هایی که برچسب‌های مختلفی دارند، خاطرنشان کرد: این برچسب‌های خودسرانه‌ای که ترامپ بر تحریم‌ها زده است، از نظر ما اعتباری ندارد و اساسا با سیاست داخلی ایالات متحده کاری نداریم، پاراگراف ۲۹ برجام به طور دقیق وظیفه آمریکا را درج کرده است. همه این تحریم‌ها بخشی از فشار حداکثری غیر قانونی آمریکا بود. روشن گفتیم که وضعیت باید به ژانویه ۲۰۱۷ برگردد.

خطیب زاده اضافه کرد: در برجام آمده است که آمریکا چه باید بکند. همه این تحریم‌ها بخشی از فشار حداکثری آمریکاست. لیست را به کمیسیون مشترک ارائه می‌کنیم و کاری با آمریکا نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه راستی آزمایی ایران درباره تحریم کار سختی نیست، گفت: اگر آمریکا بخواهد واقعا به اقدامات و تعهدات خود برگردد و قابل راستی آزمایی هستند ما یک حلقه‌ای از مسائل مختلف و وابسته به هم داریم، مثلا فروش نفت، انتقال وجه و بیمه کشتیرانی یک حلقه به هم وابسته است و کار سختی نیست، البته جزئیات آن نیاز به گفت‌وگو با کمیسیون مشترک دارد که با آنجا هنوز فاصله داریم.

خطیب‌زاده درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه حادثه نطنز حاصل مذاکرات وین است، ادامه داد: پاسخ نطنز، انتقام از رژیم صهیونیستی است و این رژیم نمی‌تواند بازی را عوض کرده و بخواهد از جیب مردم ایران هزینه کند. این رژیم در چند ماه گذشته برخی اقدامات را انجام داده و با هدف دام افکنی، برخی درز‌های خبری را این روز‌ها علنی‌تر انجام می‌دهد. اهدافش روشن است و بر نخبگان و اهل خرد ایران نیز این‌ها پوشیده نیست.

وی افزود: وزارت امور خارجه یک مسئولیت براساس تصمیم نظام دارد و آن هم این است که در چارچوب سیاست‌های کلی نظام در راستای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا نهایت تلاش خود را بکند. این کار را انجام خواهیم داد و همزمان هم اسرائیل پاسخ خودش را از مجاری خودش خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش هایی که پیرامون نشست وین و برداشته شدن تحریم های ایران، تصریح کرد: هر زمانی که گفت‌وگوهایی در این سطح انجام می شود رسانه ها بر اساس رسالت، اهداف خود گزارش هایی را منتشر می کنند، اما آنچه ایران پیگیری می کند رفع کامل تحریم ها در یک گام و راستی آزمایی آن است، ما از همه قوای خود استفاده خواهیم کرد برای احقاق حقوق مردم ایران.

خطیب زاده درباره مقاله نیویورک تایمز درباره حادثه نطنز و به تعویق افتادن توان غنی سازی ایران به مدت ۹ ماه، گفت: هر آنچه در نطنز بود، سانتریفیو‌ژ‌های نسل اولی بود که نسبت به آنچه الان جمهوری اسلامی دارد بسیار ابتدایی بودند. آنچه در نطنز به میزانی که سانتریفیوژها خسارت دیده باشند، جا به جا می‌شوند دستاورد دیگری را برای ایران رقم خواهد زد و تیم هایی در حال کار بر روی آن هستند.

وی گفت: آنچه در نطنز اتفاق افتاد نه می‌تواند صنعت هسته‌‌ای ایران که دانش بومی است را به عقب بیندازد و نه می‌تواند در مسیر قطعی رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران موثر باشد.

خطیب زاده درباره میزان خسارت های وارد شده در حادثه نطنز و شبکه برق تاسیسات هسته ای، اظهار کرد: میزان خسارت باید با توجه به تست تمام سانتریفیوژ انجام شود و میزان دقیق را سازمان انرژی اتمی خود اعلام کند و اکنون زود است اما هر سانتریفیوژی از کار بیفتد سانتریفیوژ پیشرفته تری جایگزین تر می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: میزان خسارت‌ها باید با تست همه سانتریفیوژها اتفاق بیفتد و البته جای آنها سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین می‌شود. هر میزان دقیق خسارت‌ها را سازمان انرژی اتمی باید خودش اعلام کند. فعلا خیلی زود است و در حال بررسی تک تک سانتریفیوژها هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات سفیر فرانسه در تهران درباره اینکه هدف از مذاکرات کنونی در وین این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیای کامل برجام باشیم، اظهار کرد: به شرط صحت این انتساب، اگر صبر راهبردی این ملت و رفتار حکیمانه جمهوری اسلامی ایران نبود، تا امروز قطعا چیزی از برجام باقی نمانده بود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: پرونده هسته‌ای پرونده ملی است، به تحولات داخلی ایران مرتبط نیست و دستگاه‌های حاکمیتی آن را پیگیری می‌کنند. انتخابات ایران در موضوعات کلان و در چارچوب حاکمیت است و هر نتیجه‌ای حاصل شود عمل خواهد کرد. سفرای مقیم در تهران این را می‌دانند ولی من مجدد خواستم یادآوری کرده باشم.

سخنگوی وزارت خارجه در شرایط حساس کنونی و اقدامات گردان کشانه رژیم قدس و صهیونیستی حساسیت ها باید بیشتر باشد و تنها هم مراکز هسته ای نبود و نیست، متاسفانه شهید فخری زاده را هم در این زمینه از دست دادیم و دستگاه های مربوط اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی درباره سفر مشاور امنیت ملی عراق گفت: امروز با وزیر خارجه دیدار می کند. مراودات ما با عراق درباره تبادل هیئت‌ها بعضی وقت‌ها روزانه است و موضوعات از نزدیک پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در حادثه نطنز، گفت: تروریسم هسته‌ای بود که می‌توانست به فاجعه انسانی بینجامد و پاسخ‌های مختلفی باید به این رژیم باید داده شود که بر اساس منشور ملل متحد حق دفاع برای ایران مشروع است و این اقدام رژیم صهیونیستی ذیل جنایت بشری قرار می گیرد، پاسخ های مختلفی برای آن در نظر گرفته شد، وزیر خارجه و نمایندگی ما در نیویورک پیگیر آن است، امروز یا فردا اقدامات اعلام می شود تا برای افکار عمومی روشن شود.

خطیب زاده ادامه داد: حرفهایی که از نخست وزیر رژیم صهیونیستی می شنوید نشان می دهد که تمام تلاش خود را می‌کند که تحریم های ما رفع نشود که یک خیال خام بیشتر نخواهد بود و رژیم اشغالگر قدس همانند قبل جواب خود را می گیرد. رژیم اشغالگر قدس امروز دوست دارد بیش از اندازه صحبت کند، اما ما اقدامات خود را انجام می دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و روسیه اظهار کرد: روابط ایران و روسیه راهبردی و نزدیک است و برای تمدید و ارتقاء حرکت هایی کردیم و آنچه فردا امضا می شود نتیجه تلاش های ماست و پایه همکاری ایران و روسیه را تعریف می‌کند.

خطیب زاده درباره کنوانسیون رژیم حقوقی خزر  تصریح کرد: تصویب آن در مراجع داخلی در حال انجام است. فکر می‌کنیم باید تمرکز خود را برای نهایی شدن گفت‌وگوها و پیش نویس تعیین خطوط مبدا در دریای خزر بگذاریم که تصویب کنوانسیون را تسهیل کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.