تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آذر 1398 - 6:07
کد خبر : 4743

واگذاری سهام ۶ شرکت پالایشی دولت

واگذاری سهام ۶ شرکت پالایشی دولت

بر اساس مصوبه هیات واگذاری ، باقی‌مانده سهام دولت در ۶ شرکت پالایشی به صورت تخیف دار و در قالب واحدهای صندوق قابل معامله بورسی واگذار می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ در پی ناکامی مصوبه قبلی هیات واگذاری مبنی بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ که قرار بود از طریق بازار سرمایه بور یو فرابورس انجام شود، این بار هیات واگذاری تصویب کرده که باقیمانده سهام دولت در شرکتهای پالایشی از طریق واحدهای صندوق قابل معامله بورسی‌(ETF) واگذار شوند.

«مصوبه هیأت واگذاری»

سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه هیأت واگذاری رأس ساعت ۱۴ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۸.۰۸.۲۰ در محل سالن جهاد (اقتصادی) وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل و موارد زیر پس از بحث و بررسی مورد اتخاذ تصمیم قرار گرفت.

۱. در ادامه مباحث و تصمیمات متخذه مربوط به جلسات مورخ ۱۳۹۸.۰۲.۱۶ و ۱۳۹۸.۰۷.۱۵ گزارش آخرین اقدامات انجام شده برای «تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری صنعت پالایش ایران (ETF)» مطرح و پس از بحث و بررسی ضمن اصلاح و جایگزینی تصمیمات جلسات فوق‌الاشاره موارد زیر به تصویب رسید.

الف) میزان سهام قابل واگذاری متعلق به دولت در ۶ شرکت پالایشی (شامل پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت لاوان) به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پس از انجام پذیره‌نویسی عمومی واحدهای صندوق و جمع‌آوری وجوه از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری و متناسب با قیمت هر سهم قابل واگذاری مشخص خواهد شد.

ب) قیمت هر سهم قابل واگذاری از دولت به صندوق (که ضرورت دارد در اعلامیه پذیره‌نویسی اشخاص حقیقی به اطلاع عموم رسانده شود)، براساس میانگین قیمت پایانی هر یک از سهام ۶ شرکت پالایشی مندرج در بند «الف فوق» در تابلو بورس و با فرابورس طی یک ماه تقویمی منتهی به آخرین روز قبل از شروع تاریخ پذیره‌نویسی پس از کسر ۲۰درصد تخفیف، تعیین می‌گردد.

ج) در اجرای «مصوبه مورخ ۱۳۹۷.۰۴.۳۰ شورای عالی هماهنگی اقتصادی» اشخاص حقیقی متقاضی خرید واحدهای سرمایه‌گذاری عادل از ۲۰ درصد تخفیف به صورت مستقیم و غیر مستقیم برخوردار می‌شوند، این تخفیف شامل ۱.۵درصد مستقیم در پرداخت بهای واحدهای مورد تقاضا در مرحله پذیره‌نویسی ۵ درصد به صورت مستقیم در خرید سهام توسط صندوق از دولت محاسبه می‌شود.

هـ) با توجه به تصمیم مورخ ۱۳۹۸.۰۷.۳۰ «شورای عالی بورس» سقف تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل خرید با احتساب تخفیف ۱۴ درصدی معادل ۲۲۰ واحد به ارزش ۲۰ میلیون ریال و صرفاً برای اشخاص حقیقی خواهد بود.

هـ) طور دوره پذیرنویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مادی به مدت یک ماه تعیین می‌شود

و) «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران» (به عنوان مؤسس) «سازمان بورس و اوراق بهادار» و «سازمان خصوصی‌سازی» به طور مشترک و مناسب با نقش مصوبه بر فرآیند تأسیس و راه‌اندازی این صندوق نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب به عموم را هدف تشویق به پذیرنویسی عمومی واحدها انجام دهند، در این راستا از نمایندگان محترم ناظر عضو هیأت واگذاری نیز درخواست شده تا از ظرفیت مجلس شورای اسلامی در این امر استفاده نمایند.

ر) منابع لازم برای عملیات بازار گردانی صندوق از محل دارایی‌های نقد آن (۵درصد تخفیف غیرمستقیم موضوع بند «ح» مذکور را تأمین گردیده و مقرر شد پیش‌بینی لازم در این خصوص در اساسنامه و امیدنامه و تصویب آن در «شورای عالی بورس» صورت پذیرفت. نمایندگان وزارت نفت آقایان … و خانم‌ها …)

این تصویب‌نامه در اجرای قسمت اخیر ماده (۲۹) قابل اجرای سیاست‌های کلی اصل (۲۴) قانون اساسی ابلاغ می‌گردد.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی


مصوبه هیات واگذاری

 

منبع: فارس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.