تاریخ انتشار : دوشنبه 21 شهریور 1401 - 5:19
کد خبر : 36258

وقتی بمباران ساکنان یک آپارتمان را به «موتورخونه» کشاند!

وقتی بمباران ساکنان یک آپارتمان را به «موتورخونه» کشاند!

امیرحسین بصیر کارگردان نمایش «موتورخونه» درباره شکل‌گیری این نمایش با هنرجویان کم‌تجربه توضیحاتی ارائه داد و شخصیت‌های این نمایش را نماینده مردم جامعه دانست.

به گزارش تیتر داغ؛ امیرحسین بصیر نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «موتورخونه» که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است، درباره مضمون این اثر نمایشی گفت: وقایع نمایش «موتورخونه» در دهه ۶۰ و زمان بمباران هوایی در تهران را روایت می‌شود. در این نمایش جامعه ایرانی در اشلی کوچک‌تر و در قالب ساکنان یک آپارتمان به تصویر کشیده می‌شوند که به دلیل بمباران به موتورخانه ساختمان پناه می‌برند. اهالی ساختمان در این موتورخانه گیر افتاده و محبوس هستند و نمی‌توانند از این موتورخانه بیرون بیایند اما همه به دنبال فرار هستند ولی در نهایت در همین موتورخانه دفن می‌شوند.

وی ادامه داد: اهالی ساختمان می‌توانند هرکدام نماینده قشر خاصی باشند اما همگی از نظر طبقه اقتصادی در یک سطح قرار دارند و رنگ‌ها و تفاوت‌هایشان براساس نوع رفتارشان است. اگر در جامعه هم دقت کنیم، متوجه می‌شویم که افراد زیاد از نظر نوع نگاه و تفکر از هم متفاوت نیستند و بیشتر شیوه‌هایشان با یکدیگر تفاوت دارد.

بصیر درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: نمایش در پیرنگ اصلی اثری رئالیستی محسوب می‌شود اما در اجرا یک سری قواعد اکسپرسیونیستی هم وارد شده است و عواطف و احساسات درونی را به شکل بیرونی می‌بینیم. در همین راستا در این نمایش با کاراکتری به نام «مغز» مواجه هستیم که مغز همه آدم‌ها است و اوست که همه را هدایت و راهنمایی می‌کند و فضای نمایش را به سمت و سویی اکسپرسیونیستی می‌کشاند.

این کارگردان در پایان درباره گروه نمایش و شکل‌گیری اثر بیان کرد: این نمایش کاری از هنرجویان مؤسسه «هشت میلیمتری» به مدیریت هومن سیدی است. و اکثر بازیگران نمایش که متولد دهه ۷۰ و ۸۰ هستند تا به حال تجربه روی صحنه رفتن نداشتند و حتی برخی از آنها تا به حال تئاتر هم ندیده بودند. اما در حال حاضر این ۲۰ نفر انقدر آماده و دغدغه‌مند هستند که می‌توانم به جرأت بگویم که همه‌شان هنرمندان آینده‌داری خواهند شد. هم هومن سیدی و هم معین شاهچراغی تهیه کننده نمایش افراد شریف و دغدغه مندی هستند و هدفشان پرورش و آموزش نسل جوان به حوزه تئاتر و سینما است. داود نامور مدیر عمارت نوفل لوشاتو هم با گروه بسیار همراه بوده است و می‌توانم از او در میان مدیران تماشاخانه مختلف به عنوان انسانی شریف و درست نام ببرم.

این نمایش با رویکردی اجتماعی قصه‌ای در دل روزهای بمباران دهه شصت را در فضایی کمدی روایت می‌کند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: اهالی یک ساختمان بعد از شنیدن آژیر قرمز وارد موتورخانه می‌شوند و در پس آن ماجراهایی برایشان اتفاق می‌افتد.

بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) پدرام آراد، مجید اجتهادی، قاسم اصغری، شبنم اصفهانی‌زاده، بهار باختر، عرفان بافقی‌زاده، رضوان حاج، هامون خان‌محمدی، بهرنگ رهنمون، محمد سعادتمند، سهیل طاهریان، علی طبیبی، درسای فرح نیا، فرناز فرضی، مهدی کاشی، امیر کاظمی، وجیهه لاریجانی، شایان مرادطجری، سحر نیک، علی نیکنامی و امیرحسین بصیر هستند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.