تاریخ انتشار : شنبه 5 شهریور 1401 - 6:02
کد خبر : 35615

واشنگتن قادر به یافتن جایگزینی برای اورانیوم وارداتیِ روسیه نیست

واشنگتن قادر به یافتن جایگزینی برای اورانیوم وارداتیِ روسیه نیست

مقام آمریکایی بر این باور است که در صورت اعمال تحریم بر واردات سوخت هسته‌ای از روسیه، واشنگتن قادر به یافتن جایگزینی برای اورانیوم مسکو نخواهد بود.

به گزارش تیتر داغ؛ «کاترین هاف»، دستیار وزیر انرژی آمریکا با اشاره به اینکه وابستگی آمریکا به اورانیوم روسیه، مخاطرات خاصی را در حوزه امنیت انرژی و امنیت ملی متوجه واشنگتن می‌کند، گفت که آمریکا باید توانمندی‌های غنی‌سازی را در خاک خود توسعه دهد.

هاف با اشاره به اینکه روسیه حدود ۲۰ درصد اورانیوم با غنای پایینِ راکتورهای کنونی آمریکا را تأمین می‌کند، اظهار داشت: ما بزرگ‌ترین ناوگان هسته‌ای را در جهان داریم و در حال حاضر فاقد این توانمندی هستیم که برای تمام راکتورهای خود سوخت تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه روسیه دیگر برای تأمین سوخت هسته‌ای آمریکا، منبعی قابل‌اعتماد نیست، افزود: ما باید در خاک خود گزینه‌های جایگزین را پیدا و این زنجیره تولید را تقویت کنیم.

بر اساس گزارش‌ها سهم روسیه از صادرات اورانیوم به آمریکا در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۶.۵ درصد بوده و مسکو ۲۳ درصد از اورانیوم غنی‌شده موردنیاز برای راکتورهای هسته‌ای تجاری واشنگتن را تأمین کرده و به گفته هاف، در صورت ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه، آمریکا هیچ منبع جایگزینی برای پر کردن این خلأء در اختیار ندارد.

لایحه ارائه شده به کمیته انرژی و منابع طبیعی سنا، واردات اورانیوم از روسیه به آمریکا را ممنوع خواهد کرد. کنگره آمریکا پیش از این و در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، واردات سوخت‌های فسیلی از مسکو را ممنوع کرد.

به گفته هاف، هم‌اکنون یک گروه از کارشناسان خبره در وزارت انرژی آمریکا در حال کار روی چگونگی توسعه زنجیره تولید سوخت هسته‌ای در داخل خاک آمریکا هستند.

آمریکا گرچه قابلیت استخراج اورانیوم را دارد اما برای غنی‌سازی به شدت به روسیه وابسته است. «جنیفر گرانهولم» وزیر انرژی آمریکا پیش‌تر وابستگی به واردات هسته‌ای روسیه را «نقطه ضعفی» برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا خوانده بود.

منبع: واشنگتن اگزمینر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.