تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 5:24
کد خبر : 6776

واکنش‌ها به طرح عجیب ترامپ برای خاورمیانه

واکنش‌ها به طرح عجیب ترامپ برای خاورمیانه

به گزارش تیترداغ؛ ترامپ و نتانیاهو در یک کنفرانس خبری از طرحی موسوم به “معامله‌ی قرن”  رونمایی کردند. طرحی یک طرفه برای پایان مناقشه‌ی رزیم صهیونیستی و فلسطین که با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. در زیر تعدادی از مهم‌ترین ان‌ها را بخوانید.

به گزارش تیترداغ؛ ترامپ و نتانیاهو در یک کنفرانس خبری از طرحی موسوم به “معامله‌ی قرن”  رونمایی کردند. طرحی یک طرفه برای پایان مناقشه‌ی رزیم صهیونیستی و فلسطین که با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. در زیر تعدادی از مهم‌ترین ان‌ها را بخوانید.

یک مقام حماس در گفت‌وگو با رویترز، طرح سازش پیشنهادی ترامپ را «خصمانه» و «مزخرف» توصیف کرد.

«خلیل الحیه» از رهبران حماس فلسطین در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» تأکید کرد که امروز دست مردم فلسطین در مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی باز است.

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس از تماس تلفنی بوریس جانسون با دونالد ترامپ خبر داد و گفت که به گفته نخست‌وزیر انگلیس، این طرح می‌تواند گام مثبتی رو به جلو باشد.

وزارت خارجه روسیه: طرح پیشنهادی آمریکا را بررسی می‌کنیم. مهم این است که فلسطینی‌ها و اعراب در این خصوص چه نظری داشته باشند.

محفوظ منور از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی: ترامپ به کمک معامله قرن می‌خواهد وجهه زشت خود را سفید کند. نتانیاهوی بحران‌زده نیز می‌خواهد از این طرح به عنوان ابزاری برای نجات خود استفاده کند.

سخنگوی انصارالله: طرح ترامپ هجوم آشکار آمریکا بر فلسطین و امت اسلامی است. این طرحی است که عربستان، امارات برای افزایش اشغالگری اسرائیل و ریشه کن کردن آرمان فلسطین، از آن حمایت مالی کرده‌اند.

«جمال نزال» عضو شورای انقلابی جنبش فتح: معامله قرن، یک تبلیغات انتخاباتی مشترک برای دو فرد بحران‌زده است. این جنبش، پیشنهادهای ترامپ را نمی‌پذیرد.

وزیر امور خارجه اردن: تنها راهکار دو دولتی، راهکار عادلانه و فراگیر است. الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، تبعات خطرناکی خواهد داشت.

سید مقتدا الصدر با انتشار آیات ابتدائی سوره اسراء در خصوص نابودی بنی‌اسرائیل در آخرالزمان، با انتشار هشتگ «قدس برای همه ادیان و فلسطین برای همه آزادگان است» مخالفت خود را با معامله قرن اعلام کرد.

مردم فلسطین در اعتراض به طرح معامله قرن در شهر رام‌الله، مقر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین دست به تظاهرات ضد آمریکایی زدند و قصد حرکت به سمت شهرک‌ صهیونیست نشین «بیت ایل» را دارند. در شهر‌های نابلس و الخلیل نیز تظاهرات مشابهی آغاز شده است.

سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به اتباع خود درباره خشم فلسطینی‌ها به دنبال واکنش به معامله قرن هشدار داد.

جبهه‌ ملی آزادسازی فلسطین: معامله قرن اعلام جنگ است.

کوشنر: معامله قرن امنیت اسرائیل را در منطقه افزایش می‌دهد. زمان زیادی برای ترسیم نقشه راه‌حل ها صرف کردیم و مناطق فلسطینی از طریق پل و تونل به یکدیگر مرتبط می‌شوند.
تشکیلات خودگردان به جای شکایت و اعتراض، سر میز مذاکره حاضر شود و برای ملت خودش امتیازاتی را بدهد، ما در مقابل اسرائیلی‌ها را متقاعد کردیم تا ۴ سال شهرک‌سازی‌ها را متوقف کنند.

وزارت خارجه ایران: طرح صلح ننگین و تحمیلی آمریکا به فلسطینیان خیانت قرن و محکوم به شکست است. صرف نظر از اختلافات با برخی کشورهای منطقه آماده همکاری در هر سطحی برای مقابله با این توطئه بزرگ ضد کیان امت اسلامی هستیم.

حزب‌الله لبنان: این توافق بدون مشارکت و خیانت برخی رژیم‌های عربی که آشکارا و در نهان با این توطئه همراهی کردند، مقدور نمی‌شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: قدس فروشی نیست و طرح شما توطئه‌ای است که به ثمر نخواهد نشست. برای سرنگون کردن توطئه‌های اسرائیل اولویت را به جبهه مقاومت می‌دهیم. هرگز اجازه نخواهیم داد که حقوق تاریخی ملت فلسطین نادیده گرفته شود.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات اهل ایالت «کنتیکت» آمریکا: «معامله قرن» خطر بی‌ثباتی گسترده در منطقه را به همراه دارد.

دومونیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در واکنش به این سازش تحمیل گفت که طرح جدی و منصفانه‌ای است و طرفین را توصیه کرد که آن را بررسی کنند.

«ایلهان عمر» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا : معامله قرن یک دزدی و محو کردن است.

وزارت خارجه مصر از طرف‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی خواست طرح پیشنهادی آمریکا را بررسی کرده و ابعاد آن را بسنجند.

اتحادیه اروپا و انگلیس در بیانیه‌هایی از طرح سازش تحمیلی آمریکا استقبال کرده و آن را فرصتی برای حرکت به جلو توصیف کرده‌اند.

سفیر امارات در واشنگتن با تمجید از طرح پیشنهادی آمریکا، آن را طرحی «بسیار جدی» خواند که بسیاری از مسائل منطقه را حل می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه: طرح جعلی آمریکا که به بهانه صلح در خاورمیانه مطرح شده است، «مُرده» متولد شد. اجازه نخواهیم داد اقداماتی صورت گیرد که به اشغالگری و ظلم اسرائیل مشروعیت ببخشد. هدف از صلح آمریکا نابودی طرح راهکار دو دولتی و چپاول خاک فلسطین است.

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: “معامله قرن” با معیارهای اتحادیه اروپا بررسی می شود. تنها راه حل واقعی برای پایان درگیری‌ها، تعهد به تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.